Tiistai, 02.03.2010

Blogi, tiistaina 02.03.2010

Näyttää siltä, että suurin osa maamme henkilö- ja tavaraliikenteestä pysähtyy tänään illalla kello kuudelta. Tunteet aiheen ympärillä käyvät kuumina ja lakon vaikutuksien pelätään olevan todella kovia ja jopa kohtalokkaita koko maallemme. On totta, että lakko tyhjentää hyllyt ruokakaupoista ja bensa-asemien pumput tyhjenevät, mutta ehkä niiden kanssa vielä selviämme. Ei ruoka aivan hetkessä kaupoistamme kuitenkaan lopu. Mutta aivan toinen asia on sitten se millaisia vahinkoja lakko aiheuttaa maallemme muuten ja sitä kautta meille kaikille suomalaisille mm. kilpailukykymme kautta. Lisärasitteita ei saisi enää yhtään tulla lisää ja tässä onkin nyt suurin pelko mm. teollisuutemme tulevaisuuden näkökulmasta. On suuri vaara, että työpaikkoja lähtee yhä kiihtyvällä tahdilla pois.

SKAL:n toimitusjohtaja Iiro Lehtonen kertoi yhden vakavaksi laittavan esimerkin MTV3:lla tänään Huomenta Suomessa. Jos AKT:n eli Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton lakko pysäyttää nyt satamamme niin tavaraliikenteeseen tulee periaatteessa vapaakilpailu. Lehtonen totesi, että ”jos satamat sulkeutuvat niin suomalaiset tuskin kuljettavat tavaroitaan enää itse Venäjän kautta, vaan venäläiset kuljetusyritykset hoitaisivat kuljetukset”. ”Se on silloin ulkomaan kauppaa, ei Suomen sisäistä liikennettä ja siihen saa sitten vapaasti tulla kilpailemaan sillä kustannustasolla mikä kussakin maassa vallitsee. Kieltämättä venäläiset tällä hetkellä voittaa suomalaiset kustannustasollaan”. Lehtonen totesikin aamulla, että tätä kautta lakko sahaisi alan omaa oksaa kun kuljetukset siirtyisivät venäläisille jotka tällä hetkellä voittavat kustannustasollaan meidät.

Myös Metsäteollisuus, Suomen Yrittäjät ja myös EK ovat huolestuneita tilanteesta. AKT:n toimintaa kuvataan jopa häikäilemätömäksi ja myös vastuuttomaksi. EK:n mukaan muut ammattiliitot ovatkin nyt kantaneet vastuuta maastamme ja osoittaneet sopimusneuvotteluissaan taloustilanteen huomioivaa yhteiskuntavastuuta. Nythän AKT hylkäsi tarjouksen joka olisi tuonut alalle teollisuuden yleistä linjaa korkeammat palkkojen korotukset. Itseasiassa autoliikenteen sopimuksethan ovat tuoneet viimeisen kolmen vuoden aikana yhteensä lähes 16 prosenttin korotukset eli jo nyt selkeästi enemmän kuin teollisuuden muilla toimialoilla keskimäärin.

On todella iso vaara, että kuorma-autoalan kannattavuus siis heikentyy entisestään ja voi vain kysyä kenen etu se on. Viime vuosina alan yritysten keskimääräinen nettotulos on vaihdellut nollan molemmin puolin ja jos oikein muista niin nin viime vuonna ala menetti jo 1500 työpaikkaa. Myös yrityssaneerausten määrä kasvoi huikeasti. Itseasiassa nyt AKT:n esittämät vaatimukset tarkoittavat yli 10 prosentin kustannuslisää maantiekuljetusten palkkakustannuksiin. Kestäisikö ala sitä vai toisiko se vain lisää konkursseja ja työttömyyttä sitä pitäisi nyt varmasti pohtia. Samoja kannattavuus ongelmia on myös linja-autoliikenteellä ja on todellakin pelko, että tällaisessa taloustilanteessa kovilla palkkavaatimuksilla tilanne ei siis suinkaan työntekijöidenkään kannalta parane vaan itseasiassa heikentäisivät työllistämismahdollisuuksia ja sitä kautta orastavaa kasvua. Tosiasia on kuitenkin sekin, että maassamme työn kustannukset ovat nyt 20 prosenttia korkeammat kuin vaikkapa Saksassa.

