Perussuomalaiset julkistivat eilen Taloustutkimuksella teettämänsä selvityksen siitä, ketkä joutuvat Sanna Marinin hallituksen ilmastopolitiikan maksumieheksi, kun asumiskulut ja työmatkakulut kasvavat. Tutkimus paljastaa, että vihervasemmistohallituksessa on viety keskustaa. Keskusta näyttää puheenjohtajansa Katri Kulmunin johdolla kuitanneen rajut toimet joko osaamattomuuttaan, ajattelemattomuuttaan tai sitten todennäköisesti vain hintana 22 maakunnan saamisesta?
Lasku Marinin hallitukselta on lankeamassa siis ennen muuta ”autolla pitkiä työ- tai opiskelumatkoja ajaville ja 1960–1980 -luvulla rakennetussa omakotitalossa asuville”. Heistä vielä monet vuosi sitten tukivat keskustaa, mutta eivät enää tai eivätkä ainakaan enää tämän jälkeen. Helpoimmalla ilmastotoimien vaikutuksista ovat pääsemässä kerrostaloissa asuvat, jotka eivät käytä omaa autoa työmatkoihinsa tai tarvitse autoa muutenkaan. Voisiko sanoa, että Kallio kiittää. Vihreille ja vasemmistoliitolle Marinin hallituksen ilmastotoimet ovatkin näin poliittisesti ongelmattomia, sillä lasku niistä lankeaa muiden heidän kannattajiensa maksettavaksi.
Taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Pasi Holm totesikin Lapin Kansassa, että ”Niissä, jotka autoilevat työ- tai opiskelumatkansa ja asuvat omakotitalossa, on paljon kokoomuksen, keskustan ja perussuomalaisten kannattajia, ja myös sdp:llä on heitä iso osa. Näiden puolueiden kannattajat joutuvat ilmastotoimien maksumiehiksi.” Holmin mukaan verojen ja maksujen nousua on siis mahdotonta kompensoida niin, että se kohdistuisi esimerkiksi vain autolla kulkeviin, jos käytetään Marinin hallituksen tapaan pienituloisten tuloveroasteikon kevennystä, ansiotulovähennyksen kasvattamista tai perusvähennyksen nostamista. ”Jos alennetaan pienituloisten tuloverotusta niin, ettei sitä tehdä työmatkakuluvähennyksen nostamisen kautta, tuloveron alennuksesta puolet menee niille, jotka pyöräilevät tai käyttävät joukkoliikennettä ja jotka asuvat kerrostalossa. Vain noin 17–39 prosenttia kohdistuu niille, jotka maksavat ilmastonmuutoksen hillinnästä”.
Taitava veto siis vihreiltä maksattaa homma mm. keskustan vähenevällä kannattajakunnalla ja oppositiopuolueiden kannattajilla ja ennen muuta maaseudun ihmisillä eli nykyisin isolta osin perussuomalaisia ja kokoomusta kannattavilla.
Selvityksen julkistamisen yhteydessä perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-aho totesikin minusta aivan oikein, että Marinin ”hallituksen suuruudenhullut kansalliset ilmastotavoitteet ovat paitsi epäoikeudenmukaisia, myös ilmaston kannalta merkityksettömiä”. Halla-aho on siinä oikeassa, että ”kansallinen itsekkyys ei todellisuudessa ole ristiriidassa ilmastotavoitteiden kanssa. Taloudellisesti hyvinvoiva Suomi ja menestyvä teollisuus pystyy investoimaan puhtaaseen teknologiaan ja viemään sitä myös ulkomaille.” Idealismi on tässä tuhoisaa.
Nyt pitääkin kysyä, että missä keskusta oli kun näistä toimista Rinteen ja Marinin hallitukset päättivät? Alkava vuosi on kuulemma tuomassa yhä lisää maksutaakkaa omakotitaloissa ja maaseudulla sekä pienemmissä kaupungeissa asuville ja myös omaa autoa välttämättä mm. työmatkoihinsa tarvitseville. Ensi elokuussa bensa- ja dieselvero kiristyy entisestään. Polttoaineiden hinnat siis nousevat edelleen. Samaan aikaan keskusta on hyväksynyt tiemaksut eli ruuhkamaksut Suomeen ja eivät toimet tähänkään jää. Ja iso juttu tässä kaikessa on se mistä edellä jo kirjoitin eli enää nykyhallitus ei näitä kompensoi valtaosalle suomalaisista lainkaan, kun työnverotuksenkin annetaan kiristyä jo 2300 kuukausituloilla. Ostovoima heikkenee ja ongelmat Suomen sisällä vain pahenevat.
Kello 21.13. Tänään ehdin vielä päivä päätteeksi upeassa laskevassa auringossa ratsaille. Kiitos Pelto-Seppälän tila ja Tiina ja Teeba. Upean pehmeitä oli sammalpolut kaviokavereille ja hyviä keskusteluja kunnan asioista ja monesta muustakin. Ystävyyttä parhaimmillaan.
Kiitos palautteesta liittyen myös viikon kirjoituksiin. Tänään oli vielä kolumni Aamupostissa polttoaineiden hinnoista. Ne vain nousee kuten lähes kaikki muutkin verot. Sellainen hallitus meillä.