Tyrskyt STX:n ympärillä ei näytä laantuvan.

Blogi, lauantaina 04.05.2013

Elinkeinoministeri Jan Vapaavuoren ilmoitus jonkinaika sitten TUI-risteilijöiden rahoituksen varmistamisesta oli upea asia. Meri näytti jo hieman laantumisen merkkejä. Mutta ei aikaakaan kun se näytti jälleen yllätyksellisyytensä. Koreasta levisi tieto, että STX olisi myymässä Rauman ja Turun telakkansa ja lisäksi myös oman osana Helsingin telakasta. Uskoisin, että Helsingin telakalle löytyy helposti ostaja venäläisen omistajan seuraksi tai venäläisestä valtionyhtiöstä itsestään. Mutta Rauman ja Turun tilanne ei varmasti olekaan yhtä helppo. Näin siis luonnollisesti uutinen heitti epävarmuuden verhon jälleen suomalaisen laivanrakentamisen niskaan ja tuhansien työpaikkojen.

Saadun selvityksen mukaan suunniteltu kauppa ei kuitenkaan vaikuttaisi jo sovittuihin laivatilauksiin. TUI-risteilyaluksien pitäisi siis edetä sovitun mukaisesti vuosina 2014-2015.

Korealaisen telakkakonsernin tilaa kuvaa se, että myynnissä on myös Ranskan Saint Nazairen telakka ja myös halvemman työvoiman Kiinassakin sijaitseva Dalianin telakka.

Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori on tehnyt maamme telakka-asioiden parissa järkevää ja määrätietoista työtä. Vaikka osa oppositiosta vaati alkuvuodesta 50 miljoonan antamista korealaiselle STX:n emoyhtiölle niin pää on pysynyt kylmänä. Se raha olisi siis nyt jo mennyttä ja nimenomaan Etelä-Koreaan suuromistajien taskuihin. Sellaisia sijoitusneuvoja ei olekaan syytä kuunnella. Vai hetkeä myöhemmin STX-konsernissa laivanrakennuksesta vastaava STX Offshore & Shipbuilding ajatui ja hakeutui velkasaneeraukseen. Ja nyt perjantaina STX Corporation hakeutui velkasaneeraukseen.

Sen sijaan Vapaavuori järjesteli merkittävän paketin jolla tilattujen TUI-alusten tilaus ja valmistus saatiin etenemään. Ja samalla sovittiin STX Finlandin kilpailukyvyn vahvistamisesta omalla erityisellä tervehdyttämisohjelmalla. Vapaavuori totesi, että jatkossakin ”menestyvät telakat rakentuvat jatkossakin vahvojen yksityisten teollisen toimijoiden sekä telakoiden kilpailukykyisen toiminnan varaan.”

Toimia on jatkettu ja eilen Vapaavuori kertoi, että tarvittaessa valtiokin voi osallistua suomalaisen laivanrakentamisen omistamiseen.  Mutta pelkästään valtion varaan ratkaisua ei Vapaavuoren mukaan voi rakentaa. Voisi hyvin todeta, että malli olisi jotain vastaavaa jota jo aikanaan keskustakaksikolle Matti Vanhaselle ja Mauri Pekkariselle tarjottiin. Entinen pääministeri Matti Vanhanen on vahvistanut, että Ranskan korkein valtionjohto teki ehdotuksen maamme ja Ranskan yhteisestä valtiollisesta telakasta viime hallituskaudella. Silloin se syystä tai toisesta sen hylkäsivät. Voi hyvin kysyä, että olisikohan tilanteemme nyt parempi jos silloin olisi kortit pelattu oikein.

On tärkeää, että suomalainen korkeanosaamisen laivanrakentaminen turvataan jatkossakin. Vapaavuoren ajattelu on täysin oikea – maamme pitää olla mukana jos tilanne sitä vaatii omistajanakin, mutta pelkästään valtion varaan ei toimintaa voi rakentaa. Vapaavuori totesi, että hallituksen linja on sama. Valtio ei jatkossakaan lähde pääomittamaan tai omistamaan yksityisiä, vaikeuksissa, konkurssiin meneviä yhtiöitä. Tämä linja on Vapaavuoren mukaan edelleen sama ja pitääkin olla. Itse uskon, että maamme laivanrakennus voi kiinnostaa erityisesti venäläisiä sijoittajia. Helsingin telakasta jo puolet on venäläisomistuksessa ja uskon, että pian loppuosakin. Myös Turun ja Rauman laivanrakentaminen mm. jääosaamisen ja ympäristöosaaminen ja uuden energiatekniikan ja muunkin uuden teknologian osalta voisi hyvinkin kiinnostaa venäläisiä. Tärkeintä on kuitenkin turvata koko meriteollisuuden osaamisketju maassamme. Se on tärkeä osa suomalaista teollisuutta ja osaamista ja sillä on valtavat työllistävät vaikutukset itse telakan ulkopuolellakin.

….

Nyt aloitan tämän päivän ihan kaikessa rauhassa kotosalla. Ykkösaamussa tänään pääministeri, puolueemme puheenjohtaja, Jyrki Katainen. Mielenkiintoinen keskustelu varmasti luvassa ja toivottavasti myös aikaa ja tilaakin käydä asioita laajemminkin läpi.

Iltapäivällä sitten suuntaamme osan vaalitiimimme kanssa perinteiselle kevätretkelle. Vaalitiimimme on kasvanut koko ajan kuuden vuoden ajan ja nytkin mukaan lähtee innokas ja aktiivinen joukko. Edessä jälleen uusiakin juttuja ja myös uusia tapahtumiakin. Keväältä kannattaa ainakin kalentereihin laittaa ylös III Muotia ja Kevättä -tapahtumamme la 25.5. Kartanoputiikki Punaisella Tuvalla. Mukana mm. Jukka Rintala ja Leena Sarvi ja myös Halavatun Papat ja muutakin uutta. 

Mutta tänään siis kampanjatiimin kanssa hieno päivä luvassa.

 

 

 

Kommentit