Kansanedustaja Timo Heinonen suhtautuu kriittisesti suunnitelmiin kiristää työsuhdeautoilun etuja. Heinonen pitää oikeana päästöperusteista ja käyttöönperustuvaa autoverotusta, mutta välttämättömänä sitä, että mm. autoetu ja myös työmatkavähennys pidetään sellaisena, että välttämätön autoilu on mahdollista.
– Pitkien etäisyyksien maassa on oltava keinot pitää myös ns. välttämätön yksityisautoilu kannattavana. Tämä tarkoittaa nimenomaan oman auton käyttöä työmatkoihoihin ja perheiden tarpeisiin. Julkinenliikenne ei satsauksista huolimatta vielä toimi kuin hyvin suppealla alueella riittävän tehokkaasti, perusteli Timo Heinonen kantaansa ja näki autoedun kurittamista tärkeämpänä työmatkavähennyksen kehittämisen.
– Autoetu ei ole tähän asti ollut edes kovinkaan houkutteleva vaihtoehto ja jos nyt polttoaineiden hintojen noustua se olisi edes lähellä järkevää tai kannattavaa niin sitä ei ei saa hukata. On vaara, että kilometrit siirtyvät vain sitten omille autoille eli verovapaille kilometrikorvauksille.
Viime vuonna vapaan autoedun piirissä oli yli 60 000 autoa ja edun arvo oli yhteensä yli 413 miljoonaa euroa. Autoedun arvo määrätään Verohallituksen toimesta vuosittain ja noin 25 000 euron hintaisen auton kuukausittainen verotusarvo on 570 euroa vuonna 2008. Heinosen mukaan erilaisia vaihtoehtoja pitää voida aina selvittää ja tutkia, mutta hätiköidyt äkkiliikkeet ovat harvoin onnistuneita. Hän ei uskokaan asian olevan ratkaistavissa vain yhden budjetinteon yhteydessä.
– On syytä muistaa myös se, että autoedun kuukausittaiseen summaan sisältyy oikeus ajaa vain enintään 18000 kilometrin verran yksityisajoja vuodessa. Ei tästä nyt aivan kauhean kateellinen kannata olla. Sitä tässä minusta nyt jossain määrin on ilmassa.