Torstai, 26.06.2008

Blogi, torstaina 26.06.2008

Eilen illalla kuvasimme kaksiohjelmaa MTV3:lle. Yritykselläni on siis edelleen kansainvälinen tv-sopimus ja enduron MM-oikeudet Ranskasta ja näin tässä kesällä saan myös näitä yritykseni töitä hoidella. Aika paljon selostuksia ja juontotöitä siirtyi kumppaneille, mutta jotain yritän itsekin ehtiä. Pysyy tuntuma ja tapaa paljon tuttuja. Tänään torstaina selostan sitten ainakin tuon toisen ohjelman valmiiksi ja lauantaina MTV3:lta ohjelma ulos Motorforum Enduron MM-sarja -nimellä. Studiovieraina Juha Salminen ja Valtteri Salonen.

Eilen saimme myös julkisen tiedon Piia-Noora Kaupin siirtymisestä MEP:n tehtävistä Finanssialan Keskusliiton (FK) uudeksi toimitusjohtajaksi. Piitun tilalle europarlamenttiin nousee nyt Helsingin entinen kaupunginjohtaja Eva-Riitta Siitonen. Eli kovan luokan jatkajankin saamme kokeneen Piitun tilalle. Itse tässä mietin, että kuitenkin aikalailla annamme tasoitusta seuraaviin EU-vaaleihin kun aiemmin jo 115 225 äänen Alex Stubb siirtyi ulkoministeriksi ja nyt 62 914 äänellä Eu-parlamenttiin valittu Piia-Noora Kauppi jättää äänensä vapaaksi. Mutta mielenkiintoisia nimiä on ehdolle tulossa eli uskon, että ei hätää.

Mutta nyt kuitenkin Helsinkiä kohden. Kalenteri tälle päivälle täysi. Kaunis auringonpaiste ja se lataa akkujakin.

….

Kello 21.48 ja pihatöistä juuri sisään. Sadun kanssa hieman nurkkia laitoimme kuntoon mökillä. Tekikin hyvää hieman ulkoilla. Päivä meni nimittäin Helsingissä. Aamusta ensin Shellin parlamentin kautta Ilmalaan tekemään tuo viikonlopun MTV3:sen enduro-ohjelma valmiiksi. Olemme tehneet kymmeniä ohjelmia vuosittain Johannan ja Jorman kanssa ja täytyy kyllä todeta, että sellainen mukava rutiini ja yhteisymmärrys on vuosien saatossa hioutunut. Tänäänkin aikalailla joutuisasti saimme tunnin erikoisohjelman valmiiksi. Oli mukava tehdä. Nauroimmekin, että mukava kesätyö minulla. Sitten lounas Maikkarilla ja iltapäivällä vielä piipahdin eduskunnassa. Postia olikin tullut mukavasti ja muutama juokseva asia odotti tekijää. Ne nyt kunnossa ja sitten vielä kävin Strindbergillä ja olihan Ben ”mökillään”. Kirsti Paakkasen, Benin ja muutaman muun tutun kanssa siinä menikin aika mukavasti vaikka hieman tuulinen ja viileä tämän ”Benin terassi” olikin. Latte ja tuoreet hedelmät kuitenkin Strindbergin suosikkini ja kun seurakin hyvää niin mikäs siinä oli aikaa poltellessa.

Tänään sain myös vastaukset valtiovarainministeriöstä kysymykseeni jossa esitin toimia pienkoneiden eli ns. alkylaattibensiinin verotuksen ja hinnan alentamiseksi. Katainen vastasi ja kertoi asettaneensa nyt selvitystyön, ”jossa kartoitetaan mahdollisuuksia porrastaa polttoaineiden verotusta niiden ympäristöystävällisyyden mukaan. Kysymyksessä tarkoitetun pienmoottoribensiinin ympäristövaikutuksia ja mahdollisia veromuutoksia selvitetään osana tätä kokonaiskartoitusta”. Hyvä juttu ja mukava, että asia etenee. Tärkeä asia vaikka ensi kuulemalta voi kuullostaakin pieneltä. Liitän tähän tuon kysymykseni perusteluosan tekstin. Se kertoo hieman asiasta enemmän:

