Timo Heinonen uskoo kaasuautojen esiinmarssiin – Mersun B-sarjalainen tuo maakaasun uuteen luokkaan

Uutiset, tiistaina 27.01.2009

Suuret Eurooppalaiset automerkit Mercedes-Benzin johdolla ovat tulossa kovalla vauhdilla myös uusien polttoaineiden pariin. Uudet tekniikat saavat rinnalleen nyt myös aivan uuden luokan maakaasuvaihtoehtoja. Perinteisten polttoaineiden hinnanlaskusta huolimatta kansanedustaja Timo Heinonen uskoo kaasuautojen esiinmarssiin.

– On totta, että edullinen diesel hieman laskee näiden houkuttelevuutta. Mutta kun markkinoille tulee biokaasu niin sitten vaakakupissa on aivan uudenlaisia painoarvoja pelkän kulutuksen ja hinnan rinnalla. Maakaasu on jo huomattavasti parempi kuin bensa ja diesel, mutta biokaasu on omaaluokkaansa, kommentoi Timo Heinonen joka pääsi tutustumaan Mercedes-Benzin maakaasu-bensiinikäyttöiseen ngt-malliston B-sarjalaiseen autoon. B-sarjan rinnalla sama tekniikka on tarjolla myös saman merkin E-sarjan autoihin.

Heinonen on koeajanut lukuisia uuden teknologian autoja mm. eri merkkien hybridejä ja myös eri merkkien kaasu/bensa-yhdistelmä autoja. Mercedeksen B-sarjalaiseen Heinonen oli erityisen tyytyväinen.

– Kerrassaan loistava auto. Tilava ja fiksu henkilöauto, joka tuo kaasun nyt aivan uudenlaisten autojen pariin. Enää ei kaasuvalintaa tehdessä tarvitse siis tinkiä auton ulkomuodossa tai muussakaan, kiitteli Heinonen ja totesi, että on hienoa, että autoa tehtäessä on muutenkin huomioitu ympäristönäkökulma. Uudessa Mercedeksessä on käytetty mm. kierrätysmuovia.

Auton kaasusäiliöt riittävät reilun 300 kilometrin ajoon ja bensatankilla on mahdollista ajaa vielä 700 kilometriä – helposti vaihtaen käyttövoimaa yhdellä ajotietokoneen napin painalluksella. B-sarjalainen kuluttaa bensaa noin 7 litraa sadalla kilometrillä ja kaasua noin viisi kiloa sadalla.

– Ehkä hieman itse olisin valmis jakamaan tätä tankkitilaa toisin. Kaasua saisi olla enemmän. Minusta tällaisessa autossa riittäisi enintään puolet tuosta bensatankista. Tänään ajoin autolla Riihimäen Merkoksentien Gasumin-asemalta ensin Hämeenlinnaan Politiikan Puhemyllyyn Radio Hämeeseen ja sieltä sitten Helsinkiin. Tällaisessa ajossa tuo 300 km tankki menee aikalailla nopeasti, totesi Heinonen, mutta oli tyytyväinen, että jakeluasemaverkosto kasvaa ripeää tahtia.

Kaasuautojen hintaa syytä saada vielä alas

Hinnaltaan Mercedes-Benzin B-sarjalainen kaasuversiona on noin viisituhatta euroa perinteistä bensaversiota kalliimpi. Tämä siis verotuksesta huolimatta. Heinonen toivoonkin, että siinä vaiheessa kun biokaasu tulee tarjolle autojen hintaa voitaisiin vielä saada alemmaksi.

– Tarvitsemme uudenlaista ajattelua tähänkin. Nyt kun olemme uudistaneet autojen verotusta ja kun verotus siirtyy tulevaisuudessa myös käytössä päästöperusteiseksi niin näen tarpeelliseksi poistaa myös dieseliltä käyttövoimaveron ja samaan aikaan biokaasuautojen hinta tullee saada vastaavien bensa- ja dieselautojen tasolle. Silloin teemme valinnasta helpomman ja voimme aidosti vaikuttaa autoilun päästöihin, totesi Timo Heinonen.

Itse tekniikasta ei Heinonen puhuisi vaan keskittyisi mieluumminkin päästöihin – muuhunkin kuin hiilidioksidiin – ja ennen muuta käyttöön. Heinosen mukaan tiettyyn tekniikkaan sidottu verotus on aina askeleen kaksi jäljessä.

– Annetaan autotehtaiden pohtia mikä on tekniikka ja miten päästää mahdollisimman pieniin päästöihin. Eikö se riittä, linjasi Heinonen.

Mercedes kokemuksien ykkönen

Kansanedustaja Timo Heinonen kiittelee ystävänsä auto- ja moottoriurheilutoimittaja Kare Aspin hänelle suomia mahdollisuuksia päästä kokeilemaan uutta tekniikkaa. Aspin kautta Heinonen on saanut kokemusta jo useammasta kaasuautosta, hybridiautoista ja muusta uudesta teknologiasta.

– Itse olen aina ollut kiinnostunut autoista ja moottoriurheilusta. Mutta minulle on ollut aina tärkeää myös se, että motorsportissa tehdään myös tärkeää autojen kehitystyötä. Tämä unohtuu usein kun moottoriurheilua kritisoidaan, totesi Heinonen ja luetteli mm. luiston estot, lukkiutumattomat jarrut, energiantalteenotot, lukuisat eri turvaratkaisut ja myös kehittyneimmät dieselmoottorit, jotka ovat tulleet arkipäiväämme moottoriurheilun kehitystyön kautta.

– Tämä Mersun (Mercedes Benz) uusi maakaasuauto tuo tällaisen tekniikan aivan uudenlaiselle tasolla. Aivan fantastinen ajokokemus ja mistään ei tarvitse tinkiä valitessaan kaasun, kommentoi Heinonen ja kertoi odottavansa pian jo testiin ensimmäisiä hybridi-diesel -henkilöautoja.

– Olen jo sellaista päässyt simulaattorina kokeilemaan. Mutta pian niiden pitäisi olla arkipäivää.

Kommentit