Asumisen ja liikkumisen pitää olla mahdollista koko Suomessa – Auto ei ole maassamme varallisuuden mittari (eikä saa ollakaan), vaan se on arjen välttämättömyys

Blogi, sunnuntaina 08.08.2021

Kiitos paljon viesteistänne liittyen eiliseen liikenteen verotusta ja muutakin liikennepolitiikkaa arvostelleeseen Torviprotesti -mielenilmaukseen. Totta kai halusin olla ja myös olin paikalla. Yli 60 000 suomalaisen adressi ja yli 286 000 suomalaisen ryhmä ei voi olla eikä myöskään ole väärässä. Autoilun ja liikkumisen tilanne pitkien etäisyyksien maassa on tukala ja se pitää ottaa vakavasti.

Ja ei tämä tarkoita sitä, että emme olisi huolissamme päästöistä. Ja olemme huolissamme varmasti kaikki myös liikenteen päästöistä maailmanlaajuisestikin. Ja siksi myös liikenteen päästöihin pitää puuttua ja se tapahtuu parhaiten poistamalla autovero ja uudistamalla näin autokantaamme vähäpäästöisemmäksi ja lopulta ison osin kohti päästöttömyyttä. Se tapahtuu nopeimmin kannustamalla myös verotusta keventämällä ihmisiä käyttämään jätteistä ja tähteistä tehtyä suomalaista MyDieseliä nykyisissä diesel-autoissa. Tämän huippuinnovaation luonut Neste esimerkiksi kertoi, kuinka MyDieselillä ”voidaan saavuttaa jopa 90 prosenttia pienemmät kasvihuonekaasupäästöt polttoaineen koko elinkaaren aikana fossiiliseen dieselin käyttöön verrattuna. Vuonna 2018 tuottamallamme uusiutuvalla dieselillä pystyttiin vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä 7,9 miljoonalla tonnilla, mikä vastaa 3 miljoonan henkilöauton vuotuisia kasvihuonekaasupäästöjä. Määrä on enemmän kuin Suomen liikenteessä on henkilöautoja.” Ja kun MyDiesel ei olisi tolpalla nykyiseen tapaan 20-30 senttiä fossiilista dieseliä kalliimpaa vaan nimenomaan halvempaa niin liikenteemme päästöt leikkaantuisivat vieläkin enemmän ja nopeammin.

Tai toisaalta myös etanolilla ajaminen vähentää ilmastopäästöjä jopa 80%. Ja nykyisinhän tällaisen FlexiFuel -auton voi jo ostaa tavallisen bensiiniauton hinnalla, mutta myös nykyisen bensiiniauton voi päivittää etanoliautoksi. Muunnoksen jälkeen autossa voi käyttää RE85/E85 polttoainetta, jolloin auton CO2-päästöt vähenevät jopa 80%.

Tässä nyt vain muutama esimerkki. Ja autoveron poisto olisi myös vaikuttava tekijä. Autoalan keskusliiton mukaan autoveron poisto nopeuttaisi autojen kiertoa jopa  kolmella neljällä vuodella. Samalla CO2-päästöt vähenisivät 600 000 tonnia vuodessa. Autoveron poistaminen olisi siis myös ilmastoteko ja ympäristöteko, mutta myös liikenneturvallisuusteko.

Lisäksi itse laajentaisin romutuspalkkion koskemaan myös käytettyjen autojen kauppaa. Tuen saisi jos nykyisen käytetyn auton vaihtaisi toiseen pienempipäästöiseen käytettyyn autoon. Romutuspalkkio hyödyntäisi näin yhä useampaa suomalaista ja olisi huomattavasti vaikuttavampaa kuin nykymallin käyttö.

Ja näitä järkevän liikennepolitiikan esimerkkejä voisin kirjoittaa vaikka kuinka ja tästä minun mielestäni on kyse myös liikennepolitiikan nykymenoa arvosteltaessa. Ei pelkät sähköautotuet tätä ongelmaa ratkaise.

Ja olihan eilen esillä myös huoli tiestömme kunnosta. Marinin hallitus vähensi viime vuoden 4000 km teiden asfaltoinnin tänä vuonna enää vain 2500 km. Tiestömme korjausvelka ei siis asfalttiteiden kohdalla enää vähenekään vaan itseasiassa tänä vuonna huonokuntoisten asfaltiteiden määrä kasvaa. Suunta on jälleen väärä ja tätä myös esillä eilen pidettiin. Ja onhan se hyvä kysymys, että kun liikenteeltä kerätään 8 miljardia euroa joka vuosi veroja ja muita maksuja niin tästä ei muka riitä rahaa tiestön korjausvelan umpeen kuromiseen. Riittää, jos on halua.

Ja olihan esillä myös museoautot ja myös harrasteajoneuvot. Myös näiden lainsäädäntöä tulisi uudistaa. Museo- ja myös muiden vanhojen autojen verotus tulisi uudistaa harrastamista tukevaksi ja ottaa käyttöön tuo meidän viime kaudella jo hyvin pitkälle valmistelema harrasteajoneuvorekisteri. Nämä autot eivät ilmastoamme tuhoa, mutta ovat osa historiaamme ja myös tätä päivää. Museoautojen ja myös harrasteautojen tekijät ja harrastajat ansaitsivat ennemminkin kiitosta kuin keppiä.

Mutta aivan isoimpana huolena tietenkin se autoilun yleinen hinta. Minusta isoin huoli on se, että koko maassa autoilun pitää olla jatkossakin mahdollista. Ei auto Suomessa ole mikään status-symboli tai varallisuuden mittari, eikä se sitä saa olla jatkossakaan, vaan jatkossakin oma auto on monelle arjen välttämättömyys ja sellaisena se pitää myös mahdollistaa.

Mukava päivä takana ja se huipentui Riksun raveissa. Ja kun aamun pieni vesisade muuttui lämpimäksi elokuun päiväksi niin mikäs se oli raviskalla olla. Oli myös mukana tavata Riihimäen uusi kaupunginjohtaja Jere Penttilä perheineen. Hieman kiersimme ravirataakin katsomassa ja myös muutama ajatus myös tulevista työjutuista ja yhteistyöstäkin.

Mutta ei päivä sentään ihan hevosia katsellessa mennyt. Tänään Pekkalan kyttikoppi sai ruodelaudat katolleen ja myös tuvan lattian lankkuja viimeistelin. Hauskaa nikkarointia ystävän kanssa. Hyvä siitä tulee.

Kommentit