Riihimäen Rautatien ja pääradan remontti on päätetty

Kynästä, sunnuntaina 05.02.2017

Pertti Ruponen oli huolissaan Riihimäen asemalaitureiden kunnosta (AaPo 31.1). Riihimäen Asemanseudun remonttitarpeet ja erityisesti asemalaitureiden muuttaminen esteettömiksi ovat olleet huolenaiheena Riihimäellä jo pitkään. Asian eteen on myös tehty kovasti töitä eduskunnassa useamman vaalikauden ajan yli puoluerajojen.

Ex-kansanedustajakollegamme Risto Autio (kesk.) toimi aktiivisesti esteettömyyden toteuttamiseksi ja työtä on jatkettu viime ja tälläkin hallituskaudella. Mm. ex-liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) vieraili Riihimäen asemalla ja totesi, etteivät asemalaiturit täytä nykyvaatimuksia eivätkä tue esteetöntä liikkumista.

Lisäraidekapasiteetin saaminen saaminen pääradalle on ollut myös pitkään työnalla. Pasila-Riihimäki 1. ratahanke on nyt parhaillaan käynnissä liikennevirastolla ja heiltä on edellytetty, että esteettömät asemalaiturit tulee sisällyttää suunnitelmaan. Kyllösen liikkeelle laittamaa hanketyötä jatkoi 2014 liikenneministeriksi tullut Paula Risikko (kok.).

Rakennussuunnittelu käynnistyy siis tänä keväänä ja rakentaminen ajoittuu viime kaudella tehdyn päätöksen mukaisesti vuosille 2018-2020. Parannusta tilanteeseen on siis luvassa, vaikka vielä hetken saamme odottaakin hankkeen valmistumista.

Pääradan lisäraidekapasiteetti ja Riihimäen Asemapihan ja –laiturien remontti on siis nyt jo päätetty ja nyt ne myös tehdään. Seuraava yhteinen huolenaiheemme ja urakkamme on saada VR palauttamaan IC-junien pysähdykset Riihimäelle ja LVM turvaamaan Riihimäki-Lahti –junayhteydet pitkäjänteisellä ratkaisulla. Riihimäen Aseman kautta VR saa vuosittain juniinsa 2,3 miljoonaa matkustajaa ja me haluamme, että he ja me pääsemme junaan jatkossakin.

Timo Heinonen (kok.)
Aino-Kaisa Pekonen (vas.)

Kommentit