Rakentaminen on noussut talouskasvumme veturiksi. Jo viime vuonna rakennusala kasvoi peräti 21% jälkimmäisellä puoliskolla. Myös alkuvuonna ala on ollut pirteä poikkeus pääsiassa laskussa olevien toimialojen joukossa. Rakentaminen vetääkin sitkeästi edelleen matelevaa talouttamme.
Hallitus ottikin rakentamisen yhdeksi kärjekseen. Rakentamista hankaloittavaa byrokratiaa päätettiin purkaa määrätietoisesti ja työ tuottaa nyt tulosta. Lupien saantia on nopeutettu ja sovittu mm. valitusten rajaamisesta. Lähes loputon valitusoikeus on usein jarruttanut laillisten hankkeiden etenemistä jopa vuosikausia. Lopulta hankkeet ovat toteutuneet esimerkiksi Helsingin Kalasataman tapaan. Valituksia ketjuttamalla on joskus pelattu vain aikaa. Joissain tapauksissa on väitetty tehtävän myös jopa kiusaa. Jatkossa valitusoikeus on vain heillä joita asia koskee.
Myös maakuntakaavat otettiin jo pois ympäristöministeriöltä. Paikallisesti tiedetään parhaiten mitä kannattaa tehdä ja mihin. Myös poikkeusluvat päätetään paikallisesti ja jatkossa myös vapaa-ajanasuntojen muuttaminen vakinaiseksi asunnoksi helpottuu. Lisää hallituksen esityksiä on lupa odottaa eduskunnan päätettäväksi jo syksyllä.
Lupa-asioissa ollaan siirtymässä samalla ns. yhden luukun –malliin niin yksityisen rakentajan kuin tehtaan tai navetankin rakentajan kohdalla. Toimiessaan luvanhakija saa kaiken palvelun yhdellä kertaa ja mielellään mahdollisimman laajasti myös sähköisesti. Sähköinenasiointi ei enää jatkossa saa tarkoittaa vain netistä tulostettavia lomakkeita.
Hallitusohjelmaneuvotteluissa sovimme myös kalliiden rakentamisvaatimusten kohtuullistamisesta. Korjauslistalla ovat väestönsuojat, parkkipaikat, peruskorjausten energiavaatimusten höllentäminen, esteettömyysvaatimusten järkeistäminen ja moni muu. Rakennusmääräysten uudistaminen on yksi hallituksen isoista hankkeista. Ja samalla myös jätevesiasetusta järkeistetään kuten myös energiatodistuksia. Rakentamista ohjaa tällä hetkellä sadat toistaan tiukemmat normit ja lisäksi EU:n säädökset ja ne kaikki näkyvät asumisen hinnassa.
Monissa Euroopan maissa lainsäädäntöä onkin jo järkeistetty ja niputettu Ruotsin tapaan selvemmiksi kokonaisuuksiksi. Tämä on tavoite myös meillä. Edetään siis määrätietoisesti yksinkertaisempaan suuntaan rakentamisenkin byrokratian purkutalkoissa.
Timo Heinonen
kansanedustaja
valtiovarainvaliokunnan asunto- ja ympäristöjaoston puheenjohtaja