Venäjä suojaa varjolaivastoaan – Maailmalta löytyy aina lisää tankkereita ja ne ovat aina vain huonokuntoisempia

Blogi, torstaina 22.05.2025

Kesällä 2018 Reuter kertoi kuinka ”öljytankkerin romutus saavutti monivuotisen ennätyksen tuloksen laskiessa”.

Abandon ship: oil tanker scrappage to hit multi-year high as earnings sink

Artikkelissa kerrottiin kuinka rahtihinnat ovat piristymässä ja tämä vauhdittaa vanhojen laivojen romuttamista. Merialojen konsulttiyhtiö Drewryn tilastot kertoivat, että viime vuosikymmen lopulla aluksia romutettiin entistä nuorempina. Vielä vuonna 2017 romualusten keski-ikä oli 22 vuotta ja vuoden 2018 alkuneljännekselle tultaessa keski-ikä oli pudonnut 19,5 vuoteen. Vanhoja laivoja romutettiin Bangladeshistä, Intiassa ja myös Pakistanissa.

Nyt näemme näitä loppuun seilattuja – romutusikään tulleita – laivoja sitten Venäjän varjolaivastossa. Varjolaivaston tunnetuin alus Eagle S on esimerkiksi tänä vuonna 18 vuotta vanha ja jatkaa siis Venäjän sotakassan pumppaamista öljyrahdeillaan edelleen.

Jos vielä viime vuosikymmenellä IMO:n tiukentuneet päästörajoitukset ja hyvälle tasolle noussut romuteräksen hinta kannusti vaarallisia vanhentuneita tankkereita purkamaan, niin nyt näitä romurautaisia tankkeriarmadoita hamuaa Venäjä. Eli vielä ennen Venäjän hyökkäyssotaa ei vanhoja tankkereita halunnut oikein kukaan käyttää turvallisuussyistä, mutta nyt ne ovat rahanarvoista tavaraa.

Tuoretta tietoa en tankkereiden kokonaismäärästä löytänyt, mutta vuonna 2006 Turun Sanomat kertoi, että yksin Itämerellä, Ahvenanmerellä, Saaristomerellä ja Suomenlahdella liikkui päivittäin 1 800-2 000 matkustaja-, rahti- ja tankkilaivaa. 17-25 prosenttia liikenteestä muodostuu tankkilaivoista ja 60-70 prosenttia rahtilaivoista. Yksin Tanskan pohjoiskärjessä sijaitseva Skagen rekisteröi tuolloin vuodessa yli 51 600 laivan liikennemerkintää.

Eilen EU kertoi 17. pakotepaketistaan Venäjälle. Pakotteiden piiriin lisättiin merkittävä määrä Venäjän varjolaivastoon kuuluvia aluksia mukaan lukien surullisen kuuluisa Eagle-S-alus. Listattujen alusten määrä nousi näin 342:een.

Itse olen epäileväinen tämän pakotemallin toimivuuteen ja järkevyyteen, kun vertaa tätä pakotteiden piirissä olevaa 342 tankkerin määrää maailman tankkerimäärään. Maailmalta siis löytyy koko ajan satoja ja satoja tankkereita lisää ja joka kerta ne ovat edellisiä pakotteiden piiriin asetettuja huonompia.

Ja nyt näimme Itämerellä jo hurjan tilanteen, kun Venäjä lähetti hävittäjänsä suojaamaan varjolaivastonsa laivaa. Tapahtumasarja esti Viroa pysäyttämästä Jaguar-tankkeria ja toinen Suhoi Su-35 venäläishävittäjistä loukkasi vielä suojaamisoperaation lopussa Viron ilmatilaa. Venäjä siis estää näin länsimaita puuttumasta varjolaivastonsa toimiin ja tällaiset operaatiot kasvattavat myös vahinkojen vaaraa Itämerellä. Totean nyt tässä vain Iltalehden uutista lainaten, että ”Venäjän ilmavoimien hävittäjien lisäksi tilanteessa oli mukana myös kaksi Naton hävittäjää. Ilmatilaloukkauksen jälkeen Virosta Ämärin lentotukikohdasta saapuivat paikalle Portugalin F-16 -hävittäjät, joiden tehtävänä oli tunnistaa venäläiskoneet. Lisäksi paikalla oli mediatietojen mukaan Viron tiedusteluun ja valvontaan käyttämä Skytruck-lentokone sekä tunnistamaton länsimainen helikopteri.”

