Vauhdin Maailman viime numerossa oli mielenkiintoinen juttu vuonna 1978 kuoliniskun saaneesta Keimolan Moottoriradasta. Olen usein itse pohtinut olisiko rata joskus ollut pelastettavissa ja uskon että olisi. Olen myös miettinyt sitä, että voisiko rata toimia vielä tänäkin päivänä? Uskon, että voisi. Ainakin tietynlaisella Hungaroringin periaatteella parin huipputapahtuman kisapaikkana. No tätä on turha tämän pidemmälle pohtia. Mutta kuitenkin.
Koko tämän hallituskauden on maahamme suunniteltu uutta moottorirataa. Itse olen uskonut koko ajan, että nyt jos koskaan aika on kypsä kansainväliselle moottoriradalle Suomessa.
Edellisessä VM: ssa olin toiveikas Iitin Kymiring- ratahankkeen rahoituksen suhteen, vaikka Valtion Liikuntaneuvostossa lokakuussa esitykseni tyrmättiinkin. Esitin hankkeelle Opetus- ja kulttuuriministeriöstä tulevaa valtion liikuntapaikkarahoitusta, mutta muut puolueet eivät asiaan lämmenneet. Hetken aikaa tuntui siltä, että näinköhän tässä kauniiden puheiden jälkeen käy. Takana oli nimittäin luonnollisesti Kouvolan seudun kuntien, AKK- Motorsportin ja Moottoriliiton lukuisia palavereja ja tuhansia työtunteja ja vain päätös valtion rahoituksesta uupui. Myös Kansainvälinen autoliitto FIA oli jo tehnyt päätöksen mukanaolostaan.
Emme kuitenkaan luovuttaneet. Aihetta oli käsitelty useampia kertoja erilaisilla kokoonpanoilla, myös ministeri Jyri Häkämiehen ja kouvolalaisen kansanedustaja Jari Larikan kanssa ja päätimme vielä kerran yrittää. Häkämies kävi tiukkoja neuvotteluja. Itsekin useamman. Muutama viikko VLN:n kokouksen jälkeen saimmekin positiivisen uutisen. OKM oli muuttanut esitystä tekemäni muutosesityksen suuntaisesti ja nyt Iitin Kymiring on mukana valtionosuutta saavien liikunta- ja urheilupaikkojen listalla. Ratkaisu oli hankkeen liikkeelle lähtemisen kannalta tärkeä. Liikuntapaikkarakentamisen rahoitus avasi pään ja oli ehto muun muassa valtion muulle rahoitukselle työ- ja elinkeinoministeriöstä ja myös EU:stakin.
Moottorirata on nimittäin suunniteltu nimenomaan monikäyttöiseksi harjoittelupaikaksi, jossa pääosa on jopa muita kuin moottoriurheilijoita. Mukaan on tarkoitus tulla liikenteen raskaan kaluston harjoittelupaikat ja alueet myös uusien innovatiivisten auto- ja moottoripuolen asioiden testaukselle. Siksi mukaan on lähdössäkin rahoittajia laajalta rintamalta.
Myös radan paikka on kertakaikkisen hyvä. Iitin Tillola on riittävän kaukana asutuksesta ja sinne on hyvät liikenneyhteydet niin raitein kuin esimerkiksi valtatie 12:takin.
Radan suunnitellut englantilainen Apex Design Ltd. on jo luovuttanut alueen Master planin muutama viikko sitten tilaajille. Ratasuunnitelma on tehty niin sanotun 2-luokituksen pohjalta. Se tarkoittaa radan sopivan miltei kaikille moottoriurheiluluokille. Alueelle tulevat myös karting- ja rallicrossrata ja motocross-ratakin. Toteutuessaan ratakokonaisuus mahdollistaa itse asiassa maahamme ensimmäisen lajinomaisen autourheilun valmennuskeskuksenkin.
Viime VM: ssa Kari Melart kertoi miltei haistaneensa Keimolassa edelleen bensan, pakokaasun ja palaneen kumin käryn. Jollain tavalla samanlaisia tuoksuja tuntuu nyt kantautuvan Iitistäkin. Ja voin jo kuulla korvissani Timo Pulkkisen ja Tomi Tuomisen hehkutuksen kun pääsuoraa kiihdyttää täysi ruudukko WTCC-osakilpailun autoja. Ilmassa on suuren moottoriurheilujuhlan tuntua.
Timo Heinonen
ps. Olen myös vakuuttunut, että uusi moottorirata ei ole kuolinisku nykyisille radoillemme, vaan nimenomaan piristysruiske myös kotimaiselle ratamoottoriurheilulle ja upeille radoillemme. Ahvenisto, Alastaro, Motopark, Jurva ja Kemora!