Toisen kerran järjestetty Kaksi viikkoa vain suomalaista ruokaa –kampanja keräsi maaliskuun alussa ennätysosanoton. Mukana suomalaisen ruuan kampanjassa oli tänä vuonna yli 3500 suomalaista ja aihe sai runsaasti julkisuutta valtakunnan eri medioissa. Tempauksen järjestäjä ja ideoija kansanedustaja Timo Heinonen (kok) oli koettuun tyytyväinen.
– Mukana oli yli 1000 osallistujaa enemmän kuin viime vuonna ja kampanja sai valtakunnallisen huomion. Mutta tärkeintä oli se, että äänemme on kuulunut ja suomalaista ruokaa löytyy aiempaa helpommin ihan ns. tavallisistakin marketeista, kiitteli Timo Heinonen.
Timo Heinosen mukaan ruokakaupasta löytää tänä päivänä hyvin suomalaista ruokaa ja selkeästi myös alkuperämerkinnöillä varustettuna. Tilanne on Heinosen mielestä vuodessa mennyt selkeästi eteenpäin ja kauppoihin on tullut yhä enemmän Joutsenlipulla varustettua ruokaa myös suuremmilta merkeiltä. Myös leipähylly on saanut joitain suomalaisista jauhoista tehtyjä leipiä.
– Pieniltä lähileipomoilta löytyy parhaiten 100% suomalaista leipää. Mutta vuodessa on mukaan saatu myös joitain isompienkin merkkien leipiä. Edelleen kuitenkin valtaosa isojen leipämerkkien erityisesti ruisleivästä tehdään ulkomaisesta viljasta. Se on monelle isoin yllätys kun reissumiehet, ruispalat ja jälkiuunileivät eivät olekaan suomalaista, kertoo Heinonen.
Myös ravintoloissa ja työpaikkaruokaloissa Heinonen toivoisi parempaa alkuperämerkintöjen käyttöä. Ruokalistaan olisi helppo laittaa tieto ainakin lihan ja kalan alkuperästä.
– Osa tässä toimii avoimesti ja rehellisesti, mutta aika monessa työpaikkaruokalassa ja ravintolassa ruuan alkuperä edelleen jätetään piiloon. Sama koskee myös kuntien omia keittiöitä eli kouluja ja vastaavia. Itse toivon, että lähiruuan ja suomalaisen ruuan arvo ja puhtaus huomattaisiin näissäkin. Oma ruuantuotanto on myös huoltovarmuuskysymys.
Heinonen muistuttaa, että jokaisen suomalaisen tekemä 10 euron ostos kotimaisiin ruokiin luo maahan aina noin 15 000 uutta työpaikkaa ruuantuotantoon ja ruokaketjuun. Kaksi viikkoa vain suomalaista ruokaa –kampanja järjestetään jälleen ensi vuoden 2015 maaliskuun kahtena ensimmäisenä viikkona.