”Closing the Baltic Sea to vessels flying certain flags should not be ruled out”

Blogi, perjantaina 27.12.2024

Viron parlamentin ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja Marko Mihkelson twiittasi jo – Itämeren toistaiseksi viimeisen sähkölinja ja tietoliikennekaapeleiden rikon päivänä – eli joulupäivänä 25.12.2024, että ”Jos olettamus pitää paikkansa, että Viron ja Suomen välisen EstLink2-sähköyhteyden vaurio johtuu alueen ylittäneestä laivasta, Naton jäsenmaiden tulisi nopeasti neuvotella jatkotoimista. Itämeren sulkemista tiettyjen lippujen alla purjehtivilta aluksilta ei pitäisi sulkea pois”. Englanninkielinen viesti kuului näin:

If the assumption is true that the outage of the Estonia-Finland electricity connection EstLink2 is caused by interference from a vessel that has passed over the field, NATO member states should quickly consult on further actions. Closing the Baltic Sea to vessels flying certain flags should not be ruled out.

Viesti oli kova ja epäilyt kävivät eilen toteen, kun tapahtumista suomalaiset viranomaiset tiedottivat poikkeuksellisen nopeasti ja poikkeuksellisen laajasti. Suomi toimi tilanteessa, siis jo akuutissa rikkotilanteessa, tavalla, jota muut maat eivät olleet aiemmin syystä tai toisesta tehneet. Oliko muiden syynä se, että tapahtumiin ei ehditty reagoimaan vai

Kuva: Rajavartiolaitos

eikö niihin uskallettu reagoida, on sitten oma kysymyksensä. Meillä toimittiin ja poikkeuksellisella tavalla tiedostaen myös riskit.

Miten Viron ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja Marko Mihkelsonin esittämä Itämeren sulku näiltä käytännössä Venäjän komentovallassa kulkevilta varjolaivaston laivoilta onnistuisi on mielenkiintoinen kysymys. Ratkaisua tulee etsiä. Myös pääministeri Petteri Orpo (kok) totesi eilen tuoreeltaan, että Venäjän varjolaivasto on saatava pysäytettyä. Tiedotustilaisuudessa 26.12.2024 puhunut pääministeri sanoi, että ”Varjolaivasto hoitaa rahaa Venäjän sotakassaan, ja se on saatava pysähtymään”. Toimia on jo tehtykin mm. vaatien laivoilta vakuutustodistuksia ja myös listaten laivoja pakotelistoille. Mihkelsonin esittämä veisi tilannetta vielä seuraavalle tasolle.

Poliisiylijohtaja Ilkka Koskimäen lähes nettiviraaliksi ja myös kv-mediaan nousseet vastaukset 26.12.2024 Venäjästä on myös tässä keskeinen. Koskimäki vastasi toimittajan kysymykseen yhteydenpidosta Venäjään, että yhteydessä ”ei ole” oltu ”eikä olla”.

Toimittaja: ”Onko Venäjän viranomaisiin oltu yhteydessä?”
Poliisiylijohtaja: ”Ei ole.”
Toimittaja: ”Milloin olette?”
Poliisiylijohtaja: ”Ei olla.”
Toimittaja: ”Miksi?”
Poliisiylijohtaja: ”En jatka tätä keskustelua enempää.”

Tässä vastauksessa on vastausta paljon enemmän kuin itse sanoja. Mutta eilen 26.12.2024 myös europarlamentaarikkomme, ja pitkän linjan ulkopolitiikan asiantuntija ja mm. Ulkopoliittisen instituutin pitkäaikainen johtaja, Mika Aaltola totesi X:ssä, että ”Tehokkainta olisi takavarikoida varjolaivaston laivat ja pidättää miehistöt. Nyt ainakin sanktiot käyttöön. Sanktiot toimivat parhaiten, jos ne kohdistuvat ei ainoastaan laivaan ja sen omistajatahoihin, vaan myös yrityksiin/satamiin, jotka ovat niiden kanssa tekemisissä.”

Aaltola jakoi samalla uudelleen samana päivänä aiemmin kirjoittamansa twiitin Venäjän toimista: ”Venäjä oli sangen puuhakas joulun aikaan. Nähtävästi ampuivat alas matkustajakoneen. Kolme varjolaivaston alusta upposi. Yksi varjoalus katkoi kaapelin. Raju joulupäivän ohjusisku Ukrainassa. Tämä ainoa sotahulluus on vain kiihtymään päin.”

