Kansanedustaja Timo Heinosen ympäristäystävällisempien autojen koeajosarja jatkui nyt Toyota Prius 1.8 Premiumilla. 1.8-litrainen bensa-hybridimoottoria tarjoaa 99 hevosvoimaa ja yhdessä sähkömoottorin kanssa tehoa on parhaimmillaan 100 kW. Priuksen ns. yhdistetty EU-kulutus on noin 3,9 litraa sadalla kilometrillä, vaikka ihannekulutuksiin vaatiminen vaatiikin kuljettajaltakin taitoa.
– Kyllä tuohon alle neljän litran kulutukseen pääseminen vaatii tällä ajokokemuksella minusta aikalailla paljon myös kuljettajaltakin. Mutta eiköäs juuri sitä varten tällaisia autoja osteta, totesi Timo Heinonen testiajon jälkeen ja viittasi ennakoivaan ja taloudelliseen ajo-otteeseen.
Heinonen totesi, että ehkä auton olemassaolon oikeutus lähteenkin kulutuksen rinnalla vielä enemmän pienistä päästöistä. Heinonen laskeskeli, että vastaavan diesel-auton polttoaineen kulutushintaan on haasteellinen yltää nykyisillä polttoainehinnoilla.
Heinonen kehui Priuksen ajettuvuutta ja myös lisälaitteet saivat kiitosta niin Led-valoista peruutuskameraan ja pysäköintiavustimeen.
– Ehkä sellaisey tämän auton must-jutut ovat aurinkopaneelilla toimiva tuuletus, pre-crash-turvajärjestelmä ja adaptiivinen vakionopeussäädin sekä ikkunaan heijastettava nopeusnäyttö, joka auttaa pitämään katseen koko ajan tiessä, listasi Heinonen kokoluokaltaan Avensiksen ja Corollaan väliin asettuvan Priuksen tarjoiluja.
Sähkömoottorilla ja polttomoottorilla varustettu Prius lähtee liikkeelle tasaisesti ja monipuolinen tietokonejärjestelmä tarjoaa hyvät tiedot oman ajon ja ajotyylin kehittämiseen.
– Sähkömoottorillä lähdetään liikkeelle ja kaupunkiajossa on helppo mennä pitkiäkin matkoja sähkömoottorin turvin. Se kuitenkin vaatii maltillista ajoa, totesi Heinonen sähköä hyödyntävän auton etuja. Sähköakkuja auto lataa polttomoottorin käyttämällä generaattorilla sekä lisäksi jarrutuksien liike-energian talteenotolla.
Priuksien esiinmarssi Suomessa alkoi merkittävästi autoverouudistuksen jälkeen ja nyt myynnissä olevalle ns. kolmannen sukupolven Priukselle Heinonen uskoo hyvää tulevaisuutta.
– Priuksellahan on jo yli 10 vuoden historia. Jos muistan oikein niin vuonna 97 esiteltiin ensimmäiset Priukset ja sen jälkeen kehitys on ollut hurjaa. Myös kokemukset mm. taksikäytöstä ovat olleet enemmän kuin rohkaisevia ja uskon, että moni perhekin miettii tätä vaihtoehtoa nyt tosissaan. Itseasiassa muutama isä autoa jo kävi ihastelemassakin ja kertoivat keskusteluja jo kotonakin käydyn, kertoi Heinonen ja totesi lähes 10 000 euroa alemman lähtöhinnakin houkuttelevan yhä uusia autonkäyttäjiä vihreämmän autoilun pariin.