Uusi eduskuntaviikko starttaa eilisen maakuntapäivän jälkeen. Eilisen päivän anti oli kertakaikkisen hyvä ja saimme opetusministerimme Henna Virkkusen kanssa paljon nähdä ja kokea. Uskon myös, että moni maakuntamme ja talousalueemme asia on nyt paremmin uunissa kuin ennen. Monta ajankohtaista asiaa ehdimme esille nostamaan aina Harjunrinteen koulun peruskorjauksesta Hämeen Ammattikorkeakoulun tulevaisuuteen ja lukio-opetuksen uudistuksiinkin. Erinomainen päivä siis.
Tänään nyt aloitamme maakunnan asioilla myös eduskunnassa. Hämeen Kansanedustajien puheenjohtajana vedän aamulla syksyn ensimmäisen yhteistapaamisemme, missä esillä mm. tulevan syksyn alueemme talousarvioaloitteet. Sitten ympäristövaliokuntaa, Kaurialan lukiolaisia vierailulla, sivistysvaliokuntaa ja iltapäivä ja ilta budjettikeskustelussa isossa salissa. Kello nyt jo hieman yli kuusi ja aika startata päivä uusi.
….
Kello 17.53 ja tässä ensimmäinen tauko tänään. Voisi sanoa, että taas yksi hullu päivä. Aamulla seitsemältä matkaan ja ei lounastaukoa ei mitään. Mutta onneksi sentään nyt hetki aikaa.
Valiokunnat, lukiolaisvierailu Hämeenlinnan Kaurialan lukiolta, yksi neuvottelu ja pitkä täysistunto ja niin myös välissä puolituntinen Ylen radio Hämeessä suorana.
Radiossa tänään keskustelimme energiaverouudistuksesta. On surullista miten nyt yhden pienen osion perusteella jopa Ylessä ollaan teilaamassa koko vihreä energiaverouudistus.
Koko ajan tämän valtaisan verouudistustyön aikana ja sen osion aikana on ollut selvää, että jos on mahdollisuus, että päästöt lisääntyvät edes hetkellisesti uudistuksien myötä, niin verouudistusta hienosäädetään sen estämiseksi. Nyt maakaasun osalta toimitaan näin: varmistamme siis etteivät päästöt kasva lyhyelläkään aikavälillä. Vastuullinen päättäjä huomioi päätöksenteossaan uudet tiedot ja näin toimimme nytkin.
No ehkä muutama sananen on täälläkin paikallaan. Lähtökohtahan on ollut se, että energiaverotus on tähän hallituskauteen asti perustunut täysin sattuman varaisuuteen ja politiikkaan – poliittisiin intohimoihin ja lehmänkauppoihin. Veroja on korotettu ja muutettu ilman selkeää logiikkaa. Nyt vihreä verouudistus on tehty tarkoituksella ja harkiten, ei vahingossa ajautuen. Verotuksella voidaan nimittäin myös ohjata kulutusta voimakkaasti eikä siis vain kerätä rahaa hyvinvointiyhteiskunnan ylläpitoon. Siksi tällä vaalikaudella on jo otettu vero-ohjaus käyttöön esim. autoverotuksessa. Uusien autojen päästöt ovat pudonneet tällä vaalikaudella lähes viidenneksen. Eli nyt tehtävän vihreän verouudistuksen tavoitteena on kerätä rahaa hyvinvointiyhteiskunnan tarpeisiin ja tehdä se ympäristöfiksulla tavalla.
Ja kyllä nyt täytyy myöntää sekin, että jos ja kun olemme sitoutuneet mm. EU:ssa uusiutuvan energian lisäämiseen ja päästöjen leikkaamiseen niin juhlapuheiden sijaan tarvitaan tekoja ja näillä teoilla on hintalappunsa.
Nyt esimerkiksi liikennepolttoaineiden verotus uudistetaan niiden hiilidioksidi- ja lähipäästöjen mukaan. Se tulee tekemään ympäristöystävällisistä polttoaineista kuluttajille edullisempia. Aiemmin myös teollisuuden energian verotasot ovat olleet melko satunnaisia, mutta nyt niitäkin tullaan verottamaan hiilidioksidipäästöjen ja energiasisällön perusteella. Sattumanvaraisen verotuksen sijaan lisätään siis ympäristöohjaavuutta. Tämä ohjaa suomalaisessa energiankäytössä valitsemaan ilmastolle parhaita polttoaineita. Samalla syntyy suuria mahdollisuuksia. Edistyksellinen energia- ja ympäristöteknologia muodostaa maailmanmarkkinoiden ehkä nopeimmin kasvavan liiketoimintapotentiaalin.
