Ralliautoilukin vihertyy LISÄÄ HANAA, EIKUN KAASUA!

Uutiset, perjantaina 22.02.2008

Ralliautoilun muutaman vuoden takainen Suomenmestari ja MM-sarjassakin taitojaa esitellyt Jani Paasonen esitteli Lopen EK-Saukkolassa maakaasulla toimivan ralliauton. Paikalla Suomen ensi-illassa olivat myös auton kehittäjä itävaltalainen Manfred Stohl ja maakaasun kanssa Suomessa toimiva Gasum sekä Mitsubishin Suomen maahantuonti. Tilaisuus keräsikin suuren huomion ja autolle vannottiin hyvää tulevaisuutta.

Tilaisuuden junaillut Jani Paasonen kertoi itsekin olleensa hyvinkin ennakkoluuloinen maakaasuautoa kohtaan. Ennakkoluulot epätasaisesti kulkevasta ja tehottomasta autosta haihtuivat kuitenkin ensikiihdytykseen. Tämän jälkeen Paasonen on ollut mukana auton kehitystyössä jo toista vuotta ja nyt miehen tavoitteena on saada kasaan paketti jolla hän voisi osallistua kotoisaan SM-sarjaan maakaasuautolla. Menestystä autolla on jo saavutettu Tohlin kotimaassa Itävallassa ja Paasonen uskoo mahdollisuuksiin myös SM-sarjassa.

– Tällä hetkellä auto on siinä kunnossa, että sillä voisi ajaa SM-sarjassa viidenneksi, pohti Paasonen Lopella ja viittasi kivenkovaan rallin SM-sarjan Isoon N-ryhmään jossa ajavat mm. Juha Salo, Jari Ketomaa, Teemu Arminen, ja Kosti Katajamäki. SM-ralleihin osallistuminen kaasuautolla vaatii kuitenkin vielä rallin kansalliselta keskusliitolta AKK:lta sääntömuutosta ja se vie oman aikansa. Ehkä kaudella 2009 kaasuautolla kilpaileminen on jo mahdollista.

Rallikäytössä noin 60 kisakilometrin kaasu maksaa vajaat 20 euroa, kun nykyisin käytössä oleva kisabensa maksaa vastaavana määränä noin 250 euroa. Kyseessä siis myös taloudellisesti erittäin järkevä vaihtoehto.

Rallinparissa viihtyvä Timo Heinonen tyytyväinen Paasoseen

Rallinparissa pitkään tv-toimittajana ja selostajana työtä tehnyt kansanedustaja Timo Heinonen oli lanseerautilaisuudessa mukana kutsuttuna vieraana. Heinonen on tyytyväinen Jani Paasosen tekemään pioneerityöhön ja toivottaa tervetulleeksi kaikki uudet innovaatiot.

– Minulta aika usein kysytään moottoriurheilun huonosta maineesta. Ei minun ole ollut siihen vaikea vastata. Lähes kaikki kovanluokan uudet ympäristö- ja turvauutuudet ovat tulleet siviililiikenteeseen moottoriurheilun kehitystyön ja testityön kautta. Tällaisia ovat luistonesto, lukkiutumattomat jarrut, kehittyneimmät dieselit ja nyt uusimpana F1:ssä kehitetään jarrutusten energian talteenottoa, kertoi Heinonen ja uskoi senkin aikaan tulevan hybridiautojen käyttöön arkipäiviin.

Biokaasulla päästää vielä maakaasuakin parempiin tuloksiin ympäristön kannalta ja kaasu on huomattavasti tavanomaisia biopolttoaineita parempi vaihtoehto.

– Kun käyttöön saadaan jätebiomassoista tehty biokaasu niin päästövähennykset voivat suurimmillaan olla yli 90 prosenttia parhainta teknologiaa eli biokaasuteknikkaan käytettäessä.

Heinonen uskoi kaasuautojen valtaavan alaa myös siviililiikenteessä kasvavalla vauhdilla. Ongelmaksi Heinonen mainitsi harvaanasutun ja pitkien etäisyyksien maan, mutta sekin on ajankanssa voitettavissa.

– Ensin varmasti mallista tulee toimivin tiiviin alueen kalustossa. Tällaisia ovat jakeluautot, julkinenliikenne ja taksit. Kun tankkausverkko nyt kasvaa niin mahdollisuudet siviililiikenteessäkin kasvaa, kertoi Heinonen ja totesi olevansa erittäin tyytyväinen siihen, että tämän vuoden aikana myös Riihimäki saa kaasutankkausaseman Merkokseen.

– Mielenkiintoinen mahdollisuus on myös taloilla jotka ovat kaasuputken varressa ja hyödyntävät maakaasua. He voivat tehdä kotitankkausjärjestelmän autotalliin ja tankata auton yönaikana vielä kolmanneksen tankkausasemia halvemmalla, kertoi Heinonen.

Maakaasun hinta verrattuna litraan perinteistä 95-bensaa on noin puolet. Kotitankkauksessa hinta voi olla siis jopa alle 50 senttiä vastaavaa bensalitraa kohden.

Kommentit