Tukea ajokelin mukaan muuttuville nopeusrajoituksille – Timo Heinonen toivoo nopeusrajoitusten rinnalla keskustelua talvirenkaista

Uutiset, perjantaina 29.10.2010

Kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinonen on tyytyväinen liikenneministeri Paula Lehtomäen avaukseen sään mukaan muuttuvista talvinopeusrajoituksista. Nykyisin talvinopeurajoituksia määrätään kaikkiaan noin 9 000 tiekilometrille ja säänmukaan muuttuvia nopeusrajoituksia on vain noin 300 km tieosuudella. Heinonen nostaisi kuitenkin samaan aikaan keskusteluun myös Suomen talvirengaspakon.

– Olisi järkevää siirtyä kohti Ruotsin mallia. Nykyinen kalenteriin, sään ja ajokelin sijaan, perustuva talvirengaspakko on järjenvastainen ja teiden ja ihmistenkin kannalta huono, toteaa Timo Heinonen.

Vilkkaimmat tiet kuluvat nastarenkaiden aikaan lähinnä syksyisin ja keväisin jopa millimetrin. VTT:n tutkimusten mukaan oikeastaan kaikki urat johtuvat juuri nastoista. Kesä- tai kitkarenkaat eivät kuluta tietä juuri lainkaan. Viime vuosina teiden kuluminen on tutkimusten mukaan jopa kiihtynyt.

– Pitäisi tehdä esimerkiksi verohoukuttimia siihen suuntaan, että ihmiset valitsisivat nastojen sijaan kitkarenkaita. Tienpintojen kuluminen maksaa esimerkiksi yksin Helsingin kaupungille vuosittain jopa nelisen miljoonaa euroa ja lisäksi juuri kulumisen vähentämiseksi kaupungeissa joudutaan käyttämään meluisaa ja kovaa päällystettä. Katupöly on suuri ongelma hengitysilmassa ja tämän kautta sairastumisissa, toteaa Heinonen.

Heinosen mukaan kesärenkaiden sallittua käyttöaikaa tulisikin pidentää ja autoilijoiden omaa harkintaa lisätä. Nykyisin talvirenkaita on käytettävä joulukuusta helmikuun loppuun. Käytön saa sään vaatiessa aloittaa jo kuukautta aiemmin ja nastoilla voi ajaa aina pääsiäisen jälkeiseen maanantaihin asti tai niin kauan kun sää niin vaatii.

– Mielestä autoilijan omanharkinnan aikaa tulisi ehdottomasti pidentää. Aivan eteläisin Suomi on useimpina vuosina valtaosan vuodesta lumeton ja nastarenkaiden käyttöön ei ole tällaisella sitovuudella perusteita. Esimerkiksi Ruotsissa ei ole vastaavaa talvirengaspakkoa vaan siellä autoilijoilla pitää vain olla keliin sopivat renkaat. Ehkä mekin osaisimme käyttää harkintaa, Timo Heinonen toteaa ja toivoo liikenneministeri Anu Vehviläiseltä uudistuksia myös talvirengaskäytäntöihin talvinopeusrajoituksien rinnalla.

Kommentit