Eli tämän vihreän verouudistuksen ydin on siinä, että toisin kuin aiemmin, energian verotusta ei ainoastaan koroteta rahan keräämiseksi. Vaan verotusta porrastetaan siten, että se kannustaisi investoijia ja energiankäyttäjiä ympäristöfiksuun käyttäytymiseen sekä valitsemaan vähäpäästöisempiä energiamuotoja ja edistäisi energiansäästöä ja energiatehokkuutta.
Itse pidän tätä linjaa erittäinkin hyvä, mutta on tärkeää toki nyt varmistaa niin kuin teemmekin, että päästöperusteiseen verotukseen siirtyminen ei edes hetkellisesti tule nostamaan päästöjä. Tärkeää on myös katsoa tilanne niin, että laskusta ei tule kenellekään kohtuuton. Ei siis kenellekään asujalle ja kodille, mutta ei myöskään suomalaiselle työlle ja yrittäjyydelle.
….
Iltapäivällä sitten myös yksi tapaaminen ja neuvottelu johon palaan myöhemmin. Nyt tauko jo kohta mennyt ja aika suunnata takaisin istuntoon.
….
Kello 22.16 ja juuri täysistunnosta kotiin. Yritin tänään vielä illan debatissa saada puheenvuoroa kuntaministerin osioon, mutta siinä en onnistunut. Puheenvuoroja saivat vain hallintovaliokunnan jäsenet. Olisin halunnut nostaa esille mm. kuntien taloustilanteen ja sen miten keskustalainen kuntaministeri meinaa sitä vahvistaa tulevaisuudessa. Toisena olisin halunnut kysyä uuden kuntaministerin sitoutumisesta Paras-hankkeeseen. Oma uskoni kun järkkyi sen jälkeen, kun selvityksen Lahden seudulle määrännyt entinen kuntaministeri Mari Kiviniemi iloitsi jo kuntalaisäänestysten jälkeen, että kuntaliitosta ei syntynytkään. En oikein sitä logiikkaa ymmärtänyt, kun hän kuitenkin laittoi hankkeen alulle ministeriössään ja sitten iloitsi kun oma hanke kaatui? Jos hän hankkeeseen olisi aidosti sen käynnistäessään uskonut niin ehkä hän olisi jotain sen eteenkin voinut tehdä? Toivottavasti kuntaministeri Tölli on sitoutuneempi omiin päätöksiinsä. Oma logiikkani näissä kuntaliitosasioissa on se, että en lähde muita alueita neuvomaan. Luotan 110 prosenttisesti alueen asukkaiden ja luottamushenkilöiden päätöksentekokykyyn ja tietoon oman alueensa parhaasta. Mutta itse haluan aina antaa myös työrauhan tällaisissa hankkeissa ja toisaalta kannustaa selvittämään erilaisia mahdollisuuksia tuottaa palveluita. Niin kuin olen todennut niin minä rakastan eniten juuri niitä palveluita – päivähoitoa ja kouluja ja vanhainkoteja – vasta niiden jälkeen tulee rakkaus valtuustoja ja kunnanhallituksien titteleitä kohtaan. Tärkeintä on siis laadukkaat ja hyvät peruspalvelut. Itse uskon siihen, että kuntarakenteemme tulee muuttumaan ja uskon myös siihen, että se on ainoa tae turvata hyvät peruspalvelut huomennakin kohtuulliseen hintaan.
Mutta itse ymmärrän ja kunnioitan täysillä nyt alueen kuntien tekemiä ratkaisuja hylätä uusi kunta -hanke ja päättää jatkaa itsenäisenä, mutta sitä en ymmärrä, että entinen kuntaministeri toimi tavallaan. Jokainen toimii tavallaan. Eikös.
Toisessa illan debatissa sitten pääsin ääneen pariinkin otteeseen. Ensin puhuin lukioiden opinto-ohjauksesta ja lisäsatsauksista siihen sekä ammatillisen koulutuksen lisäpaikoista ja opiskelupaikkojen ja opiskelijoiden kohtaanto-ongelmasta. Ja toisessa puheenvuorossa nostin esille mm. Riihimäen Harjunrinteen koulun valtionosuuden ja sen, että miksi elvytysrahaa ja homekoulurahaa nyt makuutetaan mm. Uudenmaan Ely-keskuksessa. Minusta ministerin ja hallituksen pitäisi nyt laittaa nämä rahat liikkeelle ja siihen käyttöön mihin ne on alunperin sovittu. Jään odottamaan toimenpiteitä.
Mutta nyt päivä päätöksessä. Tänään sovimme myös toimenpiteistä haja-asutusalueiden jätevesiasetuksen järkeistämiseksi. Palaan siihen vielä tällä viikolla.