Rallikilpailuista tuttu selostaja ja MTV3:sen Motorforumin pitkäaikainen toimittaja ja juontaja Timo Heinonen on totutellut uuteen rooliin kansanedustaja nyt jo yli kolme vuotta. Yli 14 vuotta kuntapolitiikassa toimineelle Heinoselle ei pelikenttä ole ollut aivan tuntematon ja hän kertookin nauttivan kansanedustajantyöstään. Moottoriurheilua ei Heinonen ole kuitenkaan unohtanut ja sydän sykkii edelleenkin tiukasti urheilun hyväksi ja myös tuleva kesä on täynnä moottoriurheilua niin tv:ssä, selostajana kuin kilpailuja seuraten penkoilla. Tulevana viikonloppu Heinonen palaa NesteOil Rallyyn selostajaksi ja kesätyö saakin hymyn miehen huulille.
– Olen tehnyt tässä kymmenen vuoden aikana satoja selostuksia ja tv-juttuja. Mutta kyllä Jyskälään (NesteOil Rallyy) on aina erityinen tunnelma palata. Hienoja muistoja sieltä vuosien varrelta selostajana ja juontajana ja nyt palaan pääselostajaksi Laajavuoreen ja päivisin useammallekin metsäerikoiskokeelle, kertoi Timo Heinonen.
Kuluvana kesänä Heinonen on tehnyt myös ystävälleen Rata SM:n tv-ohjelmat MTV3:lle. Hän kertookin pienen työn pitämän tuntuman hyvin päällä.
– Meitä selostajia ei ole kovinkaan montaa ja siksi edelleen säännöllisesti tulee pyyntöjä niin ralliin kuin ratakisoihinkin. Tälläkin kaudella olen tehnyt aina silloin tällöin rallijuttuja ja Jyväskylän jälkeen edessä on vielä selostukset Lahden Historic EM:ssä ja myös rallin SM-sarjan päätöksessä Hyvinkäällä.
Kansanedustajana Timo Heinonen on joutunut usein vastaamaan myös kysymykseen miten eduskunnassa pystyy hoitamaan esimerkiksi moottoriurheilun asiaa ja myös siihen miten moottoriurheilu ja ilmastonmuutos keskustelu sopivat yhteen. Heinonen toteaa, että vastaaminen on ollut helppoa.
– Lähes kaikki siviililiikenteen turva- ja myös ympäristöjutut on kehitetty juuri moottoriurheilussa. Näin on kehittyneimpien dieselmoottoreiden kohdalla kuin myös turvavöistä aina lukkiutumattomiin jarruihin ja luistonestoon ja myös ympäristöinnovaatioihin. Moottoriurheilu on siis tärkeä kehityskenttä yhä turvallisemmalle ja vastuullisemmalle siviililiikenteelle, toteaa Heinonen.
Suoria ”moottoriurheilulakeja” ei eduskunnassa luonnollisestikaan ole ollut, mutta moneen lakiin sisältyy aina vivahteita jotka toteutuessaan voivat olla kohtalokkaitakin yhteiselle harrastuksellemme.
– Yksi hyvä esimerkki oli autojen rekisteröinticase. Alkuun näytti pitkään, että malli uhkaa jokkista ja rallisprintiä ja autoharrastajia. Pidin asiaa esillä ja sitten löytyi ratkaisu jossa auton saa nyt kätevästi tekstiviestillä pois vakuutuksesta eikä suunniteltua romutustodistusta heti vaadita. Toinen esimerkki missä ennen kansanedustajaksi tulemistani olisi tarvittu valvontaa oli järjestyksenvalvonnan uudistaminen. Nyt on aivan kohtuutonta, että rallin erikoiskokeille vaaditaan järjetön määrä järjestysmiehiä. Se tarkoittaa tuhansien eurojen lisälaskua kilpailujärjestäville UA:lle, pohti Heinonen.
Myötäelämisen taito ratkaisee motorsportin tulevaisuuden
Moottoriurheilu elää alati kasvavien paineiden alla maailmalla ja niin myös Suomessakin. Greenmotorsport on vahvassa kasvussa, kun erilaiset ympäristövaatimukset tiukkenevat koko ajan.
– Olen itse kannustanut siihen, että meidän tulee toimia vastuullisesti. Se on ainoa tie turvata upea harrastuksemme. Meidän tulee osata asettua muiden ihmisten paikalle ja myötä elää. Ymmärtää myös heitä. Mutta tätä myötäelämistä kyllä odottaisi toiseltakin puolelta, toteaa Heinonen.
Heinonen onkin harmissaan, että mm. perintteikkäiden moottoriratojemme tulevaisuus ja toimintamahdollisuudet on nyt laitettu jopa kohtuuttomien ympäristölupien paineeseen. Esimerkiksi Motoparkin ja yrittäjän tulevaisuus on nyt Vaasan hallinto-oikeuden käsissä. Uusi ympäristölupa määräisi maksimidesibelimääräksi 60 db. Kovaääninen keskustelu on juuri tuon 60 db ja diskon meluraja 85 db. Telakka tai katupora noin 100 db. Tämä kertoo paljon suunniteltujen lupien tiukkuudesta. Voi vain kysyä miten tällaiset melurajat turvaavat yhteiselon.
Heinonen toteaa, että myös rallin parissa eletään ratkaisevia aikoja. Upeimpien varsinkin Etelä-Suomalaisten sorateiden saanti rallikäyttöön ei ole enää itsestään selvää ja ralliväen pitääkin toimia entistä vastuullisemmin.
– On nimittäin niin, että jo yksikin hölmöily voi aiheuttaa sen, että että tuo kotikulmien upein ouninpohja ei enää ensi vuonna kisakäytössä olekaan, totesi Heinonen ja jatkoi, että – Ollaan me siis vastuullisia ja myötäeletään. Ja toivottavasti saamme samanlaista kohtelua myös osaksemme moottoriratojen ja sorateiden lähialueiden asukkailta.
Urheilu tarvitsee puolestapuhujia, mutta myös tekijöitä
Kansanedustaja uransa Timo Heinonen on toiminut myös Valtion Liikuntaneuvostossa. VLN käsittelee mm. liikuntapaikkarakentamisen valtionrahoitukset, mutta myös liikunnan ja urheilun muun rahoituksen.
– On tärkeää, että kehitämme määrätietoisesti huippu-urheilun suorituspaikkoja niin, että voimme turvata eri paikoissa niin Lahdessa kuin Jyväskylässäkin esimerkiksi MM-tason kilpailujen tulevaisuuden, totesi Heinonen.
Heinonen kertoi valtion olevan nykyisin myös mukana lukuisien urheilun suurtapahtumien tukemisessa ns. kumppanuussopimusten kanssa. Hän totesi Historic Rallyn EM-kilpailun sopiva ehkä tulevaisuudessa hyvin tähän konseptiin.
– On tärkeää, että saamme Suomeen erilaisia arvokilpailuja ja tässä tärkeässä roolissa on usein myös valtion ja kaupunkien tapahtumille antama tuki. EM Historic Rally on kasvanut upeasti ja sen merkitys alueellemme on jo nyt merkittävä, sanoi Timo Heinonen.