Keskustalainen valtiovarainministeri Matti Vanhanen totesi Politiikan toimittajien lounasvierastilaisuudessa, että ”ensi ja vielä sitä seuraavankin vuoden budjetit ovat elvyttäviä”.
Pääministeri Sanna Marin on siis nopeasti saanut vasemmistolaiseen asentoon myös Vanhasen. Vielä 9.6.2020 Säätytalolla Vanhanen nimittäin peräänkuulutti sopeuttamistoimia jo nyt syksyn budjettiriihestä. Marinhan silloin ojensi Vanhasta jo samana päivänä, että ”nyt ei ole aika sopeuttaa”. Viesti meni Vanhaselle perille ja Vanhasen ääni vasemmistohallituksen uutena valtiovarainministerinä muuttui samantien vihervasemmiston kaiuksi.
Nyt elokuun alussa Politiikan toimittajien tilaisuudessa Vanhasen mukaan ei enää ole aika edes puhua sopeuttamisesta. Ylen mukaan Vanhanen totesi, että ”talous on psykologiaa eikä kansalaisten luottamus vahvene eikä ostopäätöksiä synny, jos suurten lomautusten aikaan ruvetaan puhumaan menoleikkauksista” ja, että ”kansalaiset kyllä ymmärtävät hyvin, että elvytys on aina jollain aikavälillä maksettava takaisin, mutta nyt on keskityttävä talouden vahvistamiseen”.
Mutta samaan aikaan keskustan johdolla 1.8.2020 tehtiin bensan ja dieselin polttoaineveroon koko 2000-luvun suurimmat korotukset. Vanhaselta pitäisikin ja onkin nyt syytä kysyä, että miten tällaiset työssäkäyvien, lapsiperheiden ja myös kuljetusalan ja yrittäjien pussille rajulla tavalla käyvät veronkorotukset sopivat elvyttävään talouspolitiikkaan? Bensa- ja dieselin pumppuhinnan ennätyssuuret korotukset tekevät poikkeuksellisen suuren loven autoa välttämättömästi tarvitsevien kukkaroon ja jo tavallisen keskituloisen kohdalla lasku on kolmatta sataa euroa. Yhden kuljetusalan yhdistelmän kohdalla lisävero on jo jopa 8000-10 000 euroa. Ja tämäkin siirtyy sitten mm. ruuan ja muiden tavaroiden hintaan. Ja poikkeuksellisen rajusti bensan ja dieselin hinnankorotus iskee kaikista pienituloisimpiin joilla ei ole mahdollisuutta hankkia uusinta ja vähiten kuluttavaa autotekniikkaa, mutta duuniin on pakko päästä.
Jotain tämän Marinin vasemmistohallituksen ajatusmaailmasta kertoi hallituspuolueen kansanedustajan Iiris Suomelan twiitti, missä hän vakuutteli, että bensaveron korotus ei osu pahimmin köyhimpiin. Eniten toki bensa- ja dieselin veronkorotuksesta kärsivät keskituloiset, mutta on kyllä täydellisen epärehellistä väittää ettei ennätyssuuri polttoaineenveronkorotus iskisi pahimmin juuri pienituloisiin. Heidän kohdalla tällainen korotus saattaa tarkoittaa nimittäin sitä, että autolla ei ole enää varaa ajaa lainkaan. Työmatka siis kotoa kuntakeskukseen tai seutukaupunkiin saattaa tulla näin ylitsepääsemättömän kalliiksi puhumattakaan niiden perheiden esimerkiksi lasten harrastusliikkumisesta joissa toinen vanhemmista on jopa lomautettuna tai työttömänä. Kyllä se arvon vasemmistohallitus silloin iskee juuri tänne ja tuntuvimmin.
Mutta mielenkiintoista nähdä mitä keskustalainen vasemmistohallituksen valtiovarainministeri Matti Vanhanen on valmis budjettiriihessä elvyttämään? Nyt ei ainakaan tavallisten suomalaisten ostovoimaa sillä tiedot kertovat, että Vanhanen olisi antamassa myös työnverotuksen kiristyä ensi vuonna jopa puolella miljardilla eurolla. Se olisi myrkkyä suomalaiselle kulutukselle ja suomalaisten ostovoimalle.
…
Kello 21.42 ja vieläkin taitaa mittari olla lähes helteellä. Hieno viikonloppu takana. Tänään Ampumaratayhdistyksemme tänne siirtynyt kevätkokous ja Pekkalassa myös viisitille ystävämme Rahime ja Ben. Heidän visiitistä voisin hieman huomenna lisää kirjoitella. Nyt taidan mennä Loppijärven vilvoittaviin aaltoihin uimaan pois hellepäivän pölyt.