Ralliautot Stadikalle 2015

Blogi, keskiviikkona 30.10.2013

?

Tällä viikolla julkistettiin laaja tutkimus Suomen MM-rallin, Neste Oil Rallin, taloudellisista ja sosiaalisista vaikutuksista. Selvitys vahvisti tiedetyn. Rallillamme on erittäin suuri myönteinen imagomerkitys keskuskaupunki Jyväskylälle ja ralli on merkittävä tulonlähde niin kaupungille kuin seuroillekin. Selvityksen mukaan 2Neste Oil Ralli tuottaa Jyväskylän alueelle lähes 15 miljoonan euron suoran taloudellisen vaikutuksen. Kisajärjestäjä investoi paikallisiin yrityksiin ja yrittäjiin lähes miljoona euroa. Tapahtuman vaikutus kaupungin imagoon on erittäin myönteinen – Jyväskylä nähdään houkuttelevana, kansainvälisenä tapahtuma- ja matkailukohteena.”

Sports Business Schoolin Jyväskylän ammattikorkeakoulun yksikön tekemä tutkimus tehtiin tämän kesän ”Jyskälän” yhteydessä rallin järjestävän AKK Sports Oy:n sekä Jyväskylän kaupungin, Jykesin sekä Keski-Suomen liiton yhteystyöhankkeena. Edellisen kerran samantyylinen tutkimus tehtiin viitisen vuotta sitten vuoden 2008 MM-rallin yhteydessä.

Tutkimuksen mukaan: ”Neste Oil Ralli tuottaa Jyväskylän alueelle yhteensä 14,7 miljoonaa euron suoran taloudellisen vaikutuksen. Rallitapahtuman aikana yleisö, VIP-vieraat, tiimit ja median edustajat käyttävät tuotteisiin ja palveluihin yhteensä 17 miljoonaa euroa. Rallitapahtuman aikainen kulutus on samaa luokkaa verrattuna vuoden 2008 tutkimukseen, jossa alueen taloudellisten bruttovaikutusten todettiin niin ikään olevan noin 17 miljoonaa euroa.”

”Kisajärjestäjä AKK Sports hankkii palveluita ja tuotteita Jyväskylän seudun yrityksiltä ja yrittäjiltä 980 000 euron arvosta. Lähes miljoonan euron alihankinnat sisältävät mm. tapahtuma-alueen käytännön rakentamisen ja teiden kunnostuksen, paikallisilta yrityksiltä ostettavat tuotteet ja palvelut sekä erikoiskoejärjestelyistä vastaaville urheiluseuroille maksettavat korvaukset. Mukana talkootyössä oleville, noin 100 paikallisyhdistykselle ja -seuralle, korvaukset ovat huomattava osa vuosibudjettia: haastatelluista 93% arvioi korvauksen merkityksen yhdistyksensä tai seuransa toiminnalle merkittäväksi, suuresti merkittäväksi tai erittäin suuresti merkittäväksi. Neste Oil Ralli työllistää vuosittain 4500-5000 talkoolais- ja vapaaehtoistyöntekijää.”

”Vaikutus kaupungin imagoon erittäin myönteinen – mielikuvissa houkutteleva kansainvälinen tapahtuma- ja matkailukohde.”

”Sekä kisavieraat että paikallisten yritysten edustajat kokevat Neste Oil Rallin vaikutuksen Jyväskylän kaupungin imagoon erittäin myönteiseksi. Edelleen kummatkin vastaajaryhmät kokevat erittäin tärkeäksi, että Jyväskylä on jatkossakin Suomen MM-rallin isäntäkaupunki. MM-rallin vaikutus kaupungin imagoon on yrittäjien haastatteluiden perusteella erittäin myönteinen sekä kotimaan matkailukohteena, yleisötapahtumien järjestäjäkaupunkina että erityisesti kansainvälisenä matkailukohteena.”

