Viikonloppuna saimme järkyttävän uutisen Sastamalasta. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan perheriidan takia itsemurhaa yrittänyt rattijuoppo ajoi tahallaan vastaantullutta autoa päin. Vastaantulija olikin mauto eli mopoauto ja sen tiedämme mitä siinä tapahtui. Järkyttävää piittaamattomuutta ja itsekkyttää. Osanotto nuorten uhrien omaisille ja kaikille joita tapahtuma on koskettanut ja järkyttänyt.
Olisi mukava yrittää löytää ratkaisu siihen miten voisimme estää tällaiset tapahtumat tienpäällä. Miksi pitää tuhota toisten elämä oman itsekkyyden edessä? Tuhota samalla vielä monen muun elämä ja perheiden elämä. Miksi itsemurhaan päätyvän pitää vaarantaa vastaantulijan ja usein jopa rekkakuskinkin terveys ja elämä oman itsekkyyden edessä? En pysty ymmärtämään enkä löytämään keinoakaan puuttua ja korjata sitä.
Sastamalan tapauksessa ei nyt esittämänikään malli olisi todennäköisesti pelastanut nuoria, mutta monessa muussa onnettomuudessa kyllä ja siksi nostan tämän asian nyt uudelleen keskusteluun. Olen valmis tekemään tästä myös lakialoitteen eduskunnassa jos asia ei lähde nyt etenemään muuten. Nykyinen ajokorttilakihan ei nimittäin tunne nyt autoa joka olisi rajoittimella säädetty kulkemaan hitaampaa vauhtia, mutta toivottavasti pian tuntee.
Kyse on siis siitä, että voisiko samalla rahalla antaa nuorille mopoautoa turvallisemman kulkuvälineen. Esimerkiksi oikeat pienet autot kuten Toyota Aygo, Volkswagen Up ja Citroen C1 maksavat kutakuinkin saman verran kuin mopoauto Ligier JS50C. Kaikkien hinnat ovat noin 12 000 euron hujakoissa. Toyotassa, Volkswagenissa ja Citroenissä on kaikissa kuitenkin esimerkiksi ABS-jarrut, hätäjarrutehostin, ajonvakautusjärjestelmä ja turvatyynyt niin kuskille, apukuskille kuin sivusuuntaisiinkin törmäyksiin. Ligieriin on kuljettajan turvatyyny toki saatavana lisävarusteena, mutta muita ei ole saatavana edes rahalla. Piskuinen aito ja oikea auto olisi vielä edullisempikin jos se myytäisiin mopoautojen tapaan ilman autoveroa. Näinhän se pitäisi tällöin myydäkin.
Seuraavaksi kun katsomme onnettomuustilastoja niin huomamme, että mopoautoilla sattuu vajaa 90 onnettomuutta tuhatta mopoautoa kohden vuodessa. Tavallisten mopojenkin kohdalla suhdeluku on vain noin 20 ja henkilöautoillakin vain kolmasosa monoautoista eli noin 30 onnettomuutta tuhatta autoa kohden. Ja onnettoomuuksissa mopoauton kanssa sattuu enemmän myös henkilövahinkoja ja nämä molemmat vaikuttavat siihen, että vakuutusmaksut ovat hulppeat. Kaskon kanssa mopoauton vakuutus nousee useisiin tuhansiin euroihin pelkän liikennevakuutuksenkin ollessa jo jopa 1500 euroa.
Miksi emme siis antaisi nuorillemme alle turvallisempaa kalustoa missä pakollisena olisi turvatyynyt, ajonvakausjärjestelmä ja AMB-jarrutkin? Itse olisin siihen valmis, että 15-vuotias saisikin alleen aidon pienen auton mikä on rajoitettu kulkemaan esimerkiksi nykyinen 45 km/h tai vaikkapa 60km/h. Rajoitin maksaisi noin pari kolme sataa euroa ja se olisi teknisesti mahdollista asentaa raskaankaluston nopeudenrajoittimien tapaan lukitussinetillä kaasun johtosarjoihin. Näin sen luvaton poiskytkentä kesäöinäkään ei olisi mahdollista.
Kun nuori sitten jatkaisi ajokoulutustaan täytettyään 18 vuotta ja ajaisi B-ajokortin niin rajoitin voitaisiin huollossa poistaa ja jos autoveroa ei olisi maksettu niin se maksettaisiin tässä vaiheessa. Toisena vaihtoehtona tietenkin sekin, että pikku Volkkari menisi eteenpäin seuraavalle nuorelle kuskille. Tai saisihan siitä näppärän kauppakassinkin perheen isälle jos nuori haluaisi ajokortti-iässä jo jonkun isomman auton. Vaihtoehtoja olisi monia ja kaikki järkevämpiä kuin nykyinen mopoautoilu.
PS. Niin ja olen minä joskus miettinyt nuorisoajokortinkin käyttöönottoa pitkien etäisyyksien Suomessa. Virossa ja Britanniassa se taitaa toimia Yhdysvaltain tapaan ihan hyvin. Ja pääsisihän Kalle Rovanperäkin sen myötä mukaan Suomen MM-ralliin ja toivottavasti pääsee nyt muutenkin.
Timo Heinonen
kansanedustaja
Liikenne- ja viestintävaliokunnan varajäsen