Timo Heinonen selvittäisi myös nestekaasun käytön – Maakaasu- ja biokaasuautot saatava bensa-autojen hintaisiksi

Uutiset, sunnuntaina 20.07.2008

Kansanedustaja Timo Heinonen vaatii toimia vaihtoehtoisten polttoaineiden liikennekäytön yleistämiseksi. Heinonen koeajoi Opel Combo -maakaasuauton ja oli kokemaansa tyytyväinen, vaikka huomasikin ennakkoluulojen olevan vahvassa. Koeajo kuitenkin osoitti niistä jokaisen vääräksi.

– Kyllä ihmiset juttelemaan tulivat ja aika monella oli vahvoja ennakkoasenteita. Moni luuli, että auto ei kulje kuin noin 60km/h ja myös ostohinnasta oli täydellisen vääriä käsityksiä, kertoi Heinonen ja totesi monen yllättyneen kun kuulivat tosiasiat.

Hallituksen tekemät autoverotusratkaisut paransivat merkittävästi maakaasuautojen käyttöä. Maakaasulta poistettiin pari vuotta sitten 80-luvulla määrätty 20-kertainen haittavero ja tämän vuoden alusta hiilidioksipäästöihin perustuva autoverotus laski maakaasuautojen hinnan jo lähelle vastaavien bensa-autojen ostohintoja.

– Tämä verouudistus kohteli maakaasuautoja hyvin, mutta kun katsotaan muutkin autoilunpäästöt niin olisi oikeus ja kohtuus tehdä toimenpiteitä niin, että tuo nykyinen 10-30 prosentin hintaero saataisiin pois. Uskon, että siihen löytyisi ratkaisut helpolla, pohti Timo Heinonen ja kertoi samalla esittävänsä, että myös nestekaasun haittaverosta luopuminen voitaisiin selvittää.

– Tavallinen bensa-auto olisi nimittäin hyvinkin edullista muuttaa nestekaasulla toimivaksi ja myös jakeluverkoston rakentaminen olisi maakaasuverkostoa helpompaa. Myös luonnon kannalta nestekaasu olisi hyvä vaihtoehto.

”4 euroa satakilometriä”

Timo Heinonen kertoi olevansa erittäin tyytyväinen Opel Combo -maakaasuauton ensikokeiluun. Maakaasun jakeluverkko kasvaa koko ajan ja kesäkuussa uusin jakeluasema avattiin Riihimäelle. Gasum on sitoutunut laajentamaan verkostoa 30 asemaan vuoteen 2010 mennessä.

– Tankillisella ajaa reilusti yli 300 kilometriä ja rinnalla on 15 litran bensatankki hätävarana. Periaatteessa jos ei tiedä millä tämä auto kulkee niin ei sitä voi huomatakaan. Aivan normaaliauto vastaavan bensa-autoon verrattuna, kehui Heinonen Opel Comboa.

– Laskelin tuossa kulutusta ja sadallekilometrille tulee polttoainehintaa hieman reilu 4 euroa. Bensa tai dieselkulutukseen kun vertaa niin hyöty on merkittävä. Maakaasu maksaa nyt vastaavaa bensalitraan verrattuna 0,664 euroa.

Heinonen toivoo, että liikenteen ja autoilunverotusta kehitettäessä nyt otettaisiin huomioon myös näiden autojen muu kuin hiilidioksidipäästöt. Tätä kautta kaasuautojen hintaero olisi helppo poistaa.

Kommentit