”Yritysten edustajat näkevät imagohyödyt positiivisemmin kuin paikalliset asukkaat. Jyväskylän asukkaat kokevat Neste Oil Rallin tuovan hyötyvaikutuksia seuraavasti: ystävien tapaaminen ja sosiaaliset motiivit (19%), tapahtumia ja ajanvietettä Jyväskylään (19%), viihdettä ja iloa (8%), kansainvälisyyttä (8%), positiivista tunnelmaa ja ilmapiiriä (8%).”

”Halu suositella Neste Oil Rallia on erityisen suuri rallitiimien keskuudessa. Peräti 96,43% vastaajista joko suosittelisi tai ehdottomasti suosittelisi (75,89%) tapahtumaa. Rallivieraista ehdottomasti tapahtumaa suosittelisi 73% vastaajista.”

”Neste Oil Rallin vaikutusta paikallisten yritysten myyntiin ja asiakasmääriin voidaan kuvailla merkittäväksi. Vastaajista, jotka kokevat tapahtumalla olleen vaikutusta yrityksen/toimipaikan myyntiin (72%), 91% arvioi myynnin muutoksen olleen positiivinen. Vastaajista, joiden mielestä tapahtumalla on vaikutusta yrityksen/toimipaikan asiakasmääriin (86%), niin ikään 91% arvioi asiakasmäärien kasvaneen.”

”Alueen yritysten edustajista 78% arvioi tapahtuman merkitystä Jyväskylän elinkeinoelämän kannalta joko suureksi tai erittäin suureksi. Neste Oil Rallin kisavieraat kuluttavat tutkimuksen perusteella järjestyksessään eniten elintarvikkeisiin, pääsylippuihin, majoitukseen ja polttoaineisiin.”

”Tapahtuman saama valtakunnallinen medianäkyvyys sähköisessä urheilu-uutisoinnissa heinä- ja elokuussa kasvoi vuoteen 2012 verrattuna: TV-aikaa Suomen MM-ralli sai enemmän mm. MTV3:n Tulosruudussa, YLE TV1:n Urheiluruudussa sekä YLE TV1:n Aamu-urheilussa. Myös Neste Oil Ralli -aiheisten, valtakunnallisten urheilu-uutislähetysten katsojakontaktit kasvoivat vuoteen 2012 verrattuna. Tapahtumasta julkaistiin heinä- ja elokuun aikana runsaasti web-uutisjuttuja: 1287 uutisjuttua 102 eri lähteessä.”

Puhutaan siis erittäinkin merkittävästä tapahtumasta kesässämme ja mahdollisuuksia on vielä paljon lisää. Toki pitää muistaa sekin, että Suomen MM-ralli elää hyvin pitkälle siitä, että ralliin osallistuu maailman parhaat rallikuljettajat maailman nopeimmilla teillä. Mutta myös vahvasti siitä, että maailman parhaiden kuljettajien joukossa on ollut kautta sivun aina useampia suomalaisia. Tässä voikin piillä tapahtuman yksi riski. Löytyykö Suomesta tulevaisuudessakin MM-sarjaan voittavia kuljettajia. Pärjäämmekö edelleen alati parantavien etelä-eurooppalaisten hurjapäiden parissa. Ralli on muuttunut entistä enemmän ”harjoiteltavaksi” lajiksi vanhan ajan sorateillä ja jääradoilla pikkupoikana opittujen ”perstuntuman” sijaan. Tämä ei vähättele aiempien kuskien menestystä, mutta kertoo siitä, että rallissakin urapolut ovat pidempiä ja lähtevät pikkupoikien kartingista ja crosscartista ja etenevät sieltä yhä paremmin nuotittettuihin ja tiedossa oleviin kilpailuihin ja erikoiskokeisiin. Rallin luonne on muuttunut kiistatta.