Metsäteollisuus ry:n Jari Fors kuvasi tilannetta toteamalla, että ”AKT:n päätös hylätä esitys on täysin vastuutonta toimintaa tässä taloustilanteessa”.

Alussa totesin, että ei ruoka aivan heti kaupoista lopu ja polttoainettakin pitäisi riittää. Itse tosin ajattelin kyllä tankin täyteen tänään laittaa. Mutta yksi esimerkki tämän lakon haitan kerrannaisvaikutuksista voi olla se, että myös paperitehtaa joudutaan pakon edessä pysäyttämään. Ongelmaksi siis muodostaa paperin varastojen täyttyminen kun kuljetukset pysähtyvät. Pahimmilaan auto- ja kuljetusalan lakko pysäyttää paperitehtaat jopa parissa päivässä. Ja mitä tämä sitten taasen tarkoittaisikaan maamme tulevaisuudelle tällä saralla. Sitä ei edes tiedä.

Toivotaan siis, että sopimustahot palaisivat mahdollisimman pian takaisin neuvottelupöytään ja ratkaisu tähänkin kiistaan löytyisi. Se vaatii järkevää asennetta ja joustoa kaikilta ja itse uskon, että siihen vielä päästään. Se olisi meidän kaikkien kannalta paras ratkaisu. Lisätyöttömyyteen ei ole varaa.

Tänään jatkuvat myös neuvottelut ahtaajien lakonuhkasta valtakunnansovittelijan johdolla ja jos sielläkään ei sopua AKT:n ja Timo Rädyn kanssa löydy niin maamme satamat siis pysähtyvät ylihuomenna.

Loppuvuodesta valtiovarainministeri Jyrki Katainen pohti jo tulevaa eli juuri tätä tilannetta mikä nyt on päällä. Silloin Katainen uskoi, että työmarkkinaosapuolet eivät päästäisi tilannetta käsistään leviämään laajoiksi työtaisteluiksi. Jo silloin valtiovarainministeri totesi, että nyt työnantajat ja palkansaajat ovat nyt noin kymmenen kertaa vastuullisemmassa paikassa kuin normaalisuhdanteessa.

Katainen totesi joulukuussa, että hän ei usko siihen hölmöyteen, että arvovaltakiistat veisivät suomalaisilta osaajilta työpaikat. Ja toivotaan, että näin ei nyt todellakaan pääsisi käymään.

Lakko-oikeus on tietenkin perusoikeus eikä siihen saa koskea eikä pidäkään koskea ja siksi haluankin itse uskoa kaikkien osapuolten vastuullisuuteen tässä tilanteessa. Itse en siis tässä puolta ole valitsemassa eikä se edes kuulu poliitikkojen rooteriin ja siksi olenkin halunut pohtia tätä tilannetta vain maamme ja meidän suomalaisten kannalta laajemmin. Aivan toinen asia on sitten laittomat lakot joista olemme niistäkin esimerkkejä nähneet viimeksi joulukuussa. Itseasiassa nyt ennen edes varsinaisten lakkojen alkamista on Suomen vientituloihin aiheutunyt työnseisauksista 100 miljoonan euron lovi. Niihinkään en nyt halua mennä ettei tässä mene puurot ja vellit sekaisin. Vaan toivon ratkaisua joka tukee maamme talouskasvua ja luo työpaikkoja eikä toimi toisinpäin heikentäen maamme nousua ja luoden lisätyöttömyyttä.

