Niin kuin te blogini lukijat varmasti tiedättekin niin suhtautuu erittäin kielteisesti Jorma Ollilan johtaman työryhmän suunnitelmiin muuttaa ajoneuvovero ja autoverot satelliittiseurannan kautta kilometripohjaisiksi. Julkisuudessa ollut malli moninkertaistaisi keskivertoautoilijan verotuksen ja jo pelkästään järjestelmän luominen maksaisi valtavasti.
En ymmärrä miksi tarvitaan kallis miljardijärjestelmä, kun meillä on jo polttoainevero. Polttoainevero on täysin kulutukseen perustuva ja vieläpä ympäristöperusteinenkin. Mitä enemmän ajat sitä enemmän maksat. Ja lisäksi polttoaineveron kerääminen on todella edullista. Ja lisäksi polttoaineveron kautta autoilunverotusta voidaan jo nyt siirtää autonostamisen verottamisesta käytön verottamiseen.
Ollilan työryhmä ei ole kertonut paljonko järjestelmä maksaisi, mutta julkisuudessa on esitetty erilaisia arvioita miljardin euron molemmin puolin. Todellisuudessa järjestelmän hyötyjiä olisivat vain järjestelmiä kehittävät ja ylläpitävät toimijat. Liikenneministeriö ei siis ole ainoa joka aiheesta on innostunut. Heidän intoaan on toki vaikea ymmärtää kun sen sijaan huippu kalliin järjestelmän ympärillä pyörivien yritysten innon voi rahan kautta ymmärtää. Kyse ei siis ole vain liikenneministeriöstä. Julkisuudessa on kerrottu, että hankkeen takana on ns. Panda ryhmä eli Pohjola, Aplicom, Nokia, Destia ja Helpten sekä myöhemmin mukaan tullut Taipale Telematics. Taitaa yhteyksiä näihin löytyä monestakin suunnasta?
Satelliittipaikannusta suunnittelevat ovat esittäneet, että pääosaa Suomea tulisi peräti 6,8 sentin kilometrimaksu, jonka rahastus siis perustuisi satelliittivalvontaan. Autoliiton mukaan nykyinen auto- ja ajoneuvovero on Suomessa keskimäärin noin 550 euroa vuodessa. Nyt esitetyllä kilometrimaksulla kyseinen summa tulisi vastaan jo 8000 kilometrin vuotuisella ajomäärällä. Suomalaiset ajavat keskimäärin 16000 kilometriä vuodessa. Malli siis nostaisi autoilijoiden verotusta merkittävällä tavalla. Tällaisessa pitkien etäisyyksien maassa oman auton käyttö on välttämätöntä ja se tulee turvata jatkossakin.
Järjestelmä kuulemma voisi kertoa, että nyt kaasutit liian kovaa ja polttoainetta kului paljon. Mitäh? Sen tiedän ilman sitäkin, että minua satelliitilla seurataan. Ja tällaisesta tiedosta en itse ole valmis maksamaan nelinkertaista hintaa nykyiseen omaan vastaavaan tietoon verrattuna. Jäitä siis hattuun.
Ja tosiasia on sekin, että nykyisinkin vain vain vajaa puolet liikenteen kokonaisverotuosta käytetään liikennesektorille. Tätä jakoa olisi välttämätöntä muuttaa. Autoilijat maksavat jo nyt niin paljon veroja, että tällä potilla saisimme koko ajan huononevat tiemmekin kuntoon. Esimerkiksi pienemmät valtion tiet siltoineen ovat luvattoman huonossa kunnossa ja asfaltointitarve ja korjausvelka kasvaa koko ajan.
Harvoin itse sanon tiukan EI jonkun toisen esitykselle. Mutta tällä kertaa nyt on oikea aika sanoa EI. Me tiedämme, että järjestelmästä tulee superkallis tehdä, superkallis ylläpitää ja todennäköisesti vielä toimimaton. Ainakaan valtion rahaa ei sellaisen rakentamiseen pidä enää laittaa euron euroa eikä sentin senttiä. Nyt meillä on siis riittävästi tietoa tehdä oikea ratkaisu ja se on keskeyttää kalliin satelliittijärjestelmän kehittely valtion toimesta ja ottaa käyttöön olemassa olevat edulliset tavat hoitaa autoilun verotus oikeudenmukaisesti ottaen huomioon erilaiset auton tarpeet ja käytöt.
…
Nyt suuntaan Hämeen Kesäkiertueella Kärkölään. Kärkölän Kokoomus mukana syysmarkkinoilla ja minäkin lupasin mukaan. Nähdään siis siellä 11-13. Kokoomus kuuntelee ja ottaa opiksi.
…
Kello 17.39
Kärkölän Maalaismarkkinoilla paljon tuttuja.
Kyllä se vaan niin on, että tämä kiertäminen vaan näkyy. En muista koska olisi Kärkölässä ollut näin paljon tuttuja ja vartavasten minua tapaamaan tulleita. Moni on tutustunut Facebookin kautta ja muutamat jo Twitterinkin kautta ja monet tämän blogini säännöllisiä lukijoita. Olikin useammankin kanssa hauska kun eilen ja tällä viikolla aloitettuja tai käytyjä Facebook-keskustelujamme saimme jatkaa nyt sitten kasvotusten markkinoilla. Näin se some-maailma vaan toimii eikä ole missään nimessä mistään pois vaan tuo tähänkin työhön paljon lisää.
Kärkölän Kokoomuksella jälleen markkinapaikka parhaalla paikalla ja arpajaisissa tuttuun tyyliin markkinoiden parhaat palkinnot. Jakoon meni upea taulu-tv arvan jättäneiden kesken. No totta kai pullaa ja mehua ja paljon paikallisia päättäjiä. Siitä kehkeytyikin hyviä keskusteluja niin meidän kesken kuin paikalla olleiden ihmistenkin kanssa. Merkille pantavaa kyllä lähes kaikissa keskusteluissa oli tyytyväisyys nyt siihen, että toimeen on tartuttu ja vaikeitakin päätöksiä pakon edessä tehty. On hienoa, että tämä tilanne tunnistetaan nyt laajasti ja ymmärretään se, että nyt on vain pakko tehdä – tekemättä ei voi jättää.
Keskusteluaiheina myös autoilun verotus ja aamuinen kannanottoni tai tyrmäykseni Ollilan työryhmän ja yritysryppään ajamalle satelliittipaikannukselle keräsi kiitosta. Onhan se totta, että jotenkin tuo hanke haiskahtaa muultakin kuin kalliilta ja epävarmalta. Yritetään siis saada nyt homma jäihin ja valtameren pohjaan ennen kuin miljoonia on montaa mennyt kankkulan kaivoon.
Mutta suuri kiitos Hollolan Kokoomuksen väelle järjestelyistä ja kutsusta. Teille on aina mukava tulla. Vastaanotto lämmin ja seura mitä parhainta. Tullaan taas.
Huomenna sitten jatketaan kesäkiertuetta. Benin kanssa päivä markkinoilla.