Paljon viestejä eilen illalla ja jo tänään aamullakin liittyen seutukuntamme suureen sosiaali- ja terveyspalveluiden tulevaisuushankkeeseen. Kotikuntani otti viimeisenä valtuustotasolla kantaa Sote-uudistukseen ja erityisen tyytyväinen ja siitä myös kiitelty, että Loppi asiassa yksimielinen. Olemme mukana jatkotyöstämisessä jonka tavoitteena siis turvata sosiaali- ja terveyspuolen palvelut alueellamme tulevaisuudessakin.
Mutta nyt kello jo kohta seitsemän. Pitää päästä liikkeelle ajoissa. Tänään aamusta ensimmäisenä Hämeen kansanedustajien kuukausitapaaminen. Sinne siis puheenjohtajaksi ja sen jälkeen normaalitiistairytmi pyörimään hieman höystettynä lisäohjelmilla. Tänään nimittäin mm. päätämme esityksestämme alkaneen vuoden liikuntapaikkarakentamiseksi ja illalla sitten junailen vielä Lahden kautta Padasjoelle paikallisen Kokoomuksen kevätkokoukseen. Mutta nyt autoon ja matkaan.
….
Aamuruuhka tänään siedettävä ja hyvissä ajoin eduskunnassa. Aamupalaverit aina aiheuttavat tuon vähintäänkin puolitoistakertaisen aikavarauksen työmatkaan ja joskus se on juuri sopiva ja joskus hieman liikaakin. Normaalisti matka ilman ruuhkia kun kuitenkin mennee tunnissa. Tästä hekä saa hyvän aasinsillan myös aamun ensimmäisen palaverin aiheisiin eli esillä Hämeen kansanedustajien kokouksessa rautatiehankkeet. Kävimme läpi Liikenneviraston rautatieosaston suunnitteluyksikön päällikön Tero Kososen kanssa ratapuolen meneillään olevi ja tulevia hankkeita. Pitkään esilläpitämämme pääradan välityskyvyn parantaminen etenee ja Pasila-Riihimäki -rataosuuden yleisuunnittelu ja YVA-selvitys valmistuu vielä tämän kevään aikana. Tietojeni mukaan hanke siirtyy heti eteenpäin ja on ratahankkeistamme ykkösenä. Toteutuessaan hanke takaa mm. neljä tunnistaista junavuoroa Riihimäeltä Helsinkiin sekä merkittävästi lisävuoroja ruuhka-ajoille. Hankkeessa siis rakennetaan lisäraiteet Keravalta-Riihimäkeen ja uudistetaan Riihimäen ratapiha ja asemalaiturit sekä myös Tikkurilan ja Keravan asematoiminnot. Erittäin iso hanke, mutta se vaikuttaa jatkossa koko maamme toimintaan ja siksi se nyt nousemassa erittäin kärkeen näissä hankkeissa ja hyvä niin. Esillä sitten seuraavassa vaiheessa mm. Helsingin pisara-rata, joka helpottaisi myös merkittävästi pääradan käyttöpaineita sekä pienempinä hankkeina, muutamien miljoonien hankkeina, tavaraliikenteelle tärkeät kolmioraiteet Riihimäelle ja Toijalaa. Paljon on siis tapahtumassa tulevaisuudessakin ja nyt paraikaakin mm. kehärata jolla on myös merkittävä vaikutus meidän alueelle.
Tärkeää on pitää myös esillä varauksia Forssa-junayhteydelle. Itse olen nostanut keskusteluun nyt Helsinki-Forssa -yhteyden rinnalle myös Riihimäki-Forssa -yhteyden selvittämisen. Itse näkisin maamme kannalta huomattavasti paremmaksi aidon itä-länsi-suuntaisen liikenneyhteyden kehittämisen aina Forssasta sitten Poriin asti ja toisessa suunnassa Lahden kautta kohti itää. Sekä raideyhteys Hämeenlinna-Lahti. Eli näitä asioita pitää nyt selvittää ja pitää esillä. Vain vahva äänemme kuuluu.
Mutta tänään siis aamu Hämeen kansanedustajien kanssa ratahankkeiden parissa ja nyt jo takana myös ympäristövaliokunta ja valtionliikuntaneuvostoryhmäkin. Kohta liikuntapaikkarakentamisen hankkeiden pariin. Muutaman muutosesityksen tulen tekemään esitettyihin hankkeisiin.
…..
