Suuri autoilijoiden mielenilmaus osoitti pettymystä SDP ja Keskustan liikennepolitiikkaa kohtaan – Kesäkiertueeni jatkui Hausjärven Oitin Markkinoilla

Blogi, lauantaina 07.08.2021

Pääministeri Sanna Marinin hallitus teki viime vuoden elokuussa keskustalaisen valtiovarainministerin esityksestä koko 2000-luvun suurimman kertakorotuksen polttoaineveroon. Korotus iski rajusti maaseudulla ja seutukaupungeissa asuviin, joille oman auton käyttö ei ole mitään yleellisyyttä tai prassailua vaan pakon ja edes jotenkin sujuvan arjen sanelema juttu. Ja toisena tämä korotus iski rajusti yrittäjyyteen – kaikkeen yrittäjyyteen – mutta erityisesti tietysti kuljetusalaan ja kuljetuksia tarvitseviin aloihin.

Tämä historiallisen suuri SDP:n ja Keskustan johdolla tehty bensan ja dieselin veronkorotus laukaisi liikkeelle aikamoisen autoilukapinan. STOP! Autoilijoiden kurittamiselle -liike sai liikkeelle ihmiset ympäri koko Suomen ja mielenosoitukset eli nämä ns. Torviprotestit myös valtavasti väkeä. Ja tänään tämä aktiivien joukko jätti eduskunnalle massiivisen suuren kansalaisadressin, missä yli 60 000 suomalaista vetoaa Marinin hallitukseen, että liikenteen ja autoilijoiden kohtuuton kurittaminen saisi jo loppua. Adressissa nostettiin esille myös iäkkäämmän kaluston verokohtelu, mutta myös erityisen vanhat eli museoautot ja myös harrasteajoneuvot. Harmikseni jouduin tänäänkin toteamaan, että lähes valmiiksi saatu harrasteajoneuvorekisterikin kuopattiin nykyhallituksen aloittaessa. Saimme sen viime kaudella erittäin pitkälle valmisteltua ja se olisi ollut enää lopullista päätöstä vaille valmis. Tästä löydätte tietoa ainakin minun nimellä ja ”harrasteajoneuvorekisteri” googlesta ja muualtakin. Mutta tehdään se sitten, kun tämä tilanne helpottaa ja muuttuu.

No nythän polttoaineen hinta on edelleen vain noussut. 1,7 euron litrahinnat ysikasille alkaa olla ihan arkipäivää ja 95-oktaanisen hinta on jo rikkonut myös 1,8 euronkin rajan ja joillain asemilla on kolkuteltu jo kakkosen rajapyykkiäkin. Siellä kuuluisalla Kaamasen tiellä hinta oli jo 95E10-laadulla 1,95 euroa litralta. Myös diesel on kallistunut ja joku aika sitten kallein hinta 1,85 euroa litralta kirjattiin samaisessa Kaamasessa. Seuraavaksi kalleimmat dieselin hinnat olivats itten haarukassa 1,60–1,68 euroa.

Melko kallista, sanoisin.

Olimme vastaanottamassa Torviprotestin yli 60 000 allekirjoituksen adressin Kokoomuksen osalta Ville Kauniston, Matias Marttisen, Sari Multalan ja Jukka Kopran johdolla.

Vielä hetki sittenjän bensa maksoi parikymmentä senttiä nykyistä vähemmän. Tähän osaltaan vaikuttaa nyt totta kai myös se, että Pohjanmeren Brent-laadun hinta on noussuti yli 76 dollariin barrelilta. Mutta totta on sekin, että ei se nyt mitään historiallisen kallista ole. Esimerkiksi 2010-luvulla brent-laatu oli 120 dollarin hinnassa eli kyllä tässä nyt nuo polttoaineveronkorotukset tulevat ns. tankille kertoimien kanssa. Eli vaikka liikennepolttonesteiden hinnanmuodostuksessa tämä raakaöljyn hinta on yksi merkittävä tekijä, niin kuitenkin tta merkittävintä roolia näyttelevät verot. Tällä hetkellä näillä prosenteilla taitaa verojen ja veroluonteisten maksujen osuus olla bensalitrasta jo noin euron luokkaa.

