Upea urheilupäivä siis luvassa. Tänään suunnaksi aamusta heti Lahti ja Salpausselän kisat. Sää ainakin täällä Lopella näyttää aamusta mitä parhaimmalta. Aurinko paistaa ja taitaa tehdä kevät päivää. Tänään ajetaan Riihimäellä myös enduron SM-osakilpailu. Lunta sielläkin riittämiin eli luvassa sielläkin hyvä talvikilpailu. Ohjelmaa siis lauantaihin riittää.
…
Yksi asia mikä tässä alkavan routa-ajan kynnyksellä pohditutaan on hurjat suunnitelmat kasvattaa mm. tukkirekkojemme kokoa älyttömästi. Minusta raskaan liikenteen kokonaismassauudistus onkin vielä pohdittava uudelleen.
Olen nimittäin enemmän kuin huolissani Liikenne- ja viestintäministeriön suunnitelmasta korottaa raskaan liikenteen sallittuja kokonaismassoja ja –korkeuksia. Käsittelyssä oleva asetushan kasvattaisi raskaan liikenteen enimmäispainoa nykyisestä 60 tonnista aina 76 tonniin. Autojen maksimikorkeus nousisi nykyisestä 4,20 metristä 4,40 metriin ja ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituus 25,25 metriin. Asetusmuutos lähti liikkeelle viime syksynä ja on edelleen ajankohtainen sillä se vaatii budjettirahoituspäätöstä maaliskuun kehysriihestä toteutuakseen.
Yksi suurimmista esteistä paino- ja korkeusrajojen nostolle on tämän hetkinen tieverkon kunto. Maamme tiestö ja sillat eivät nykykunnossa kestäisi lisääntyvää painokuormaa ja uudistus aiheuttaisi jopa turvallisuusriskejä. Tämän hetkinen pelastuskalusto on myös mitoitettu nykyrajoissa oleville autoille. Oman haasteensa tuovat siltojen alituksien korkeudet. Esimerkiksi jopa Kehäteiden sillat puhumattakaan pienempien teiden silloista ovat tällä hetkellä liian matalat, mikäli autojen maksimikorkeutta kasvatetaan.
Tuntuu, että uudistuksen suunnittelussa on unohdettu todellisuus, jossa eletään. Tieverkon kunto vaatisi merkittävästi lisärahaa, samoin kun kuljetusyritysten investoinnit. Tämä tarkoittaa sitä, että teemme pienten kuljetusyritysten toiminnan mahdottomaksi Suomessa. Tässä menee nurin monta pienenpää ja suurempaankin kuljetusyritystä. Tätä en voi hyväksyä.
Uudistus vaatisi siis pitkän siirtymäajan. Sen sijaan jos nostaisimme vain nykykaluston konaiskuormia niin saisimme hyödyn käyttöön samantien. Suomen Kuljetus ja logistiikka SKAL on esittänytkin kompromissiratkaisuna sitä, että kokonaismassojen korotus toteutettaisiin nostamalla vain nykykaluston maksimimassa 60 tonnista 64 tonniin, jolloin sallitun kuormakoon kasvu olisi 10 prosentin luokkaa. Tällä tavoin kaluston investointitarve pienenisi, mutta uudistuksen hyötyjä saataisiin käyttöön heti. Korkeuden osalta SKAL ehdottaa, että uusi maksimikorkeus määritettäisiin nykyiseen tieverkkoon soveltuvaksi. Suurempien painorajojen osalta voitaisiin ottaa käyttöön kokeiluluvat, jolloin tiestön soveltuvuus raskaammalle liikenteelle voitaisiin varmistaa.
Uskon, että tällä SKAL:n kompromissilla voisimme toteuttaa uudistuksen ilman suurta haittaa yrityksille, tieverkolle tai kohtuuttomia investointitarpeita. Kokeiluluvilla voitaisiin sitten hankkia tietoa päätöksenteon tueksi. Toivon ministeriltä malttia tässä asiassa.
Miettikääpä sitä millaiseen kuntoon pienet metsätiet, mutta myös suuremmat pääasiassa 70-luvulla rakennetut tiemme ja sillat menevät jos ”junat” ryhtyvät niitä käyttämään. Jos ensin toivoin malttia niin lopuksi toivon järkeä.
…
Upea talvipäivä ensin Salppurin kisoissa ja sitten Riihimäellä Aamuposti-SM-endurossa. Lahdessa kertakaikkisen hieno sää kisoille ja väkeä olikin paljon paikalla. Tänään myös katse jo hieman vuoteen 2017 kun samassa paikassa käydään hiihdon MM-kisat. Paikka vaatii vielä hieman perusparannusta ja niitä kävimme tänään läpi niin kaupunginjohdon kuin hiihtoväenkin kanssa. Aihe on jo ollutkin meillä esillä Valtion Liikuntaneuvostossakin ja olemme nostamassa asian myös tuoreeseen Suunta-asiakirjaan yhdeksi huippu-urheilun suurhankkeeksi. Tällä viikolla väänsimme asiakirjaa kasaan ja kevään aikana se tarkoitus saada ulos meiltä rakentamisjaostosta. Uutena puheenjohtajana tuon Lahden lisäksi sinne myös hieman uusiakin painotuksia. Mutta palataan niihin myöhemmin.
Keväinen talvipäivä jatkui sitten iltapäivällä vielä Riihimäellä Enduron SM-kisoissa. Valitettavasti sinne ehdin vasta viimeiseen huoltoon ja päätöspätkälle, mutta parempi sekin kuin ei mitään. Ja sopi tämä sää hyvin matsaankin. Hieno kisan oli Riihimäen Kahvakopla jälleen rakentanut ja väkeä paljon myös kisaa seuraamassa.