Valtion Liikuntaneuvostossa saimme nuo muutokset hyväksytyksi. Uusina hankkeina nostimme esille ja valtionavustuksen piiriin jo tänä vuonna Espoon kuntoputkihankkeen sekä Seinäjoen luisteluareenan. Tein jo Espoon suhteen muutosesityksen viime vuonna suunnitelmiin ja jo silloin ministerikin hyväksyi muutosesitykseni, mutta jälleen virkamies oli pudottanut hankkeen pois listoilta ja sama rumba siis tänään. No selkein luvuin hankkeet valtionavustuksen piiriin ja näin saamme maahamme toivottavasti jo tänä vuonna ainakin alulle pikaluisteluareenan ja kahden jääkiekko ja taisteluluistelukaukalon sisältävän jääurheiluhallin Seinäjoelle. Hallista päävastuun kantaa siis kaupunki joka myös paikan ylläpitäjäksi ja toimijaksi tulee. Hankkeen liikkeellelähtö vaatii vielä lisärahoituksen varmistumista työ- ja elinkeinoministeriöltä. Tämä kuulemma ministerin toimesta jo lupailtu. Toivotaan, että niin.
Mutta kaiken kaikkiaan siis tänään esityksessä 21,5 miljoonan euron valtionavut liikuntapaikkarakentamiseen. Itse olin harmissani, että Forssan uudelle FoSu-Areenalle ei vielä tälle vuodelle valtionapua saatu, mutta uskoisin, että muutamien tarkennusten jälkeen hanke jo toteuttamisvalmis tältäkin osin ensi vuonna. Ja mahdollisesti myös jo tulevana syksynä uusintajakoon valtiotukea, jos kaikki nyt esitetyt hankkeet eivät kuitenkaan suunnitellusti etene. Näin kävi mm. viime vuonna ja silloin toteuttamisvalmiit hankkeet aina hyviä jonossa odottamassa.
Mutta nyt siis tuo esityksemme urheiluministeri Stefan Wallinin hyväksyttäväksi ja sitten kymmenet hankkeet liikkeelle. Niillä merkittävä työllistävävaikutuskin tässä tiukassa tilanteessa.
Tämän jälkeen täysistunton seuraavien neljän vuoden valtion taloudenkehyksistä ja sama aihe myös myöhemmin Yle Hämeen Politiikan Puhemyllyssä ja sitten jo kiirehdinkin junaan ja Lahden kautta Padasjoelle. Siellä paikallisen Kokoomus-yhdistyksen kevätkokous. Onnemyyrässä olikin padasjokiseen tyyliin mukava ja hyvä kokoomustunnelma ja miksi ei olisi onhan kunnan kokoomuskannatus maamme ennätysluokkaan reilusti yli 40 prosentin. Omassa puheenvuorossani kävin läpi valtion taloutta ja sen tulevaisuutta, tulevia lainsäädäntöuudistuksia ja myös eduskuntavaaleja 2011 ja niihin Hämeen Kokoomuksen valmistautumista. Hyvää keskustelua ja Suomaan tavernan tyyliin erinomaiset tarjoilut. Kiitos siis illasta.
Jos aamulla aloitimme rata-asioilla niin ilta päättyi samalla tavalla. VR:n ongelmat eivät siis näköjään johtuneetkaan lumesta, sillä Lahti-Helsinki -juna oli yllätys yllätys myöhässä peräti 45 minuuttia. Se on aika hyvin tunnin matkaan. No toisaalta onhan se niinkin että ihmiset ovat tottuneet että VR:n junat ovat vähintään tämän verran myöhässä. Olisihan se kauheaa jos VR pettäisi nyt sitten yhtäkkiä olemallakin ajoissa. Ei vaan, vaikka hieman pilke silmäkulmassa tämän totesinkin, niin ymmärrän, että jokapäivä junia käyttäviä tällainen sapettaa todella. Raideliikenne pitää saada toimimaan ja ehkäpä keskustalaiseen politiikan teontyyliin tässä ratkaisijana on keskustalainen liikenneministeri Anu Vehviläinen. Lueskelin nimittäin tuossa junassa maakuntalehtiä ja hämmennys oli suuri miten keskuslaiset hyökkäsivät opetusministeriämme Henna Virkkusta vastaan täydellisen epärehellisesti. Tietäen varmasti itsekin mistä on kyse. Samassa hengessä voisi nimittäin hyvin kysyä keskustalaisilta edustajakollegoilta jotka levittävät väitettä, että opetusministeri Henna Virkkunen olisi voinut puuttua Oulun yliopiston hallituksen päätökseen lopettaa Kajaanin opettajankoulutuslaitos, että miksi ette nyt yhtä innokkaasti vaadi omaa liikenneministeriänne Anu Vehviläistä laittamaan raideliikennettä ja VR:ää kuntoon ja junia aikatauluun? Tai miksi ette, Kelan toiminnasta vastaavaa ministeriänne Liisa Hyssälää vaatineet pelastamaan Heinolan Reumasairaalaa? Tällaiset väitteet, kysymykset tai vaatimukset olisivat juuri yhtä epärehellisiä kuin nämä teidän maakuntien ääntenkalastelut ministeri Virkkusta syylistäen. Ja taisi itse Vehviläinenkin tuohon samaan panetteluun syyllistyä, kun lehtiä tuossa selailin. Olen pettynyt. Mutta en yllättynyt.