Venäjä näyttää hämmästyneen ratkaisusta, missä se onkin syrjäytetty täysin Itämeren data- ja sähkökaapelirikoissa? Toimet onkin kohdistettu äärimmäisen älykkäästi juuri varjolaivastoon ja sen laivoihin ja miehistöihin. Pullisteleva suurvalta jätettiinkin tylysti syrjään.
”Ei olla.”
Oli poliisiylijohtaja Ilkka Koskimäen vastaus, kun yhteydenottoa Venäjään kysyttiin ensimmäisessä mediatilaisuudessa tuoreimman kaapelirikkosarjan jälkeen. Moni hieraisi korviaan ja ihmetteli, että miksi ei Venäjään olla yhteydessä, kun sen rooli kuitenkin tiedettiin. ”Ei oltu, eikä olla” – toimintapa oli kuitenkin äärimmäisen fiksu. Venäjä jätettiin ilman huomiota ja toimet kohdistettiin kaikki itse rikkoihin syyllistyneisiin laivoihin. Venäjästä ei tehty osapuolta ja se helpottaa nyt koko varjolaivastoon puuttumista.
Nyt Venäjä on herännyt ihmetykseensä ja tarjoutunut jo itse valvomaan laivojen liikkeitä Itämerellä. Pukki kaalimaan vartijaksi? Ei ole kysytty, eikä kysytä.
Sen sijaan Itämeren muut rantavaltiot ovat lisänneet omaa valvontaansa merellä ja varjolaivaston laivoja on pysäytetty jne. Venäjän jopa yli 400 laivan varjolaivastoon kohdistetaan koko ajan uusia toimi ja niitä
kirjataan pakotelistalle. Varjolaivaston toiminta tehdä Itämerellä pala palalta ja toimi toimelta vaikeammaksi ja lopulta mahdottomaksi.
Ja näyttää tapahtumat saavan myös muut maat maailmassa toimimaan.
Meriliikenteestä uutisoiva Lloyd’s List väitti, että nyt kaapelirikoista epäilty Eagle S -tankkeri olisi ollut varustettu Naton meri- ja ilmavoimien toimintaa vakoilevilla kuuntelulaitteilla. Myös Hondurasin lipun alla seilaavalla Swiftsea Rider -öljytankkerilla on kerrottu olevan vastaavaa kalustoa. Kyse olisi siis jonkinlaisesta tiedustelutoiminnan peitetoiminnasta. Eli laivoja käytetään sekä pakotteiden kiertämiseen öljyn yms. kuljetuksissa, mutta myös suoraan vakoilutoimintaan. Varjolaivaston laivojen omistussuhteet ovat usein myös monimutkaisia ja lonkerot ulottuvat usein tavalla tai toisella Venäjälle. Osan kohdalla koukerot vievät aina Venäjän öljy-yhtiö Lukoiliin. Mutta niiden kautta vyyhtiin sekoittuu myös muita maita kuten mm. Eaglen S:n kohdalla intialainen Peninsular Maritime, mikä on vastannut laivan turvallisuussertifioinnista. Jälkiä on tapahtumien jälkeen pyritty peittelemään ja laiva on esimerkiksi poistettu eri sivustoilta. Esimerkiksi intialaisen Uniocean Marine Servicesin listauksista Eagle S katosi joulun pyhinä.
Verkkouutiset 27.12.2024: Varjolaivasto peittää jälkiään: Intialainen yhtiö poisti Eagle S:n äkkiä sivuiltaan.
Tapahtumasarjan aikaan sosiaalisessa mediassa levisi myös huhuja siitä, että Eagle S:ltä olisi ennen viranomaisiskua lähtenyt jokin kuljetus pois? Joka tapauksessa varjolaivaston toiminta on nyt ajettu aivan uudella tavalla suomalaisviranomaisten ja meillä tehtyjen ratkaisujen kautta nurkkaan.
Eilen mediassa kerrottiin myös, että Itämerellä on nyt pysähtyneinä lukuisia mm. Liberian, Gambian ja Djiboutin lipunalla seilaavia tankkereita, joiden määräpääksi on merkitty Venäjän Ust-Luga ja Primorsk. Tämä ei välttämättä ole epänormaalia, mutta tilannetta valvotaan vielä aiempaakin tarkemmin.
Venäjän Putinin hallinnon tiedottaja Dmitri Peskov joutuikin itse tiedottamaan, että Putinin hallinto ei tapahtumia kommentoi. Peskov tyytyi sanomaan, että ”En voi sanoa mitään varmaa, koska se on hyvin kapea-alainen kysymys, joka tuskin kuuluu presidentinhallinnon valtaoikeuksiin.” Niinpä, kun kukaan ei kysy eikä ole yhteydessä. Ja toisaalta Venäjältä itse tarjouduttiin saattamaan laivoja Itämerelle. Venäjää häiritsee, kun sitä ei tapahtumasarjaan nyt sen hybridioperaatioiden käsikirjan mukaisesti sotketakkaan. Nerokasta.
Venäjän hybridivaikuttamisen pelikirjan yksi sivu siis repesi.
Uskoisin, että jatkossa suomalainen tapa on uusi normaali Itämerellä ja laivat pysäytetään välittömästi, jos ja kun taas lisää tapahtuu.
Mutta kaiken kaikkiaan tilanne Itämerellä ikävä ja huolestuttava. Länsimaat lisäävät valvontaansa ja Nato myös läsnäoloaan. Ja Venäjä yksinoloaan.
….
Kello 23.34.
Kiitos viesteistänne liittyen tähän aamuiseen kirjoitukseeni ja myös muutenkin tähän tilanteeseen. Pyrin pitämään teitä täälläkin ajan tasalla ja hieman tuomaan esille myös taustoja yms. siltä osin kuin se mahdollista. Kuten aiemminkin totesin, niin tilannetta on hoidettu niin viranomais- kuin poliittisenkin johdon osalta esimerkillisesti ja jopa paremminkin ja voimme luottavaisena tätäkin tilannetta katsoa. Tulemme myös eduskunnan osalta tätä läpikäymään ja pidempi aikaistenkin toimien tarpeita myös arvioidaan varmasti vielä. Palaan täälläkin aiheisiin.