Valtion Liikuntaneuvosto käsitteli ensi ja tulevien vuosien liikuntapaikkarakentamisen valtionosuuksia lokakuun kokouksessa. Taantuman jälkeen monet kunnat ovat jälleen aktiivisesti investoimassa liikuntapaikkarakentamiseen ja tulevana vuonna rahoitetaankin suurta määrää kuntien hankkeita. Lisätalousarvio tuo vielä ensi vuodelle lisärahaa noin 5 miljoonaa euroa ja tällä rahalla on mahdollista avittaa alkuun vielä lisää hankkeita.
– Olemme viime vuosina saaneet hyvin eteenpäin vanhojen uimahallien peruskorjauksia jotka ovat aina kalliita hankkeita. Tätä varten korotimmekin tällä hallituskaudella valtiontukia tällaisille hankkeille, kertoi Valtion Liikuntaneuvostossa Kokoomusta edustaja Timo Heinonen.
Uutena rakentamishankekohteena kuluvalla hallituskaudella on budjettiin nostettu myös suuret valtakunnalliset rakentamishankkeet. Tukea on myönnetty mm. Olympia Stadionin korjaustöille. Tulevaisuudessa Stadionin peruskorjaus tarvitsee kuitenkin suuremman tuen ja laajan tahtotilan tärkeän ja historiallisen urheilupaikan kuntoonsaattamiseksi ja ajanmukaistamiseksi.
– En usko ja niin myös on, että Stadionia ei edes vuosittaisilla parin miljoonan tuilla kuntoon laiteta. Se vaatii kymmeniä miljoonia euroja ja hanke on syytä nostaa ensi vaalikaudella keskusteluun myös hallitusohjelmaneuvotteluissa ja myös keskusteluun Helsingin kaupungin kanssa, totesi Heinonen.
Ensi vuodelle ei esitetty yhtään valtakunnallista rakentamishanketta ja esitys yllättikin Heinosen. Heinonen odotti OKM:stä pohjaesitystä Valtion Liikuntaneuvostolle Iitin Moottoriradan jättihankkeen starttaamiseksi.
– Oli yllätys ettei hanketta esitetty mukaan rahoitussuunnitelmaan ensi vuodelle. Hanke on suuruusluokaltaan sellainen, että OKM-tuki olisi sille vain noin 10 prosenttia kokonaiskustannuksista, mutta se olisi signaali ja alkusysäys joka saisi hankkeen liikkeelle, kertoi Heinonen ja kertoi samalla esittäneensä hankkeelle ensi vuodelle miljoonaa euroa ja vuodelle 2012 2 miljoonaa euroa.
– Esitykseni ei kuitenkaan saanut tukea ja ensi vuodelle ei nyt ole määrärahavarausta esitetty ministerille menevään ratkaisuun. Tottakai olen harmissani, mutta jo tänään palaveerasimme aiheesta ja katsotaan jos vielä saisimme rahoituksen järjestymään ja työt käyntiin jo ensi vuonna, toivoi Timo Heinonen vielä.
Uuden kansainväliset mitat täyttävän moottoriradan suunnittelu on valmistunut
Uutta kansainvälistä moottorirataa on suunniteltu maahamme viimeiset kaksi ja puoli vuotta. Hankkeen vetureina ovat toimineet suomalaisen moottoriurheilun lajiliitot AKK-Motorsport ja Suomen Moottoriliitto yhdessä Iitin Kunnan ja Kouvolan kaupungin kanssa. Kansainvälinen Autoliitto FIA on osallistunut radan suunnittelun rahoittamiseen.
Radan suunnitellut englantilainen Apex Design Ltd. luovutti alueen Master planin eli hankesuunnitelman sen tilaajille Vantaalla viime perjantaina. Noin 4,7 km pitkä rata tulee sijaitsemaan Iitin kunnassa, noin 15 kilometriä Kouvolan kaupungista. Ratasuunnitelma on tehty ns. 2-luokituksen pohjalta, mikä tarkoittaa radan sopivan miltei kaikille muille moottoriurheiluluokille paitsi autourheilun kuninkuusluokalle Formula 1:lle.
Alueelle on tarkoitus toteuttaa muun muassa karting- ja rallicrossrata, motorcross-rata sekä kuljettajakoulutuskokonaisuudet henkilöautojen ja raskaan kaluston ajoharjoitteluun sekä ajoneuvotestaukseen. Toteutuessaan ratakokonaisuus mahdollistaisi myös maamme ensimmäisen lajinomaisen autourheilun valmennuskeskuksen.
– Moottoriurheilu on kiistatta tuonut viime vuosina eniten kansainvälistä urheilumenestystä Suomelle. Mielestäni nyt on moottoriurheilun aika saada ratahanke toteutetuksi, jotta voimme taata menestyksen myös tulevaisuudessa, toteaa projektin ohjausryhmän puheenjohtaja, AKK-Motorsport ry:n puheenjohtaja vuorineuvos Kari O. Sohlberg.
Radan toteuttamisen kustannusarvio sen ensimmäisessä vaiheessa on noin 25 miljoonaa euroa. Rahoituksen lopullisessa toteutuksessa valtiolla on ratkaiseva rooli.