Mutta olen varma, että Suomesta tulee jatkossakin maailman parhaita kuljettajia. Se kuitenkin vaatii määrätietoista työtä ja pitkää harjoittelua. Lähimpänä läpimurtoa MM-sarjaan on tällä hetkellä Juho Hänninen ja Esapekka Lappi. Heistä uskoisin ainakin toisen olevan pian mukana maailman kovimmassa rallisarjassa. Myös jo mukana olevista Jari-Matti Latvalan asema on vahva ja mies pystyy voittamaan ja hänessä on ainesta mestariksikin. Mikko Hirvosen pesti Citroenillä on katkolla, mutta uskoisin, että kokeneelle ja varmana kuljettajana tunnetulle Hirvoselle vielä työtä löytyy. Löytyykö maailmanmestaruuteen pystyvällä kalustolla niin se onkin toinen kysymys. Ja kyllä Suomen kotimaan rallipoluilla ja kartingissa on sellaisia nuoria koko ajan ajamassa, että hyvin työmme tekemällä on rallinkin MM-sarjan suomalaistulevaisuus taattu. Tässä talkoissa kuitenkin tarvitaan myös rahaa ja kannustakin suomalaisiakin yirtyksiä mukaan talkoisiin.

Mutta mitäs Stadikalla?

Suomen MM-rallin keskuspaikka on ollut Jyväskylässä ja siellä ehkä ollaan jatkossakin. Toki eteläinen Suomi esimerkiksi Lahti voisi tarjota rallille enemmänkin ja paremmat majoitustilat suurimman urheilutapahtuman katsojamassoille. Itse toivon, että ralli siis kehittyy tässäkin mielessä ja toinen kisakaupunki voisi jatkossa olla pidemmälläkin panostuksella Lahti.

Mutta aivan Helsingin ytimeenkin itse haluaisin MM-rallimme. Muistamme miten Helsinki Thunderit vetivät katsomot täyteen DTM-kisoja seuraamaan Sörnäisissä ja kuinka Toyotan F1-näytösajo kaupungin keskustassa houkutteli väkeä kymmeniä tuhansia. Eli voisiko MM-rallin aika-ajoerikoiskokeen, (jos rallikomissio luopuu aika-ajosta niin sitten keskiviikon tai torstain yleisö-ek. Täydennys.) ajaakin Helsingissä. Helsingin Olympiastadionin ympäristö antaisi tähän erinomaiset mahdollisuudet. Yhdistyisikö siihen vanhaa Eläintarhan, Eltsun, rataa? Hyvinkin. Stadionin ympäristön upeita väyliä ja lopulta syöksy vuoden 1952 Olympialaisten näyttämölle sisälle stadionille. Tämän voisimme kerran ainakin kokea elämässämme. Ja vuosi voisi olla 2015 syksy. Silloin Olympiastadion menee kiinni pidemmäksi aikaa ja pitkä remontti edessä. Se avaisi mahdollisuuden hieman hullutellakin Stadikalla kun pohjat menevät jokatapauksessa vaihtoon. Olisihan se huikeaa kun kymmenen tai kaksikymmentätuhatta katsojaa ottaisi vastaan MM-sarjan kärkikuljettajat Suomen Olympiastadionilla. Vai olisiko se lie samantien loppuunmyytykin.

Uskoisin, että tällä pelkällä aika-ajoerikoiskokeen tuomiselle Helsingin ytimeen saisimme lajillemme useamman kymmenentuhatta uutta katsojaa paikan päälle. Lisäksi valtaisan mediahuomion. Ja todellisen motorsportin kansanjuhlan. Sitten siirtyminen yönaikana Jyväskylään ja itse MM-ralli tutuilla Keski-Suomen sorateillä Ouninpohjaa, Himosta…

Saa ottaa ideasta kopin. Saa jakaa, mutta ei ole pakko 🙂

Itse uskon vankasti suomalaisen moottoriurheilun tulevaisuuteen. Meillä tehdään erinomaista työtä seuroissa ja yhdistyksissä ja talkoohenki on vahvaa. Muutamat minusta turhanpäiväiset jutut lajejamme vaivaavat, mutta niihin saadaan muutoksia jos niin halutaan. Näissä lupaan olla aktiivinen. 

