Puoluekokousviikko on näin käynnistynyt. Sekä me että keskusta kokoonnumme ensi viikonloppuna puoluekokouksiimme. Keskustalaiset ovat vieraana meillä Hämeessä Lahdessa ja me taasen suuntaamme Keski-Suomeen Jyväskylään. Keskustan puoluekokouksesta odotettiin kovaa nostetta koko kevääksi puolueelle, mutta toisin näyttää käyvän. Varteenotettavimmat ehdokkaat kieltäytyivät puheenjohtajuduesta Paula Lehtomäen ja Olli Rehnin johdolla ja keräilyeräkampppailu ei ole herättänyt suuria tunteita. Ja huomio onkin kiinnittynyt edelleen Jarmo Korhoseen ja erilaisiin sotkuihin vaalirahojen ja nyt myös haamujäsenten ympärillä. Mutta toivotaan, että kaikki menee Lahdessa hyvin ja yhteistyö keskustan kanssa jatkuu totutun erinomaisena valtakunnankin tasolla ja pääsemme tästä etenemään hyvissä tunnelmissa kohti ensi kevättäkin.
Meidän puoluekokous tullee myös menemään ilman suurempia uutisia. Jyrki Kataisen asema puolueessamme on ansaitun vahva. Tällaisessa asemassa vanhat suosikkibändit sortuvat usein siihen, että vedetään takuuvarmat vanhat hitit Rollareiden ja Gunnareiden tapaan. Mutta Katainen ei ole tähänkään sortunut. Katainen ei ole jäänyt kiinni Rollarit-syndroomaan vaan hänen johdollaan puolueemme on uusiutunut ja pitänyt poliittisen keskustelun vahvasti hallussaan avauksilla ja keskustelulla ja myös kuuntelulla. Katainen tulee samaan entistä vahvemman valtakirjan jatkolle Jyväskylästä.
Varapuheenjohtajakisamme on myös herättänyt hyvää huomiota. Viime kerralla olin itsekin mukana kisaamassa puolueemme kvartetin paikoista. Silloin jäin hieman valinnasta ja nyt näin jälkikäteen en voi kuin onnitella puoluettamme senkin kertaisista valinnoista. Varapuheenjohtajamme Henna Virkkunen ja Sampsa Kataja ovat osoittaneet ansainneensa paikkansa ja nyt myös ehdottomasti jatkonkin. Osaavat, taitavat ja luottovarmat valinnat ja itse olenkin liputtunut heidän jatkovalintansa puolesta ensimmäisten joukossa. Työ on alkanut hyvin ja edennyt hyvin ja he ansaitsevat jatkokautensa 110 prosentisesti. Kolmannesta paikasta tullaan käymään hyvä kisa erinomaisen nuoren kokoomusopiskelijamme Sofia Vikmanin sekä kansanedustajien Anne-Mari Virolaisen ja Tapani Mäkisen kesken. Veikkaan…
Puoluevaltuustonpuheenjohtajuus ei ole herättänyt sitten niin suurta kiinnostusta puolueessamme. Paikkaa ei tavoittele yksikään kansanedustajista ja se ehkä enteilee jonkinlaista muutosta paikan roolissa. Meiltä Hämeestä kisaan lähteen ehdottomasti vahvimpana ehdokkaana Sari Rautio, joka saa kisaan mukaan helsinkiläisen Laura Rädyn ja oululaisen Outi Ervastin. Kisasta tulee mielenkiintoinen ja voitto ehdottomasti Hämeeseen.
Mutta nyt muiden Hämeen asioiden pariin. Aamulla kokoonnumme Hämeen kansanedustajien kanssa käymään läpi Päijät-Hämeen Uusikunta-hanketta ja syksyllä tarkoitus ottaa sitten tarkasteluun Uusi Hämeenlinna eli se miten tuo kuntaliitoskokonaisuus on onnistunut ja mitä siitä voisimme oppia. Eli töiden pariin.
….
Nyt päivä jo edennyt siihen pisteeseen, että tässä odottelen täysistunnon alkua. Aamulla erittäin mielenkiintoinen tilaisuus Hämeen kansanedustajien kanssa Päijät-Hämeen Uusikunta-hankkeesta. Tietoisku nykytilanteesta ja myös hyvää keskustelua missä ja miten asiassa on tarkoitus edetä. Itse Lahden seudun hankkeesta pidin erittäin hienona sitä, että sopimuksessa on tarkoitus vahvistaa se, että lähipalvelut mm. terveysasemat turvattaisiin tulevaisuudessakin nykyisten kuntien kuntakeskuksissa ja kaikkiin kuntiin perustettaisiin aluelautakunnat joille tulisi myös omat määrärahat mm. kulttuuri- ja järjestötoiminnan, harrastusmahdollisuuksien ja tapahtumien kehittämiseen oman nykyisen kunnan alueella. Summa olisi 30 euroa alueella asuvien ihmisten mukaan eli ihan merkittävästä jutusta olisi kyse.
