Uusi aikainen aamu ja kauhea keli. Vai onko tämä nyt sitten ihan tavallinen talvikeli. Ehkä kuitenkin niin. Nyt aika kiiruhtaa kuitenkin töihin eduskuntaan. Katsotaan miten onnistuu. Aamusta ensin lakivaliokunta ja sitten sivistysvaliokunnan kautta täysintuntoon. Ja paljon muuta.
…
Valiokunnat tänään läpi sen suuremmitta ihmeittä. Muutamia EU-asioita pöydällä ja myös muutaman lain viimeistelyä lähinnä lakivaliokunnan puolella. Myös istunnossa tänään kovin rauhallinen päivä. Voisiko sanoa, että tyyntä myrskyn edellä? Tänään nimittäin opposition välikysymys luettiin ja huomenna aiheesta sitten varmaankin kiivas keskustelu. Katsotaan millaista huutoa.
Tänään olin tyytyväinen siihen, että julkisuuteemme saatiin tuo alkolukkouudistus, jossa kaikki päivähoito- ja koulukuljetusautot varustettaisiin jatkossa alkolukolla. Tiedän hyvin, että se on oma menoeränsä, mutta toisaalta en ole tällaisessäkään tapauksessa uudistusta vastaan kun ongelma on ilmeinen ja se ei ole ratkennut muuten. Kyse siis jälleen lasten turvallisuudesta ja luottamuksestakin. Nykyisinhän asiasta on olemassa jo suositus, mutta varmaankin juuri tuon investointihinnan takia ei ne ole kovinkaan hyvin yleistyneet. Ehkä tuo aseutustasoihin sääntely olisi tässä oikea tapa ja sitä kautta velvoite kuntiin kyytejä kilpailutettaessa tai joskus myös itse järjestettäessä. Toisaalta näissä kyydeissä voisi pohtia myös nollatoleranssia siinä mielessä, että käry veisi aina mahdollisuuden tehdä tämän tyylisiä töitä jatkossakaan. Toisaalta tämäkään ei välttämättä pelastaisi henkiä jos ja kun rattijuoppoja näiden autojen rattiin vielä pääsisi. Eli itse kannatan alkolukkoa päivähoito ja koulukuljetuksiin niin, että uusissa autoissa laitteisto pitäisi olla heti ja vanhoihin tulisi jonkinlainen siirtymäaika. Muutamia vuosia ehkä.
On varmasti totta, että valtaosa kuljettajista on äärimmäisen vastuullisia ja korkealla moraalilla varustettuja ja on valitettavaa, että muutamat voivat sitten thdä tällaisen sääntelyn lähes välttämättömäksi. Viime viikollahan viimeksi saimme lukea kuin 44 lasta oli autossa jota ajoi kuski 0, 66 promillen tuiterissa. Ehkä tarvetta olisi myös muihinkin lasten ja nuorten kuljetuksiin – siis vapaaehtoisiinkin, mutta ehkä näin olisi hyvä aloittaa. Tuo lasten kuljettaminenhan on varsin yleistä myös yhdistyksissä ja seuroissa. Se ehkä mahdoton tie tukkia ilman yleistä alkolukkovelvoitetta joka taasen olisi liian kova satsaus. Vai olisiko?
…
Tänään salissa sitten vielä viimeinen tai ainakin toistaiseksi viimeinen keskustelu Tshadin kriisinhallintaoperaatiosta ja sen perään Kela-maksun poistoa koskeva keskustelu ennen äänestyksiä. Hieman jopa hymyilytti tuo Kela-maksu keskustelu tänään ja ennen muuta se miten asioita voidaan todennäköisesti aivan tahattomasti sekoitella miten sattuun. No se keskustelu nyt ohi ja eduskunta päättäköön miten asian kanssa edetään.
Tänään saimme myös odotetun tiedon EU:sta koskien ravintoloiden alv:a. Itse olen lähtökohtaisesti pitänyt ongelmaisena sitä, että nyt olemme laskemassa ruuan alv:a, mutta alea ei ole voitu EU:n takia ulottaa ravintolaruokaan. Mutta tänään siis vahvistus sille, että sopu arvonlisäverokiistassa on löytynyt ja tie hallitusohjelman tämänkin kirjauksen noudattamiseen on auki. Ratkaisu siis mahdollistaa nyt ravintolaruoan alv:n laskun 12 prosenttiin nykyisestä 22 prosentista. Tällä ratkaisulla ravintolaruoka laskisi noin 8,2 prosenttia. Ehkä realismia hieman pienempi hinnanlasku. Mutta nimenomaan tämä olisi merkittävä ratkaisu ja mahdollisuus ja oikeudenmukaisuus ravintola-alan kilpailulle ja kilpailukyvylle. Hallitusohjelmassamme olemme jo luvanneet laskea ravintolaruoan arvonlisäveroa, jos EU antaa siihen mahdollisuuden ja nyt tuo lupa on siis saatu.
Myös merkittävää tässä EU:n linjauksessa on se, että samalla ratkaisulla aukeaa ovi myös alentaa asuntojen rakentamis- ja korjauspalvelujen alvia, mutta myös lasten ja vanhusten sekä sairaiden ja vammaisten kotihoitopalveluiden ja kodin siivouspalveluiden arvonlisäveroa. Tämä paketti kannattaa myös ottaa tarkasteluun tuon ravintolaruuan alv-ratkaisun jälkeen. Laskea tarkkaan mikä merkitys näillä olisi nimenomaan työllisyyden kannalta ja myös harmaantalouden kitkemiseksi.