Uusia ratahankkeitakin maahamme tulee koko ajan. OuluZonen sain itse olla Valtion Liikuntaneuvoston rakentamisjaoston puheenjohtajana avaamassa tänä vuonna ja toivottavasti KymiRingillä tapaamme aikanaan samoissa tunnelmissa. Ja samaan aikaan muitakin ratahankkeita on etenemässä ja niiden parissa on ollut mukavä tehdä töitä. Ja toivotaan, että kohtuuttomat ympäristövaatimukset ja osaltaan kiusankin teko ei aja upeita harjoituspaikkojamme kiinni. Valitettavia vääntöjä on aivan liikaa ympäri Suomenmaan ja ne osaltaan hidastavat myös ratojen ympäristötöidenkin määrätietoista eteenpäin viemistä. Oma ohjeeni nimittäin on ollut, että jokaisella radalla pitää ja kannattaa tehdä joka vuosi jotain aina ympäristön hyväksi. Se voi yksi äänivalli lisää tai pala asfalttia kuluvimmille osille tai suojametsän istutusta ääniaukkoihin. Silloin on paras aika tehdä kun kukaan ei valita. Ja toisaalta vastuullisuutta on toimia aina niin että meidät otetaan mielellään vastaan ensi kerrallakin on sitten kyse pysyvästä harrastamispaikasta tai yksittäisen rallin erikoiskokeesta.

Motorsporttia. Hanaa!

….

Kummimaatilalla. Ternimaitoa. Lurps.

Ja SATATONNARI Bella! Lehmien Eliittiklubiin.

Mukava vapaapäivä takana. Tällä viikolla kun eduskunnassa ei istuntoja ja valiokuntia ole niin jätin kalenteriin tämän ja huomisen vapaapäiviksi. Hieman siis virtaa akkuihin syksyn ja loppuvuoden tiukkoihin vääntöihin. Tänään nautiskelin vain siitä parhaasta eli ajasta perheen kanssa.

Päivällä piipahdin Kummimaatilallani Portaankorvassa. Siellä jälleen uusi satatonnari eli 100 000 litraa maitoa tuottanut lehmä. Bella seurasi näin sarvipää Myyn jalanjälkiä ja rikkoi kovan rajapyykin tänä kesänä. Satatonnareita ei maassamme ole montaa ja se onkin todellinen Eliittiklubi lehmille. Kaiken kaikkiaan ei maamme historiassa kai vielä tuhattakaan 100 000 l päässyttä lehmää ole? Ja Portaankorvassa näitä kavereita nyt jo kaksi parin vuoden sisällä. Vinkkinä vaikkapa mediallekin 🙂

Hyvä maidontuotantomäärä on merkki siitä, että lehmiä hoidetaan hyvin ja niiden hyvinvoinnista pidetään niin ruuan kuin elinolojenkin suhteen parasta mahdollista huolta. Hoidolla ja ruokinnalla on siis todella suuri merkitys. Portaankorvassa tämä on kunnia-asia ja siellä oikeasti navetassa on hyvä henki isäntäväen ja lehmien kesken. Ei siis ole vitsi tai vale, että Valio-tilan lehmillä on nimet ja sitä kautta arvo eläimenä ja yksilönäkin. 

Oma kummilehmäni Huippu myös tyytyväisenä vielä ulkona lypsyjen välissä kun sää sallii ja uusia pieniäkin muutama tullut. Ternimaitoa siis ämpäri matkaan ja ajattelin huomenna vasikan tanssin tahdilla uunia päälle laittaa. Kiitos siis vierailusta jälleen Liisalle ja Pekalle.

Hyvää suomalaista lähimaitoa.

Illansuussa vielä hetki ulkona ja Loppijärven rannassa ja huomenna ajatelimme heti aamusta suunnata samaan suuntaan. Jos vaikka makkaranuotioilla vapaapäivän aloittaisimme. Ja muutama uusi puukin odottaa Forssasta vielä istutusta. Lapiohommiakin siis Pekkalassa.

 

 

Kommentit