Tuore juuri julkaistu YTV:n liikennetutkimus kertoo sen minkä me tienkäyttäjät olemme jo kauan arjen kautta tienneet. Parin viime vuoden aikana Kehä III on erityisesti Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien välillä tukkiutunut täydellisesti. Ajonopeudet ovat pudonneet varsinkin itäänpäin ajettaessa vuodesta 2005 alle puoleen ja jono matelee nyt aamuruuhkassa keskimäärin 26 km/h, kun vielä kaksi vuotta sitten edellisessä mittauksessa samassa kohdassa Petikon ja Martinlaakson kohdalla keskinopeus samaan kellon aikaan oli vielä 75 km/h.
Nyt tuoreimmissa mittauksissa ei sen sijaan muuten Vantaan pääväylillä havaittu ajonopeuksissa suuria muutoksia. Tuota pahinta kohtaa lukuunottamatta aamuruuhkissakin keskinopeus pysyy tutkimuksen mukaan yli kuudessakympissä ja matkanopeudet Kehä III:lla ovat jopa nousseet vuosien 2005-07 välillä.
Neljän ruuhkissa myös Kehä III:n vetää kohtuullisesti. Petikon ja Martinlaakson alue silloinkin pahin ja vauhdit putovat 28 km/h mikä on 19 km/h vähemmän kuin pari vuotta sitten. Liikenne siis ruuhkautuu selkeästi pahemmin koko ajan. Myös liikennemäärät ovat kasvaneet erityisesti kehä III:lla. Kasvu nyt tehtyjen mittausten mukaan on reili 5 prosenttia.
On siis varmasti aiheellista ryhtyä nyt heti toimiin tilanteen korjaamiseksi. Kehä III:n tarvitsee lisäsatsauksia ja parannuksia liittymiin ja myös ruuhkaisille osuuksille muuten ja liikennevaloohjauksesta olisi varmasti syytä ruuhka-aikaan luopua. Myös ns. vapaaoikea olisi pahimmissa liikennevalo-ohjatuissa risteyksissä oiva ratkaisu joustavuudelle. Muutenkin liikennesuunnittelussa ns. vapaata oikeaa pitäisi suosia Suomessakin selkeästi enemmän. Se tarkoittaisi siis sitä, että oikealle voisi aina kääntyä kolmion takaa ilman liikennevalo-ohjausta. Toimii ja luo selkeästi lisää joustavuutta virtaan.
On varmasti myös aiheellista miettiä saattoliikenteen toimivuutta mm. pääradalle ja myös lähiliikenteen asemille. Se olisi toimivan ja helpoin tapa helpottaa keksusta-alueen lisääntyvää liikennettä. Se kuitenkin vaatii joustavaa ja nopeaa pysäköintimahdollisuutta ja hyviä yhteyksiä.
Nyt kun liikenteestä tuli puhe niin en voi olla nostamatta esille jälleen kerran huoltani ns. turhasta nastarengas ajelusta. Olen esittänyt, että mekin voisimme siirtää enemmän vastuuta oikeasta rengasvalinnasta meille ajajille niin, että renkaiden pitäisi olla kelin mukaiset. On aivan käsittämätöntä miten meillä lailla määrätään nastat alle tiettynä ajankohtana ja sitten varsinkin etelässä rapistella uudet asfaltit urille ensimmäisen talven aikana. Tässä olisi syytä ottaa nyt liikenneministerin järkikäteen. Vähintä mitä pitäisi tehdä olisi kitkarenkaiden käytön yleistäminen jonkinlaisilla kannustimilla. Olisi myös liikennepölyn kannalta palvelus meille kaikille.
Toinen huoli mikä on pakko nostaa esille on Loppi-Klaukkala-Helsinki -yhteys. Hämeen Tiepiiri uudisti osuutensa ja teki uuden asfaltin. Ohjeistusten mukaan tiepiirien hallintorajojen ei pitäisi eikä saisi näkyä teillä, mutta tällä tiellä näkyy. Lopelta kun tullaan Vihtijärvelle ja lähdetään kohden Röykkää muuttuu asfaltti vanhaksi ja reikäiseksi ja tielaitos on päättnyt hoitaa asian kuntoon alentamalla nopeusrajoituksen 60 km/h lisäkilvellä jossa kerrotaan heikosta asfaltista. Tiedän hyvin, että tiemäärärahat ovat tiukassa vaikka niitä nyt uuden hallituksen aikana on koko ajan kasvatettu, mutta tämä rikkoo räikeästi hallintorajojen perusperiaatetta. Suunnitelmallisuuden pitää olla sellaista, että tällaisia muutamien kilometrien korjaamattomia pätkiä ei väliin voi jäädä. Tällaiset ratkaisut ohjaavat koko ajan lisää liikennettä muille ajoväylille ja aiheuttavat juuri näitä pahimpia ruuhkia. Asia olisi syytä Uudellamaalla syytä korjata ja samalla kiirehtiä Klaukkalan ohitustietä, jolla olisi suuri merkitys myös koko Klaukkalan taajaman turvallisuudelle ja liikenteelle yleensä.
Toinen tärkeä huolenaihe on kantatie 54:n raskaanliikenteen ja yleisen kunnon rinnalla Valtatie kakkonen Helsingistä Forssaan. Se on tie joka on syytä saada mahdollisimman pian – jo mielellään eduskuntakäsittelyssä syksyllä – toteutettavien hankkeiden listalle. Asian eteen on syytä tehdä töitä kaikilla rintamilla aina Satakuntaa myöten.
Tänään itsekin suuntaan jälleen tienpäälle. Työpäivä ja pitkä lista asioita edessä.
….
Nyt kello 21.08 ja juuri vasta kotiin. Tänään iltapäivällä kävin Hämeen Kokoomuksen piiritoimistolla viemässä lisää ehdokkaita puolueemme viralliseen rekisteriin. Ehdokasmäärä siis kasvaa kivasti. Tänään vielä yksi erittäin mielenkiintoinen ehdokas Länsi-Lopelta jäi miettimään kuntavaalejamme ja uskon ja toivon, että lähtee mukaan. Hänellä olisi paljon annettavaa tässäkin. Tänään myös kymmenkunta muuta puhelua vielä ehdokkuuttaan harkitseville ja katsotaan mitä ne tuovat. Saman aiheen ympärillä jatkoimme illallakin. Lopen Kokoomuksen hallitus ja kunnallisvaaliehdokkaat kokoontuivat yhteiseen iltakokoukseen ja ohjelmaseminaariin. Kävimme läpi nyt jo lähes valmiin Kokoomuslainen Loppi -asiakirjan joka on tarkoitus vahvistaa ensi maanantaina. Erityisen tyytyväinen olin siihen yhteishenkeen mikä tänäänkin tämän uudenkin joukon keskuudessa vallitsee. Mielenkiintoisia uusia linjauksia peruspalveluihin ja kuntamme kehittämiseen muutenkin luvassa. Tavoitteemme tulevat näkymään.
Kokouksessa kävimme läpi myös vaalien mainontaa ja tilaisuuksia ja sovimme muutenkin yhteisistä pelisäännöistä liittyen itse vaaleihin ja tulevaa valtuustokauteenkin. Hyvässä hengessä nekin.
Mutta mukava päivä siis näin päätökseen. Politiikan Puhemyllyssä Radio Hämeessä tänään esillä talousarvioesitys ja hyvää keskustelua mm. verolinjauksista ja ratkaisuista ja myös budjetin muista painopisteistä. Mutta nyt kello jo niin paljon, että luovutan tiistain osalta.