Hyvä ystävät!
Ensimmäistä kertaa F-ryhmän autoilla ajettiin kilpaa vuonna 1990 ja samoihin aikoihin Heikki Poranen ja Pentti Tarkkala päättivät perustaa näille autoille ja niiden kuljettajille oman rallisarjan. Näin sai alkunsa F-Cup.
Ensimmäisiä mestaruuksia juhlittiin Starletein. Yleisen puolella kuskina kiven kova Lammin UA:n Esa Peltonen. Peltosen rinnalla kahden mestaruuden miehiä on useita ja vain Micael Sjöberg ja Jorma Rissanen ovat onnistuneet valoittamaan cupin kolmasti. Se kertoo siitä, että kärki on leveä ja mestaruutaistot ovat olleet aina kovia ja yllätyksellisiäkin. Aina loppuun asti. Muuan Harri Rovanperäkin sai tyytyä vuonna 1992 ennen MM-uraansa F-cupissa vasta viidenteen sijaan Ford Escort RS 2000:lla.
F-Cup on tänään jo legenda. Legenda eläessään ja kukoistaessaan.
Olen itse saanut seurata F-cupia läheltä ja pitkään. Ensin motorsportin seuraajana penkoilla, sitten tv-toimittajana ja kuuluttajanakin kisoissa ja nyt hieman erilaisesta kulmasta kansanedustajana. Erilaista perspektiiviä on siis tullut.
Tänä vuonna sain kutsun isännöidä sarjaa sen juhlavuonna. Suojelijan titteli tällaiseen legendaan on kunniatehtävä ja otin sen vastaan nöyrin mielin. Kun katselin alkavan kauden osallistujalistoja niin voi todeta, että oikeanlaiselle ja pitkäjänteiselle motorsporttyölle on sijaa Suomessa edelleen. Sarja tarjoaa tutun konseptin, mutta jälleen myös uutta. Ja olen vakuuttunut, että juhlavuoden mestaruustaisteluista tulee sarjan historian kovimmat.
Meidän moottoriurheilun ystävien – harrastajien ja talkoolaisten – tulee muistaa myös kasvava vastuumme. Varsinkin etelä-suomalaisten teiden saanti kilpailukäyttöön on vaikeutunut vuosi vuodelta. Mutta kun olemme asiat hoitaneet fiksusti, avoimesti ja ajallaan, ja myös jälkikäteen tapatuvan työn paremmin, kuin osasivat odottaakaan, niin olemme saaneet 2000-luvullakin käyttöömme parhaat rallitiet lähes kaikkialta. Siitä kiitos kuuluu tiehoitokunnille, tienvarsien asukkaille ja vastuullisille kilpailunjärjestäjille ja vastuullisille katselijoille. Muistetaan tämä jatkossakin.
Toinen haaste, jonka kanssa joudumme työtä tekemään, on alati tiukkenevat ympäristömääräykset. Kun tunnemme vastuumme luonnosta ja rakennamme ja pidämme autonne tästäkin näkökulmasta esimerkillisinä niin äänien ja pöllyjenkin suhteen ja huoltotöidenkin osalta, niin sarjamme tulevaisuus – seuraavat 20 vuotta ovat turvatut.
Toivotan juhlavuoden kilpailijoille tiukkaa ja rehtiä mestaruustaistelua, kilpailun järjestäjille voimia ja intoa tehdä jälleen maamme parasta ja suurinta rallisarjaa uskomattomalla talkootyöllä – kökkähengellä. Ja katselijoille malttia ja järkeä kannustaessanne suosikkeja huippusuorituksiin ja nauttiessanne vauhdin hurmasta ja suomalaisesta taistelusta.
Hanaa, menestystä ja kaikkea hyvää vuodelle 2010
Timo Heinonen
F-Cupin 20. juhlavuoden suojelija
Motorsportkansanedustaja