En edes uskalla kuvitella miten valtavia summia autojen satelliittipaikantamiseen ja seuraamiseen ja sen kehittelyyn on jo laitettu ja ollaan valmiita laittamaan. Enkä oikeastaan edes ymmärrä mihin tällä seurantajärjestelmällä lopulta pyritään?
Tuorein tieto kertoi, että autolla ajamiseen tulisi kilometriperusteinen hinta. Hinta riippuisi siitä millä alueella autolla ajettaisiin. Taajaan-asutuilla alueilla mihin muuten myös koko Päijät- ja Kanta-Hämekin kuuluisivat maaseutualueita myöten olisi korkeamman taksan eli 6,8 senttiä/kilometri piirissä ja harvaan asututalueet 3,4 sentin hinnan aluetta. Malli korvaisi auto- ja ajoneuvoveron.
Mutta fakta on se, että malli olisi äärimmäisen kallis rakentaa ja toteuttaa seurantalaitteineen ja muineen ja olisihan se poskettoman kallis myös autoilijoille noilla kilometrihinnoilla. Tällä mallilla kyllä maaseudulla asuminen tukahdutettaisiin täysin ja myös työssäkäynti tehtäisiin mahdottomasti hiemankin kauempaa.
Nykyinen ajoneuvovero on keskimäärin noin 550 euroa vuodessa. Tuo sama raja täyttyisi meillä Hämeessä uudessa mallissa jo 8000 kilometrin vuosittaisella ajolla. Ja kun tiedämme, että keskiarvoautonkäyttö 16 000 km niin nopeasti päästää lopputulokseen, että uusimalli kallistaisi omanauton käyttöä keskiarvokäyttäjälle noin puolella. 30 000 km vuodessa ajavalle lasku olisikin jo nelinkertainen nykymalliin verrattuna eli yli 2000 euroa jne. Mallin lähtökohtana on kuitenkin julkisuudessa olleiden tietojen mukaan se, että liikenteen kokonaisverotus pysyisi ennallaan. Mutta olisi rehellistä kuitenkin heti myöntää, että nyt esitelty malli tarkoittaisi keskivertoautonkäyttäjän veron moninkertaistamista.
Lyhyesti laskeskellen uusi kilometrimalli tulee siis paljon kalliimmaksi. Tuollaisessa aika tavanomaisessa autossa hankintavero eli autovero vajaa 5000 euroa. Vuotuinen ajoneuvovero on sen noin 100 euroa. Kymmenessä vuodessa 6000 ja 20 vuodessa nykyisin veroa tulee maksettua noin 7000 euroa. Uudessa mallissa 20 vuodessa veroa kertyisikin jo yli 27 000 euroa jos vuotuinen ajomäärä on aika tavanomainen 20 000km. Kymmenessäkin vuodessa summa lähes 14 000 euroa. Autoilun verotus siis nelinkertaistuisi. Suunnitelma on siis kallis ja kohtuuton. Ja mitä sitten ikinä se tekniikka autoihin maksaisi ja mitä maksaakaan tämän loputon työryhmäselvittely. Ja kenen intresseissä tämä kaikki on?
Eli…
Minusta esityksessä oikeaa onkin vain tavoite eli esitys siirtäisi veron painopisteen auton käyttöön. Tämä on oikein ja tärkeää. Tämä on myös paras tae sille, että autokantamme lähtisi lopultakin uusiutumaan. Tavoite olisi se, että uusien autojen hinta laskisi keskimäärin jopa 7 000 euroa. Tämä saisi aikaan todellakin sen, että maamme autokanta alkaisi uudistua. Viime vuosina autokantamme on edelleen vanhentunut autokaupan ollessa hidasta.
Mutta järkevin ratkaisu tulee tässä:
Polttoainevero on kätevin käyttömaksu ja vieläpä ympäristöperusteinen.
Ei kallista uutta teknologiaa eikä hallintohimmeleitä. Eikä ihmisten kulunvalvontaa ja seurantaakaan.
Ja lisäksi tiemaksuja voisi harkita yksittäisillä tieosuuksilla esimerkiksi ulkomaalaisille rekoille.
…
Kello 23.02
Kännykkä on synonyymi nokialaiselle.
Päivän uutinen tuli Nokialta. Totta kai se pysäytti ja tunteikaskin uutinen oli, mutta toisaalta aikalailla odotettu. Kysymys kai oli vain siitä, että koska. Itse en näe tässä vain huonoa. Nokia on uudistunut monta kertaa pitkän hsitoriansa aikana kumisaappaat kaapeleihin ja autonrenkaista televisioihin ja VHF-puhelimiin ja niiden kaikkien kautta edelläkävijäksi matkapuhelimissa. Kännykkä on synonyymi nokialaiselle. Itse uskon, että tästäkin vielä poikii hyvää. Microsoft pystyy panostamaan matkapuhelimiin aivan toisella volymilla ja mikä hienointa se tekee sen myös Suomessa. Jättisuuri investointi Ouluun ja toivottavasti vielä muutakin. Ja samaan aikaan Nokia panostaa vahvasti verkkoihin ja navigointiin yms. Uskon, että sieltä löytyy vielä paljon.
Mutta totta kai tämäkin uutinen hieman pelästyttää tuhansien työpaikkojen suhteen. Toivottavasti tämä ei kuitenkaan tarkoita irtisanomisia ja väenvähennystä. Toivottavasti ei.
Mutta tärkeintä on, että meillä Suomessa pidetään kiinni jatkossakin korkeasta osaamisesta. Nokia nousi aikanaan sen myötä ja 90-luvun vaikeinakin aikoina panostettiin reilusti kuitenkin juuri koulutukseen ja osaamiseen. Samaa tehdään nytkin lisäämällä mm. t&k&i-rahoitusta lisäbudjetissakin. Emme me määrällä osaajissa pärjää jatkossakaan mutta laadulla voimme pärjätä.
….
Hämeenlinnan Kuukausimarkkinoilla.
Tänään päivä vei aamun Kuntalehden kuvausten ja sänkipeltolaukkojen jälkeen Hämeenlinnaan. Siellä töitä ja asioita ja totta kai jokakuukautiset markkinat. Hämeenlinnan Kuukausimarkkinat on aina sellainen juttu jonne pyrin pääsemään ja ei tänäkään vuonna montaakaan kertaa ole väliin jääneet. Tänäänkin kahvittelemassa Kahvi Jussissa ja mukavasti väkeä juttuseurana. Kiertäminen ja mukana oli siis palkitaan ja se on tämän työn yksi parhaista puolista. Ja niin se vaan on, että siellä toreilla ja turuilla ne arjen asiat parhaiten tunnetaan ja kuullaan.
Iltapäivällä sitten vielä Ylellä radiokeskustelu ja illalla ulkoilua. Huomenna nimittäin eduskuntaduuni alkaa taas täydellä tohinalla ja edessä tiukka loppuviikko ja erittäin kova ensi viikko. Silloin Murmanskiin ja pohjoiseen. Mutta sitä ennen vielä monenlaista. Huomenna aloitetaan pääministeri Jyrki Kataisen ilmoituksella liittyen rakenneuudistuspakettiin ja siitä se alkaa.