Hämeenlinnan Verkatehtaalla Suomen Pukutehtaan perinteitä jatkavan Sovitan järjestämässä Häme Happeningissä puhunut kansanedustaja Timo Heinonen peräänkuulutti ostopäätöksissä ja hankinnoissa kotimaisuutta. Heinosen mukaan enää ei välttämättä riitä kuitenkaan, että tuote on vain suomalainen vaan mm. liikenteen päästöjen vähentämiseksi lähellä tehdyille tuotteille ja palveluille on kasvava tarve.
– Hyvää Suomesta –joutsenlipun ja Avainlipun rinnalla voisi olla Läheltä-merkki. Esimerkiksi maakunnan kertova merkki. Sillä voisi vaikuttaa ostoksia tehtäessä vieläkin enemmän kuin pelkällä jo sinänsä arvokkaalla suomalaisuudella, totesi Heinonen Verkatehtaalla.
– Mutta myös kuljetuskustannukset maan sisällä ovat osa tätä ketjua ja silloin tällainen Merkki-läheltä voisi antaa vielä lisäsignaalin. Tämä tuote tai tämä palvelu tulee minun kodin läheltä. Vähin kuljetuskustannuksin, työllistävin vaikutuksin ja kotiseutuani elävöittäen. Minusta tällaiselle maakuntamerkille Suomen lipun jalassa voisi olla tänään paikka, kun olemme lupautuneet vähentämään kasvihuonepäästöjä merkittävästi. Kantamaan vastuuta merkittävästi.
Heinonen totesi puheessaan, että selvitysten mukaan suurin osa meistä kuluttajista kertoo suomalaisuuden vaikuttavan ostopäätökseen. Mutta lopulta vain arvioiden mukaan noin puolet meistä kiinnittää aktiivisesti tähän seikkaan huomiota ostoksilla ollessaan.
– Tässä on siis edelleen työtä tehtävänä ja tiedotuksella ja julkisuudella on tässä iso rooli. Esimerkiksi ruuan ja erityisesti lihan kanssa olemme tarkimpia. Tiedämme, että suomalainen liha on hyvää, puhdasta, tarkkaan tuotettua ja valvottua ja maultaan parasta. Mutta myös ennen muuta turvallista. Juuri turvallisuus on yksi suuri vaikuttaja juuri siinä, että lihan kanssa olemme muita tuotteita tarkempana. Siksi onkin oleellista myös kertoa kuluttajalle tuotteen suomalaisuus selkeästi.
Heinonen totesi, että suomalaisten tuotteiden ja palveluiden ostamisella on myös merkittävä työllistävä ja lähiseutuja elävöittävä vaikutus.
-Jos jokainen meistä käyttäisi kuukaudessa noin 20 euroa nykyistä enemmän suomalaisiin tuotteisiin ja suomalaisiin palveluihin, syntyisi maahamme 20 000 uutta työpaikkaa.
Yhdeksän kymmenestä suomalaisesta onkin sitä mieltä, että ihmisten pitäisi valita enemmän suomalaisia elintarvikkeita ostoskoreihinsa. Syitä on monia, mutta kaksi kolmesta sanoo, että suomalaista ruokaa pitäisi valita enemmän nimenomaan sen työllistävyyden takia. Suomalaisessa ruuan ketjussa työskentelee nimittäin neljännes miljoona suomalaista – eli noin 250 000 ihmistä.
Puheenvuoro kokonaisuudessa Timo Heinosen kotisivuilla Kynästä-osiossa osoitteessa www.timoheinonen.fi