Twitterissä europarlamentaarikkomme Pekka Toveri (kok) kuvasi tapahtumasarjaa hyvin; ”Venäjä on taitava keksimään uusia keinoja häiritä länsimaita. Tämä tosiaan todennäköisesti vastaus Venäjän varjolaivaston heikkeneviin toimintamahdollisuuksiin sanktioiden kiristyessä” jakaen twiittinsä yhteydessä ERR:n uutisen: ”Russia detains oil tanker after leaving Estonian port”.

Ja etten vain totea, että päätös on väärä tai vähintäänkin vaarallinen ja huono, niin esitän vaihtoehdon tälle. Ja näin annan myös tuen Yhdysvaltaissenaattoreille republikaanien Lindsey Grahamille ja demokraattien Richard Blumenthalille, jotka esittivät 500 prosentin tuontitulleja niille maille, jotka ostavat venäläistä öljyä, maakaasua, uraania tai muita tuotteita.

Niin ja tällä viikollahan tapahtumat jälleen jatkuivat. Puolan pääministeri Donald Tusk kertoi maansa asevoimien ajaneen tiistaina Venäjän varjolaivastoon kuuluvan laivan pois Puolan ja Ruotsin välisen sähkökaapelin läheisyydestä. Tankkerin kerrottiin liikkuneen alueella epäilyttävällä tavalla. Tilannetta kommentoi julkisuudessa myös maan puolustusministeri Wladyslaw Kosiniak-Kamysz kertoen maan merivoimien johdon pitäneen pääministerin kanssa tilanteesta myös hätäkokouksen.

Venäjä ei muutu.

….

Suomalaisella puolustusteollisuudella menee hyvin – On tärkeää, että tarjottimella on riittävästi ja kattavasti tarjottavaa myös muille Nato-maille

Eilen oli kotimaisen puolustusteollisuuden esittelypäivässä mukana Hämeenlinnan Hätilässä. Puolustusvoimien ampumaradalle oli koottu hyvä kattaus kotimaista huippulaatua Sakon, Patrian ja Nammon johdolla. Pääsimme myös kokeilemaan yritysten tuotteita ja ennen muuta keskustelemaan teollisuutemme edustajien kanssa.

Sako kehitti uuden kotimaisen rynnäkkökiväärin ja tämä ase tulee korvaamaan laajasti maanpuolustuksemme asekantaa ja myös Ruotsiin on jo toimitettu ensimmäisiä tilauksia. Eli kyllä se kotimainen rynkky nakuttaa jatkossakin.

Pääministeri Petteri Orpon (kok) hallitus päätti jo aiemmin nostaa maamme omat puolustusmenot 3% bkt:stä ja tämä tarkoittaa noin 3 miljardin euron lisäpanostusta tuleville vuosille vuosittain. Ja uskoisin, että ensi kuussa Nato-maat nostavat vielä tästä hieman rimaa ja niin myös toivon. Järkevä taso voisi olla jossain 3,5-4% tasossa bkt:stä. Lisäksi tarvitaan oma osuus varautumiseen ja mm. tiestön ja rautateiden päivittämiseen ja kunnostamiseen huoltovarmuuden ja sotilaallisen liikkuvuuden varmistamiseksi. Kokonaistaso tullee siis olemaan merkittävästi enemmän kuin tänään ja enemmän myös kuin huomenna.

