Polttoaineiden hinta puhuttaa kovasti. Ja aiheesta. Vaikka itse uskonkin, että enää ei paluuta ole halpojen bensan ja dieselin aikaan niin tarvitsemme toimia ns. pakollisen liikenteen ja liikkumisen turvaamiseen. Olen puhunut pitkien etäisyyksien maasta ja sen mukana tuomasta oman auton välttämättömyydestä. On tosiasia, että ei tarvitse mennä kovinkaan pitkälle suurimmista kaupungeistamme niin julkinen liikenne ei enää palvele ja usein perheiden on vain käytännön syistä mm. harrastusten takia pidettävä autoa. Puhumattakaan työmatkaliikenteestä ja työssä autoakäyttävistä ja kuljetusalasta. On siis ehdottoman tärkeää jatkaa liikenteen verotuksen kokonaisuudistusta ja siinä ehdoton tavoite tulee olla mm. dieselverosta luopuminen ja siirtyminen käytönverotukseen. Eli idealla miten paljon ajat ja millaisin päästöin niin sen mukaan maksat. On myös syytä ottaa huomioon muutkin päästöt kuin hiilidioksi. Se on tulevaisuutta. Tämän lisäksi tuo pakollisuuden takia tarvitsemme toimivan vähennysjärjestelmän. Perhevähennys/verotus ja työmatkavähennys vaativat uudistusta ja kehittämistä. Se on maamme elinehto.
Sitten on oma lukunsa kuljetusala, jonka kanssa itsekin olen saanut toimia ja käydä nytkin useita hyviä keskusteluja. Veroalennusta polttoaineisiin ei näytä tulevan ja onkin tosiasia, että tuolla keinolla vain tekohengitettäisiin alaa. On todettu, että veroratkaisut kattaisivat vain kymmenyksen tarvittavasta noususta. Mutta uskon, että tätäkin tarvitaan. On varmasti totta, että kuljetusalalla tapahtuu kauheita jos nyt ei saada aikaan korjausliikettä niin, että hinnannousua saadaan siirrettyä hintoihin. Se vaatii siis neuvotteluja ja myös mahdollisesti sopimuskaudenaikaisia korotuksia. Uskonkin, että jatkossa kaikki isompien toimijoiden lisäksi myös pienemmät tulevat lisäämään sopimuksiinsa polttoainelausuman. Sillä korotukset polttoaineen hinnan nousun aikana olisi mahdollisia. Tätä tarvitaan myös paljon koneita käyttävillä aloilla esimerkiksi kiinteistöhuollossa. Kuukaudenkin viive polttoainekorotuksissa on aina jälkijättöistä ja poissa yrittäjän pussista. Työtä siis tarvitaan.
Tämän lisäksi tarvitaan joukko erilaisia pienempia energiaan ja polttoaineisiin liittyviä uudistuksia. Pitää ryhtyä puhumaan autoilusta ja koneista päästölähtöisesti. Ja sen pitää näkyä myös kukkarossa esimerkiksi biokaasun, sähköautojen, pienkonepolttoaineiden ja julkisenliikenteen tukemisen kautta. Tämä on ison remontin paikka.
Tänään itsekin autoilun kanssa liikkeellä. Auton katsastus tänään Hämeenlinnassa, kun Riihimäeltä ei aikoja yksinkertaisesti vain saa. Alalle tarvitaan siis lisää toimijoita ja hintojen takia myös kilpailua. Helmikuussa kirjoitin: ”Henkilöautojen katsastuspalveluiden hinnat ovat nousseet Ajoneuvohallintokeskuksen (AKE) selvityksen mukaan vuosina 1994-2007 yli 150 %. Samaan aikaan yleisen elinkustannusindeksin nousu oli huomattavasti maltillisempaa eli 18%.” ”Jotta katsastuspalveluiden hintakehitys saataisiin kestävälle tasolle, tulisi kilpailua lisätä. Näyttöä kilpailun tuomasta tehokkuudesta on olemassa. Ongelmana on, että uusien yrittäjien on hankala tulla alalle, sillä toiminnan aloittaminen on laite- ja tilavaatimusten vuoksi melko arvokasta. Tilannetta voitaisiin helpottaa esimerkiksi sillä, että sallittaisiin tietyille AKE:n hyväksynnän saaneille autokorjaamoille henkilöautojen katsastaminen. Nykyvaatimukset edellyttävät valmiutta myös raskaan kaluston tarkastuksiin. Henkilöautojen katsastus muodostaa 72% alan yritysten liikevaihdosta. Henkilöauton katsastuksen hinta päästömittauksineen on tällä hetkellä noin 60 euroa. Vuonna 1994 katsastus maksoi 17 €.”
….
Nyt auto jälleen leimassa. Hämeenlinnassa ennen sitä ehdin suorittamaan yhden velvollisuuteni eli tänään 60. verenluovutuskertani. Haaste elossa – eli käykääpä ennen kesälomia vielä verenluovutuksessa. Kesällä aina tarvetta verelle. Mutta tuo katsastus. 15 minuuttia ja hinta 76 euroa. Eli siinä ajassa ehdittiin tehdä päästömittaukset ja vielä aikalailla reilusti etsiä ja tutkia Passatin kuulemma tyypillistä vikaa. Ei löytynyt ja leima tuli. Mutta hinta siis reilusti tuon keväällä kirjoittami 60 euron päälle ja neljä näitä sitten tunnissa tehdään. Toivotaan siis edelleen, että tuota kilpailua alalle saadaan.
Nyt illalla tekemään MTV3:lle Enduron MM-sarjan tv-ohjelman studiokuvauksia eli mukavasti ilta yritykseni parissa. Vieraana tänään kaikkien aikojen menestynein endurokuljettaja Juha Salminen ja nuori ja lahjakas läpimurtonsa MM-sarjaan vastikään tehnyt Valtteri Salonen. Ohjelma ulos lauantaina.