*********************

”Pienmoottoreita eli alle 19 kW:n kaksi- ja nelitahtimoottoreita on käytössä Suomessa muun muassa ruohonleikkureissa, perämoottoreissa ja moottorisahoissa yhteensä noin kaksi miljoonaa. Kaksitahtimoottorin etuna on esimerkiksi hyvä teho-painosuhde, mutta huonona puolena on ominaispäästöjen suuruus. Kokonaisuutena pienmoottoreiden päästöt ovat huomattavan suuria esimerkiksi henkilöauton päästöihin verrattuna. Ympäristöministeriön esiselvityksestä (moniste 167) käy ilmi, että esimerkiksi hiilidioksidi- ja hiilivetypäästöt vuodessa ovat suuruusluokaltaan samat sekä henkilöautoissa että bensiinikäyttöisissä työkoneissa. Pienhiukkasten päästömäärä pienkoneissa on henkilöautoihin verrattuna yli 15-kertainen. Vasta viime vuosina pienkoneiden päästöjä on alettu rajoittaa lainsäädännöllä.

Kaksitahtimoottorit tulevat edelleen moottorikehityksen hännillä. Tehokkain keino vaikuttaa pienkoneiden päästöihin on olemassa olevan erityisen pienkonepolttoaineen eli alkylaattibensiinin käyttö. Alkylaattibensiini on puhtain mahdollinen petrolituote, joka ei sisällä käytännössä lainkaan hiilivetyjä, aromaatteja eikä alkeeneja, ja hiilivetykoostumus on haitattomampi sekä käyttäjän että ympäristön kannalta.

Pienkonepolttoainetta on myyty Suomessa jo yli kymmenen vuotta, ja sen vuosittainen myynti on noin 700 000 litraa eli alle prosentti pienmoottoreiden arvioidusta bensiininkulutuksesta. Suomessa alkylaattia valmistaa Neste Oil Oyj, jonka pienkonebensiinin tuotantokapasiteetista on käytössä noin puolet. Suurimpina syinä käytön vähäisyyteen on alkylaattibensiinin huono tunnettuus, saatavuus ja korkea hinta. Kanisterissa myytynä tuote on jopa 3 kertaa kalliimpaa kuin tavallinen bensiini, ja irtomyynnistäkin ostettuna hinta on noin 1,5-kertainen.

Kiistattomien ympäristö- ja terveyshyötyjen vuoksi alkylaattibensiinin käyttöä tulisi edistää, ja edellytyksenä on hinnan aleneminen. Eräs mahdollisuus on veronalennus, joka otettiin käyttöön Ruotsissa vuonna 2002, jolloin alkylaattibensiinin veroa alennettiin siellä 0,20 euroa/l. Veronalennuksen tavoitteena Ruotsissa oli ja tulisi olla Suomessakin alkylaattibensiinin hinnan lasku samalle tasolle 95-oktaanisen bensiinin kanssa. Tällä hetkellä se tarkoittaisi Suomessa alkylaattibensiinin veronalennusta noin 0,50 euroa/l. Suurimmillaan verotulon menetykset olisivat valtiolle vuodessa miljoonan euron luokkaa.

Alkylaattibensiinin käyttöä tulisi pyrkiä lisäämään erityisesti kaksitahtimoottoreissa, mutta myös pienissä nelitahtimoottoreissa, kuten ruohonleikkureissa. Veronalennus antaisi kuluttajille ja bensiininmyyjille oikeansuuntaisen kannustimen alkylaattibensiinin käytön ja myynnin lisäämiseen. Veromuutosten tueksi tarvitaan kuitenkin myös aktiivista tiedotusta alkylaattibensiinin eduista tavalliseen bensiiniin verrattuna.”

*****************

Kokonaisuudessaan kysymykseni ja toimenpide-esitykseni ja siihen tullut vastaus löytyy Eduskuntatyö-sivun alta suoralla linkillä.

Kommentit