Tämä tarkoittaa meillä siis jopa 5 mrd vuosittaista lisäpanostusta ja isoissa maissa vastaavasti sama bkt-osuus tarkoittaa euroissa ja dollareissa vielä paljon suurempia rahamääriä. Kaikki Nato-maat tulevat siis tekemään merkittävästi lisää hankintoja uskottavaan maanpuolustukseen ja silloin on tärkeää, että myyntitarjottimella on riittävästi tavaraa ja valittavaa myös meiltä Suomesta. Tämä ei siis tule olemaan vain ostamista ja menoerää vaan myös kauppaa ja tulovirtaa. Esimerkiksi Patria on jo myynyt merkittävästi omaa kalustoaan ja tulee jatkossa myymään myös uutta drone-kalustoaan. Nammo ja Lapua ovat isosti mukana tässä eri tuotteilla ja myös Sako. Eilen itse pääsin kokeilemaan meidän uutta Sako rynnäkkökivääriä ja myös maailman parhaita Sako TRG-tarkkuukiväärejä. Itse toivonkin, että saamme pian sisään ensimmäisen ehkä 100 miljoonan euron rynnäkkökivääritilauksen Riihimäelle. Tämä laittaisi liikkeelle ison tehdasinvestoinnin täällä ja näin varmistaisimme, että tehdas pystyy tarjoamaan maailman parasta rynkkyä, kun kaupoille lähtevät Puola, Saksa, Ranska ja myös Iso-Britannia. Olen äärimmäisen tyytyväinen, että aikanaan lähdimme vääntämään tätä kotimaisen rynkyn suuntaan – siis jo paljon ennen Venäjän hyökkäyssotaa Ukrainaan, ja vaikka silloin joku hommaa epäilikin, niin nyt oman sakolaisen ympärillä riittää kuhinaa.

Erittäin antoisa työkeikka Hätilään ja iso kiitos esittelystä ja ennen muuta hyvistä keskusteluista. Seuraavaksi viemmekin eteenpäin pitkäaikaista tavoitettamme G to G-lainsäädännöstä. Government-to-Goverment -kaupat avaavat omalle teollisuudellemme vielä paljon enemmän mahdollisuuksia, kun kauppoja ryhdytään tekemään maamme hallituksen johdolla ja myös vastuulla ostajamaiden kanssa.

Eilen myös meidän ensimmäinen Pohjanmaa-luokan monitoimikorvetti laskettiin vesille Raumalla. Pitkään tehdyn Laihia 2020-hankkeen Pohjanmaa-luokan aluksilla on kovemmat vaatimukset kuin millään aikaisemmalla suomalaisella sotalaivalla. Alukset on suunniteltu toimimaan kaikissa Itämeren olosuhteissa vuoden ympäri. Pohjanmaa-luokan alushanke etenee kohti neljän aluksen valmistumista vuoteen 2029 mennessä ja laivat otetaan käyttöön vaiheittain vuosien 2027–2029 aikana.

Alukset tulevat olemaan keskeinen osa maamme Merivoimien tulevien vuosikymmenten iskukykyä sekä kansallisissa että liittouman yhteisen puolustuksen tehtävissä. Uudet alukset soveltuvat merioperaatioihin tarvittaessa pitkäaikaisesti vuoden ympäri esimerkiksi merellisten hyökkäysten torjuntaan, merimiinoitukseen, vedenalaiseen sodankäyntiin ja meriyhteyksien suojaamiseen. Alus siirrettiin nyt rakennushallista telakka-altaaseen, jossa rakentaminen ja varustelu jatkuvat. Iso juttu tämäkin ja samaan aikaan keskusteluissa jo myös jatkokin eli Laivue 2040 -hanke.

Uusi päivä ja tänään eduskunnassa hieman kevyempi päivä. Valiokuntien kokouksia ei kalenterissa, mutta vähän muuta kyllä ja illalla sitten hyvän ystävän Kimmo Kopran juhlakonsertti Hämeenlinnan Verkatehtaalla.

…..

Kello 23.15 ja kotona. Tuhdisti mentiin kellon ympäri, mutta onneksi ennen huomista jo kuitenkin kotona.

Illalla oli ilo päästä vielä mukaan hyvän ystävän Kimmo Kopran 50-vuotisjuhlakonserttiin Hämeenlinnan Verkatehtaalle! Huikea konsertti ja mikä tunnelma! On muusikoita ja on Muusikoita!

Kiitos ystävyydestä Kimmo ja kiitos kutsusta ja ikimuistoisesta illasta! Kiitos myös Heidi ja Kiira! Ja kaikki illan musiikot ja tekijät!

 

 

 

Kommentit