Eilen myös Tukholman yliopiston tutkija Paul Levin osallistui samalla alustavalla keskusteluun nostamalla esille Naton artikla 4. Levin kysyi, että ”Miksi yksikään Itämeren rantavaltio ei ole vedonnut Naton artiklaan 4, kun Venäjä tehostaa vedenalaisen viestinnän sabotointiaan Itämerellä?” ja jatkoi, että ”On selvää, että yritykset lopettaa sodankaltaiset aggressiot eivät toimi”. Eli…

Why has none of the riparian states invoked NATO Article 4 as Russia ramps up its sabotage of underwater communications in the Baltic? I’ve lost track of how many cables it appears to have cut. Whatever is being done to stop the war-like aggression, it is clearly not working.+

On totta, että tapahtumat alkavat olla Itämerellä ja muuallakin Venäjän lähialueilla sellaisella tasolla, että tässä alkaa pian kyseenalaistaa jo Ilkka Remeksenkin mielikuvista. Joskus nimittäin ajattelin hänen mielikuvituksestaan ihan toisin.

Mutta en yksityiskohtiin mene tämän syvemmin. Suomalaisviranomaisille voimme antaa täyden ja ylikin eli 10+. Maatamme vartioidaan ja suojellaan 24/7/365 ja ei ole siis väliä onko joulu tai juhannus. Ja hyvin voi todeta, että myös maamme ulko- ja turvallisuuspoliittinen johtokin on asian päällä ja tukevasti. Asiaa ovat hoitaneet joulunpyhinä niin Tasavallan presidentti Alexander Stubb, pääministeri Petteri Orpo, ulkoministeri Elina Valtonen (kok) kuin myös puolustusministeri Antti Häkkänenkin (kok). Sisäisestä turvallisuudesta vastaava sisäministeri Mari Rantanen (ps) on myös ollut keskeisessä roolissa tapahtumien ympärillä. Onkin äärimmäisen tärkeää, että tällaisessa tilanteessa reagointi on oikea-aikaista ja tarkkaan harkittua ja sitä se nyt on ollutkin. Jokaisella lyhyelläkin ja lakonisellakin vastauksella niin poliittisen johdon kuin viranhaltijajohdonkin taholta on ollut oma merkityksensä.

Toimia siis tarvitaan ja pitää muistaa, että tilanne ei ole vain meidän huoli ja ongelma, vaan koko läntisen Euroopan ja Naton ongelma. Meillä on yhteinen ongelma.

Naton pääsihteeri Mark Rutte linjasikin eilen X:ssä, että… ”Spoke with @KristenMichalPM about reported possible sabotage of Baltic Sea cables. #NATO stands in solidarity with Allies and condemns any attacks on critical infrastructure. We are following investigations by #Estonia & #Finland, and we stand ready to provide further support” eli ”….”NATO on solidaarinen liittolaisten kanssa ja tuomitsee kaikki hyökkäykset kriittistä infrastruktuuria vastaan. Seuraamme Viron ja Suomen tutkimuksia ja olemme valmiita antamaan lisätukea.”

Oma iso huolensa tässä varjolaivastossa on laivojen umpisurkea kunto ja myös miehistöjen osaamistaso. Aivan pienelle huomiolle ei kannata tätäkään jättää. Osaamattomuus voi olla vaara muulle Itämeren liikenteelle, mutta myös sen herkälle ekosysteemille. Toimittaja Michelle Wiese Bockmann esimerkiksi jakoi merenkulun aiheisiin paneutuvan Lloyd’s List -lehden artikkelin viime kesältä. Eagle S:n kunto oli tarkistettu kesäkuun 18. päivänä Skagenin sataman lähettyvillä Tanskassa. Raportti oli huolestuttavaa luettavaa kaikkiaan kolmenkymmenen eri puutteen ja huomautuksen johdosta. Asiantuntijat ovat pitäneet raportin mukaan laivaa erittäin huonossa kunnossa. Tällaisten laivojen poissa pitämiseen Itämereltä on siis olemassa lukuisia eri syitä ja sen käytännön varmistamiseen tulee löytää myös keinot.

Kuva: Rajavartiolaitos

Palaan aiheisiin tässä kun asiat etenevät. Viranomaisten tiedotuksia kannattaa seurata.

….

Kello 12.44

Viro on tänään aloittanut Estlink 1 -sähkönsiirtoyhteyden turvaamisen partioaluksilla. Tällä tavalla halutaan varmistaa toisen yhteyden toimivuus ja energian huoltovarmuus Suomen ja Viron välillä läpi talven. Myös meiltä on mennyt Natolle pyyntö vahvistaa läsnäoloa lähiympäristössämme. Naton läsnäoloa halutaan nyt lisätä erityisesti kriittisen infrastruktuurin ympärille. Nato on jo pyyntöön myös vastannut. Eli taakkaa tästä tilanteessa pyritään jakamaan tasaisemmin kumppanimaittemme kanssa.

….

Itämeren tapahtumien tutkinta ja myös uusien seuranta on jatkunut. On hyvä, että valvontaa nyt entisestään lisätään ja toivottavasti meidän tapa toimia tulee nyt uudeksi normaaliksi. Palaillaan aiheeseen tässä lähipäivinä, kun asioita julki tulee.

 

 

 

Kommentit