Yksi iso kysymys maamme tulevaisuuden kannalta on myös energianhinta. Siihenkin tulemme ottamaan kantaa vielä nyt tulevan kevään aikana. Eduskunta päättää mahdollisesta lisäydinvoimasta kun käsittelyyn tulevat Fennovoiman, Fortumin, ja Teollisuuden Voiman jättämät ydinvoimalahakemukset. Juurihan saimme tiedon, että suunnitelmista tehdyt valitukset todettiin aiheettomiksi korkeimmassa hallinto-oikeudessa ja näin asia voi edetä jos eduskunta niin haluaa. Ratkaistava on se montako lupaa annetaan vai annetaanko yhtään ja sitä kautta varmasti myös pohdinnassa on se miten maamme energiaomavaraisuustavoitteeseen voidaan päästä ja millainen hinta maamme energialla halutaan tulevaisuudessa olevan. Kyse kuitenkin ratkaisusta jonka vaikutukset ulottuvat aina 2050-luvulle asti. Toivon myös niin, että asia ratkaistaan nimenomaan näiden perusteiden valossa eikä esimerkiksi aluepolitiikalla. Mutta asia siis meidän pöytään nyt muutaman viikon päästä ja tavoitteena saada se päätökseen eduskunnassa vielä ennen juhannusta.

Nyt ajattelin suunnata hieman ulos. Jäin siis eilen isyyslomalle pariksi viikoksi ja tänään tarkoitus suunnata Hämeenlinnan Keskussairaalaan iltapäivällä. Odottelen myös hyviä uutisia Töölöstä.

……

Kello 21.32 ja juuri hetki sitten kotiin. Illalla vielä piipahdin ratsastustallilla kun tässä siis vielä kotona yöt yksin. Päivä siis tänään Hämeenlinnassa ja lyhyesti myös Riihimäellä ja isyysloman tunnelmissa siis.

On todella hienoa, että tuossa lakossa vielä yritetään neuvotella tulosta. On hyvä, että tässä nyt valtaosalla on halu ja tahto löytää sovinto ja ratkaisu ja päästä yli vaikeiden vuosien.

Tänään meidän työ- ja tasa-arvoasioiden vahva tekijä kansanedustaja Arto Satonen ihmetteli, että SDP:stä ei löydy tässä tilanteessa vahvempaa roolia ja tahtoa asian ratkaisemiseksi. Aivan aiheellinen ja hyvä kysymys. Tilanne ei siis saisi ainakaan olla puoluepolitiikan tekoväline vaan palkkaneuvottelut ja lakot pitäisi pystyä pitämään poliittisten tavoitteiden ulkopuolella. Satonen kysyikin tänään, että miksi SDP ei asiaa halua osaltaan olla ratkaisemassa, sillä ”SDP:ltä on tunnetusti läheiset välit SAK:laiseen palkansaajaliikkeeseen. AKT:n rajuotteinen puheenjohtaja Timo Räty on SDP:n jäsen”. Satonen totesi samalla, että nyt kaivattaisiin ”vastuullisia viestejä SDP:stä aina puolueen johtoa myöten. Hekin voisivat panna arvovaltansa peliin”. Varsin perusteltu ihmettely ja toivotaan, että Heinäluomakin asiaan tarttuun, sillä jos lakko nyt täydessä laajuudessa alkaa niin sillä on kohtalokkaat seuraukset maamme talouskasvulle niin kuin aamulla jo kirjoitin, mutta myös työllisyydelle. AKT:n lakko tullee näkymään nopeasti myös metsä ja metalliteollisuudessa ja Satosen huoli siitä, että, että jo pelkkä lakonuhka uhkaa siirtää tuotantoa muihin maihin on aivan perusteltu. Satonen totesikin, että ”tilanne on kova pala paitsi yrityksille, myös näiden alojen työntekijöille”. No nyt neuvottelu käynnissä ja toivotaan, että kaikilla on nyt tahtoa ratkaista tämä asia vielä tämän illan ja alkavan yön aikana.

Nyt kuitenkin ilta kotona. Ajattelin hieman lueskella muutamaan syntymäpäivälahjakirjaa, mutta sitä ennen vielä Kymmenen Uutiset.

Kommentit