Verojen osuus polttoaineiden hinnoista on noin 60% eli näillä veronkorotuksilla on siis todellakin iso vaikutus bensapumpun hintoihin.

Ja vaikka nyt somessa ja muutenkin Marinin hallitus ennen muuta keskustan suulla yrittää vakuutella, että polttoaineveroa ei enää tämä hallitus kiristä niin päätöksiä on tehty jo varastoon. Hinta tulee nousemaan mm. biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen kautta. Perinteistä fossiilista polttoainetta, kun joudutaan lantraamaan kalliimmilla biokomponenteillä niin se tulee nostamaan entisestään polttoaineen kuluttajahintaa. Nythän tuo jakeluvelvoite on 18% ja päätökset sen nostamisesta 30% on jo tehty. Yksin tämän jakeluvelvoitteen lisälasku meille autoilijoille on tänä vonna noin 750 miljoonaa euroa ja se tulee siis lähes tuplaantumaan vuoteen 2030 mennessä. Ja tässäkin kannattaa huomata se, että nykyinen meidän Suomen tavoite on siis huomattavasti EU:n velvoittavaa tavoitetta kunniahimoisempi. EU:han velvoittaa  jäsenmaitaan lisäämään uusiutuvaa biopolttoaineen osuuden 14 prosenttiin. Olemme siis siitä jo reilusti yli nykyiselläänkin. Eli voi kysyä, että onko pitkien etäisyyksien maassa tällainen kunniahimo mieluummin hömöyttä?

Ja totta kai itsekin ajattelen niin, että liikenteen päästöjä pitää pystyä laskemaan. Ja niitä pystyykin ja sen voi tehdä vieläpä niin, että koko maassa myös eläminen ja liikkuminen on jatkossakin mahdollista. Aiheestahan olen kirjoittanut vaikka kuinka ja otetaan nyt esille vaikkapa taas kerran se MyDiesel jne.

Iso tapahtuma tänään ja pitkä ja äänekäs letka Mannerheimintiellä. Toivottavasti keskustelu liikenteestä jatkuu ja toivottavasti saamme myös jatkossa liikenteeltä kerättävästä noin 8 miljardista eurosta edes hippasen enemmän rahaa surkeaan kuntoon päässeiden teidemme hoitoon.

Malttia ja tolkkua siis lisää. Ja totta kai vastuullisuuttakin.

Kesäkiertue 2021 jatkui Oitin Markkinoilla

Tänään ennen Helsingin keikkaa aamu tai päivä alkoi Hausjärven Oitin Markkinoilta. Upeasti väkeä liikkeellä ja monta mukavaa kohtaamista ja keskusteluakin. Esillä mm. tuo samainen teiden huono kunto, puolustusvoimien säästökuuri ja HX-hanke, maahanmuuttopolitiikka ja Riihimäen seudun tulevaisuus ja kasvu.

Ja täytyy kyllä sanoa, että olipa taas mukava päästä näkemään ihmisiä ihan kasvotusten. Ja erityisen iloinen oli Heinosen Eevan ja Veikon tapaamisesta. Tärkeitä olleet minulle tämänkin matkan varrella.

Ja iso kiitos Hausjärven Kokoomuksen väelle Stråhlen Jarkon, Nuoran Timon ja Arovuoren Kyöstin johdolla. Oli mukava saada olla mukana taas.

Ja muutama tunnelmakuva vielä Hausjärven Oitin Markkinoilta ja olihan siellä myös ihana ja rakas kummityttöni Venla Hatakkakin 🙂

 

 

 

 

 

 

Kommentit