Timo Heinonen haluaa kilpailua kuljettajatutkintoihin – ”Monopoliasema ei paranna eikä turvaa palvelua”

Uutiset, lauantaina 19.06.2010

Kansanedustaja Timo Heinonen esittää, että Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi laajentaisi nykyisessä kilpailutuksessa kuljettajatutkintojen vastaanottajien määrää. Tällä hetkellä kuljettajantutkinnot hoitaa koko maassa 19 maakunnassa yksi yritys, Ajovarma Oy, jonka kanssa Trafi on tehnyt kanssa määräaikaisen sopimuksen, jonka mukaan Ajovarma Oy:llä on monopoliasema kuljettajantutkintotoimintaan Suomessa.

– Yhden toimijan malli ei ole tällaisella alalla perusteltua. Nytkin Ajovarman toiminta on ollut hyvinkin epävarmaa sinänsä ihan laillisten työtaistelutoimien takia. Mutta monopiliasemassa tällainen sotkee monen muunkin toimijan talouden. Nyt esimerkiksi moottoripyöräkauppa on jäissä kun uudet ajoikään tulevat eivät saa ajokortteja. Alan sesonki on nyt eikä kauppa käy talvella ja siksi menetykset ovat suuria, perusteli Timo Heinonen esitystään, että tämän tyyppisellä alalla pitää olla toimintavarmuutta monopoliasemaa paremmin.

Ajovarma Oy:n työntekijät osallistuvat kesäkuussa alkaviin työtaistelutoimiin, ja nyt kaksi viikkoa kestänyt lakko on johtanut kuljettajantutkintojen vastaanottamisen keskeytymiseen ja viivästymiseen. Useiden satojen ihmisten ajokortin saaminen viivästyy huomattavasti, ja työtaistelun aiheuttama jono kuljettajantutkintoihin pitenee entisestään.

– Jos lakko venyy pian jo kuukauden mittaiseksi on jono jo reilusti yli 10 000 tutkintoa ja sen purkaminen vie aikaa ja ruuhkauttaa toimintaa läpi vuoden, pohti Heinonen.

Ajokortin saaminen on katsastusalan lakon aikana on vaikeaa, sillä lakon piiriin kuuluva Ajovarma on siis ainoa kuljettajatutkintojen vastaanottaja Suomessa. Heinonen halusi painottaa, että ongelma ei ole Ajovarma Oy:n ja sen työntekijöiden toiminnassa tai työtaistelussa, vaan yhden yrityksen monopoliasemassa suomalaisten kuljettajantutkintojen vastaanottamisessa. Varmuus kuljettajantutkintojen jatkuvuuteen myös työtaisteluiden aikana voitaisiin järjestää antamalla 19 maakunnan kilpailutuksessa lupa useammalle toimijalle. Tämä toisi alalle aitoa kilpailua ja toimintavarmuutta.

Heinonen kysyykin liikenneministeri Anu Vehviläiselle osoittamassa kysymyksessä mihin toimiin hallitus on valmis ryhtymään varmistaakseen kuljettajantutkintojen vastaanottamisen kaikissa tilanteissa ja aikooko hallitus toimia siten, että kuljettajantutkintojen vastaanottamiseen annettaisiin jatkossa lupa useammalle kuin yhdelle yritykselle kilpailutuksen yhteydessä?

Vuonna 2009 Suomessa suoritettiin 167 590 kuljettajantutkinnon ajokoetta, ja enimmillään kuljettajantutkintoja suoritetaan kuukaudessa noin 12 000.

Kommentit