Timo Heinonen mukana ”Kaksi viikkoa vain suomalaista ruokaa”-kampanjan startissa

Uutiset, perjantaina 28.02.2014

Suomalaisen ruuan, sen viljelijöiden sekä tekijöiden puolesta järjestetään jälleen ”Kaksi viikkoa vain suomalaista ruokaa”-kampanja 1.-15.3. Perjantaina 28.2 Eduskunta-talolla järjestetty kampanjastartti keräsi mukaan useita kotimaisia ruokayrittäjiä esittelemään tuotteitaan. Aamupäivän aikana tilaisuudessa kävi kymmeniä kansanedustajia tutustumassa kampanjaan sekä yrittäjien tuotteisiin. Idean isänä tunnettu Heinonen oli tyytyväinen tilaisuuteen.

-Hienoa, että kotimainen ruoka ja sen tulevaisuus kiinnostaa päättäjiä. Tilaisuuden tarkoituksena oli valottaa kampanjan tarkoitusta ja tuoda konkreettisesti esille ne ihmiset joita suomalaisesta ruuasta on kiittämistä, Heinonen kommentoi.

Kampanja järjestetään nyt toista kertaa ja viime vuonna se keräsi mukaansa yli 2400 ihmistä. Tänä vuonna kampanjan facebook-sivustolle on ilmoittautunut vieläkin enemmän ihmisiä. Myös useat kansanedustajat ilmoittautuivat mukaan kampanjastartissa, muun muassa Ilkka Kanerva, Sari Sarkomaa sekä Ritva Elomaa.

Kansanedustaja Heinonen kertoi tilaisuuden avauspuheenvuorossaan toivovansa, että kuluttajat todella kiinnittäisivät huomiota tekemiinsä ostopäätöksiin.

-Jos jokainen meistä ostaa tulevaisuudessa enemmän kotimaassa tuotettua ruokaa on sen kerrannaisvaikutukset alan työpaikkoihin valtavat, Heinonen sanoi.

Alkuperämerkintöjen puolesta paljon puhunut Heinonen pahoitteli myös tapauksia, jossa ulkomaista ruokaa on yritetty pakkauksen kuvituksella myydä suomalaisena.

-Vähenemään päin, mutta silti liian yleistä. Selvät alkuperämerkinnät olisivat vastaus tähänkin, Heinonen kommentoi harhaanjohtavista tuotepakkauksista. Täysin kotimainen ruoka ansaitsee arvostuksensa ja toivon, että se nyt tämän kampanjan myötä korostuu myös, hän lisäsi.

Kommentit