Merkillepantavaa on myös selvitystyön aikana selvitetyt veroprosenttien kehitykset tilanteissa joissa kunnat jatkaisivat yksin ja tilanteessa jossa yhdeksän kuntaa muodostaisi ns. Uuden kunnan. 2013 uuden kunnan veroprosentti olisi 19,5 kun yksin elellen Heinolassa prosentti nousisi jo 21%, Hollolassa 20,5%, Hartolassa 20,5%, Kärkölässä 21,75 jne. Eli vain Lahti itseasiassa tulisi toimeen yksinkin tuolla samaisella 19,5 prosentin veroprosentilla. 2018 uuden kunnan veroprosentti olisi 20,5 prosenttia ja silloin yksin Kärkölän veroprosentti olisi selvityksen mukaan jo 22,5 prosenttia ja Hartolan 22% ja Heinolassa oltaisiin jo lähellä 23 prosentin rajaa 22,75 prosentin verotuksella. Mielenkiintoisia juttuja. Mutta jäämme nyt seuraamaan miten asia etenee vai eteneekö ja otetaan ainakin opiksi.
Tänään tein myös esityksen, että meilläkin siirryttäisiin ns. liikennerikkeiden pisteytysjärjestelmään. Tällainen Saksan ja Italian kaltainen sakkojen pistejärjestelmä olisi minusta erityisesti ammattiautoilijoiden kannalta oikeudenmukainen. Nykyisinhän periaatteessa lähes kaikki liikennerikkomukset ovat samanarvoisia ja ymmärrän hyvin, että erityisesti työkseen ajavat kokevat nykymallin kohtuuttomaksi, vaikka sinänsä hyväksyisivätkin sakkonsa. Ajokortin ja sitä kautta työn tekemisen mahdollisuuksien menettäminen on usein kohtuuton rangaistus varsinkin pikkurikkeistä kertyneenä.
Siksi minusta sakotuksen pistejärjestelmä takaisi oikeudenmukaisemman toimintamallin ja sen, että liikennerikkomuksilla olisi erilaiset painoarvot. Liikenneturvallisuuden kannalta vakavimmat rikkeet arvotettaisiin pisteiltään kovemmiksi ja niihin syyllistyminen voisi johtaa nopeammin ajokieltoon. Mutta useimmat liikennerikkomukset olisivat pistearvoltaan alhaisempia. Lievät ajo- ja lepoaikarikkeet voisivat olla ns. yhden pisteen rikkeitä, kuten myös lievät liikenneturvallisuuteen vaikuttamattomat ylinopeudet. Isoja rikkeitä olisivat sitten räikeät laiminlyönnit tai suunnitelmalliset rikkeet, kuten esimerkiksi paljastinlaiterikkeet tai liikennesääntöjen ja liikenneturvallisuuden vakavat rikkeet. Nykyjärjestelmässä jopa muutaman minuutin virhe lepoaikapysähdyksessä tai tietyissä ajoissa taskulampun puuttuminen autosta voi viedä kortin ja sitä myötä leivän. Mielestäni ajokieltoon johtava kokonaispistemäärä voisi olla tällaisessa mallissa kuudesta yhdeksään virhepistettä ja malli korvaisi nykyisen ajokieltojärjestelmän.
Mallin pitää olla ennen muuta reilu ja sellainen, että sen voivat kaikki kokea oikeudenmukaiseksi. Ehkä myös olisi syytä myös pohtia joissain tilanteissa rajoitettua ajokieltoa, joka ei ehkä estäisi yrittämistä ja työajoa. Liikennettä ja sitä kautta kuljetusalaa valvotaan ammateistamme jo nyt poikkeuksellinen tarkkaan. Se on toki myös hyvä asia, mutta nykymalli on kohtuuton ja tällainen rikkeiden ja niistä saatujen sanktioiden vahva epäsuhta aiheuttaa usein lain kunnioituksen vähenemistä.
Mitä mieltä te olette?
Nyt kuitenkin täysistuntoon ja sitten ympäristöryhmään ja tämän jälkeen Ylen Politiikan Puhemyllyyn…
…..
Tänään siis saimme ympäristövaliokunnassa päätökseen suuren energiapaketin ensimmäisen vaiheen asiantuntijakuulemisen. Loppuviikko ja vielä ensiviikon alkukin sitten kasataan yhteen kolmea lausuntoa ja tarkoitus ensi viikolla saada pumaska eteenpäin talousvaliokunnan käsittelyyn. Itse toivon, että tämä ensimmäinen perusenergiapaketin sisällään pitävä kokonaisuus saataisiin nyt hyväksytyksi ja sitä kautta myös käsittelyyn energiapaketin syksyksi suunniteltu uusiutuvan energian suururakka. Kokonaisuudessa onnistuminen nyt tavoitteidemme kannalta keskeisen tärkeää. Valitettavasti näyttää siltä, että rusinoidenkin poimijoita on eduskunnassa liikkeellä ja osa haluaisi vain hyväksyä tuulivoimakokonaisuuden, joku metsäenergiapaketin ja joku vain ydinenergian. Pahaa pelkään että tällainen neuvotellun kokonaisuuden repiminen vaarantaan kokonaisuuden ja olisi todella harmillista jos syksyn uusiutuvan energian kokonaisuus jäisi torsoksi tätä kautta.
Sivistysvaliokunnassa tänään sitten valmistavassa keskustelussa nuorisolaki joka tuo nyt etsivän nuorisotyön jokaisen kunnan käytettäväksi ja tehostaa myös muutenkin nuorten opiskeluketjun toimivuutta. Palaan kokonaisuuteen kun saamme asian valmiiksi ja sitä kautta siis julkiseksi. Mutta nyt siis jo kello 21.11 ja aika jälleen laittaa tavarat pakettiin. Huomenna aamusta ympäristövaliokunnassa jatkamme.