Kokoomuksen kansanedustajat Timo Heinonen ja Outi Mäkelä ehdottavat liikenneministeri Merja Kyllöselle (vas.) tekemässään kirjallisessa kysymyksessä Suomeen Saksan mallin mukaista kahden talvinopeuden käyttöönottoa.
Talvinopeusrajoitukset otettiin käyttöön jälleen 9 000 tiekilometrillä kautta maan lokakuun lopulla.
Heinosen ja Mäkelän mukaan huonoilla keleillä alemmat nopeusrajoitukset voivat olla perusteltuja, mutta kelistä riippumattomat rajoitukset vähentävät heidän mielestään liikennesääntöjen kunnioittamista.
– Aihe on noussut jälleen tänä syksynä kaikkien tienkäyttäjien puheenaiheeksi, kun syksy on ollut vähäsateinen eli tiet ovat olleet kuivia ja lämpötila vielä näin marraskuussakin yli 10 plusastetta, toteaa kansanedustaja Timo Heinonen
Lämpimistä säistä huolimatta teillä on kuitenkin ollut jo parisen viikkoa voimassa talvinopeudet. Moottoriteillä suurin sallittu nopeus alennettiin nopeuteen 100 km/h ja pääosalla muita maanteitä nopeuteen 80 km/h. Nopeusrajoitusten vaihtamista on perusteltu liukkaudella ja pimeällä.
– Muuttuvat nopeusrajoitukset olisivat oikein käytettyinä hyvä ratkaisu kelin mukaiseen ajonopeuksien säätelyyn. Nopeusrajoituksia olisi hyvä pystyä muuttamaan myös muina vuodenaikoina, esimerkiksi ruuhkatilanteissa ja myös runsassateisina päivinä.
Autoliitto on nostanut esille mallin, joka on käytössä Saksassa. Siellä on käytössä nopeusrajoitus, joka on voimassa vain, jos tie on märkä.
– Miksei Suomessakin voitaisi soveltaa samanlaista ratkaisua, jossa alempi nopeusrajoitus olisi voimassa vain tien ollessa märkä, jäinen tai luminen? Samalla päästäisiin eroon kaksi kertaa vuodessa toistuvasta liikennemerkkien vaihtamisesta ja tienpidossa voitaisiin keskittyä olennaisempiin asioihin, Heinonen ja Mäkelä kysyvät Kyllöseltä.
Ellei, liikenneministeri Merja Kyllönen ole valmis näin suureen muutokseen, Heinonen ja Mäkelä peräävät, onko kuitenkin perusteltua pitää läpi vuoden ohituskaistaosuuksilla nopeusrajoituksena 100 km/h, jolloin raskaan liikenteen ohittaminen onnistuu turvallisesti.
He kysyvät myös, onko nykyinen talvirengaspakko enää perusteltu, vai voidaanko tätäkin uudistaa Ruotsin mallin mukaan niin, että autoissa tulee aina olla vain sään mukaiset renkaat?
– Liikenneministeri on ottanut jo esityksemme pohdintaan. Hän viestitti viikonloppuna, että perehtyy asiaa huolella. Se on hyvä merkki ja toivotaan, että hän ryhtyy myös toimiin asian korjaamiseksi, kertoi Timo Heinonen.