Ulkomaisille rekoille pitää saada tiemaksut – Suomalaisia autoilijoita ja kuljetusalaa ei sen sijaan pidä enää lisäkurittaa

Blogi, lauantaina 20.02.2021

”Ei me enää korota bensa- ja dieselveroa”, ovat yrittäneet vakuutella keskustalaiset eduskunnassa ryhmäpuheenjohtaja Antti Kurvisen (kesk.) johdolla. Keskustalla onkin ollut täysi työ tässä, nimittäin juuri viime syksynä keskustalaisten valtiovarainministereiden Katri Kulmunin (kesk.) valmistelusta ja Matti Vanhasen (kesk.) esittelystä polttoaineveroja korotettiin koko 2000-luvun suurimmalla kertakorotuksella.

Kurvisen ja kumppaneiden puheita ei näin ollen oikein kukaan ole enää uskonut ja ottanut vakavasti ja, kun samaan aikaan keskustasta on viestitetty, että liikenteen satelliittipaikannusjärjestelmää suunnitellaan ja myös tiemaksuja tai ruuhkamaksuja valmistellaan, niin maaseudulla ja yrittäjien keskuudessa on epäusko vallannut alaa. Voiko keskustaan luottaa? Taaskaan.

No, nyt sitten julki Iltalehden myötä tuli uudet suunnitelmat. Pääministeri Sanna Marinin (sd.) hallitus on lähtenyt valmistelemaankin polttoaineiden hinnankorotusautomaattia niin, että poliitikkojen ei enää tarvitsisikaan ottaa poliittista vastuuta polttoaineen hinnankorotuksista. Uuden järjestelmän mukaan bensan ja dieselin hinnan nousisivat kuin itsestään tai ainakin vähän niin piilossa.

Kyseessä on siis ns. jakeluoikeuksien myyntimalli. Ja todetaan nyt heti alkuun, että tällaista korotusuautomaattia eli polttoaineiden myyntilupajärjestelmää ei ole käytössä missään muussa EU-maassa eikä velvoite tähän siis tule EU:sta. Idea on siis Marinin hallituksen ihan oma SDP:n ja Keskustan johdolla.

Liikenne- ja viestintäministeriössä on siis nyt laitettu liikkeelle polttoaineiden myyntilupajärjestelmän valmistelu. Tavoitteena on siis valmistella oma supisuomalainen malli  bensan ja dieselin myyntiä rajoittavaa päästökauppaa. LVM:ssä valmistelussa oleva malli siis toimisi niin, että polttoaineen jakelijan tulisi jatkossa ostaa oikeuksia myynä bensaa ja dieseliä valtion huutokaupoista. Jakeluoikeuksien huutokauppahinnat tietysti nousisivat sen mukaan mitä vähemmän valtio jakeluoikeuksia myyntiin antaisi ja tätä kautta vähenevän dieselin ja bensan hinta bensapumpulla kallistuisi arvaamattomasti. Nyt jo on arvioitu, että korotus bensan ja dieselin litrahintaan olisi vähintään 34-40 senttiä litralta. Ja ei tämä muuten ihan pientä määrää suomalaisia kosketa, sillä on nyt tehtyjen arvioiden mukaan esimerkiksi vuonna 2030 noin 2,3 miljoonaa polttomoottorilla kulkevaa henkilöautoa. Ja tietenkin päälle raskaanliikenteen kalusto rekat ja kuorma-autot ja muut. Lisälasku siis kohdistuisi karusti juuri vanhemmilla autoilla ajaviin, maaseudulla asuviin sekä omaa autoa mm. työmatkoihin tarvitseviin, mutta myös yrityksiin ja erityisesti kuljetusalalle. On arvioitu, että bensan ja dieselin hinnannousu kohdistuisi raskaimmin juuri syrjäseutujen kotitalouksiin? Onkohan keskustassa siis ymmärretty mitä ovat nyt tekemässä?

Iltalehdessä 19.2.2021 Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen totesikin, että ”Hinnannousu voi olla huomattavasti korkeampikin (kuin 34-40s/litra) eikä kukaan pysty sitä etukäteen arvioimaan. Myyntilupajärjestelmä mahdollistaa myös sen, ettei kenenkään tarvitse kantaa automaattisista korotuspäätöksistä poliittista vastuuta”.

Ovela kikka siis vasemmistohallitukselta keskustan tuella pestä käsiään epämiellyttävistä asioista. Mutta pidetään me huoli, että kaikki tietävät ketkä ja miksi tällaista puuhaavat.

Ja mikä mielenkiintoisinta valmisteluun on annettu vielä tehtäväksi selvittää, miten syrjäseuduilla asuville korvattaisiin polttoaineiden hintojen nousu. Taitaa pelaamista sillä kaikki tietävät, että ei lopulta mitenkään. Tällä koukulla vain yritetään pitää keskustaa tässä mukana ja auttaa tupailtapuheiden pitäjiä.

Ja lopuksi täytyy nostaa esille tämän mallin rajuus suomalaiselle yrittäjyydelle ja kuljetusalalle. Marinin hallitus valmistelee siis näin suomalaisille yrityksille ja kuljetusalalle lisämaksuja, mutta ulkomaalaiset rekat saavat tulla rajojen yli teillemme tankit täynnä ulkomailta tankattua halpaa dieseliä. He eivät siis käytännössä osallistu lainkaan esimerkiksi meidän teiden ylläpitoon ja tämän muuttamiseksi olisikin nyt jo aika saada käyttöön en tiemaksut – vinjettimaksut – ulkomaisille rekoille. EU:ssahan moni maa perii jo liikenteen tienkäyttömaksuja. Suomi onkin yksi viimeisimmistä Euroopan maista, joissa ei ole käytössä minkäänlaista tiemaksua ulkomaisille rekoille. Tällainen malli pitäisi nyt lopulta saa käyttöön meilläkin. Eikös se olisi oikeus ja kohtuus, että mm. venäläisetkin rekat maksaisivat siitä, että teitämme käyttävät? Minusta olisi.

Mainostetaanpa täällä vielä myös hieman lisää tämän viikonlopun kotikuntani Lopen Kuntakeskusteluja. Huomenna sunnuntaina 21.2.2021 klo 16.00 kuntakeskustelut jatkuvat Räyskälän nuotiolla. Ehdokkaistamme tulilla ovat Markot eli Marko Eronen ja Marko Lappeteläinen. Lähetystä voi seurata ja sitten voi osallistua www.facebook.com/lopenkokoomus.

Mukavaa viikonloppua kaikille. Talvea ainakin näyttää piisaavan.

 

 

Kommentit