Helsingin Sanomat kirjoittaa tänään poliitikkojen ”kaupallisista yhteistöistä”. Kohuhan nousi siitä, kun Vihreiden varapuheenjohtaja Fatim Diarra otti Helkamalta vastaan tuhansien eurojen sähköpyörän ilmaiseksi. Samaan aikaan Helsingissä on tehty merkittäviä päätöksiä kaupunkipyörien ja pyöräilyn edistämiseksi ja Vihreät ovat puolueena, jopa ajaneet valtakunnankin tasolla erityistä sähköpyörätukea.
Ei varmastikaan ollut sattumaa, että Helkama halusi antaa pyörän nimenomaan Vihreiden varapuheenjohtajalle ja kaupunginvaltuutetulle. Tätä ei nimittäin oikein millään voinut perustella ainakaan Diarran sosiaalisen median näkyvyydellä, sillä Diarralla on esimerkiksi Instagramissa vain noin 5 300 seuraajaa. Se ei ole sellainen määrä, jonka pitäisi herättää tällaisessa mielessä pyörätehtaan kiinnostusta. Vertailun vuoksi merkittävällä some-vaikuttaja Roni Backillä on seuraajia 279 000 ja Janni Hussilla 224 000. Heidän kohdalla ymmärtää kaupallisella yhteistyöllä saavutetun mainosarvon hyvin.
Nyt Helsingin Sanomat on liittänyt juttuunsa monia asiaan ei millään tavalla liittyviä poliitikkoja. Jutussa on esimerkiksi kuvituskuvassa meidän kokoomuksen kansanedustaja Saara-Sofia Siren. Siren on ladannut IG:hen kuvan ostamastaan taulusta. Kuvituskuvassa on myös meidän mökin lasiterassi. Toimittaja vieläpä soitti, että ”saitko terassin lasit ilmaiseksi, kun terassista on useampi kuva Instagramissa?”. No, enpä saanut. Ja totesin toimittajalle, että säännöstöhän on aivan selkeä. Jos kyseessä on kaupallinen yhteistyö niin se tulee päivitysten yhteydessä kertoa. Kysyin vielä, että onko Helsingin Sanomat oikeasti sitä mieltä, että säännös pitäisi kääntää toisin päin eli pitäisikin aina kertoa, jos kyseessä ei ole kaupallinen yhteistyö? Tämä muuten mullistaisi netin täydellisesti, sillä kaupallisen yhteistyön -eettiset säännöt koskevat kaikkia sosiaalisen median käyttäjiä eli ei vain poliitikkoja tai some-ammattilaisia. Olisi kertakaikkisen hassua, että jokaisella ihmisten ravintoloista lähettämissä ruoka-annoskuvissa tai uutta mekkoa tai pukua esittelevässä kuvassa pitäisi aina olla teksti, että ”Ei kaupallinen yhteistyö”. Järkevämpää jatkaa nykymallilla ja vaatia ja edellyttää kaupallisen yhteistyön kertomista silloin, kun siitä on kyse ja jättää maukkaiden ruoka-annosten ja kauniiden paitojen ja onnistuneiden ja tyytyväisten asiakaskokemusten kertominen sen nykymallille.
Hieman tuli tunne, että Helsingin Sanomat yrittää nyt avittaa Vihreitä ulos Diarran aiheuttamasta mainehaitasta vihrerpesemällä muitakin samassa pyykissä.
Sosiaalisen median ”kaupallisen yhteistyön” -säädökset ovat täysin riittävät ja toimivat.
Mainonnan tunnistettavuus pohjautuu itseasiassa jo Kuluttajasuojalakiin 38/1978, (KSL, 2 luvun 4 §):
”Markkinoinnista on käytävä selkeästi ilmi sen kaupallinen tarkoitus sekä se, kenen lukuun markkinoidaan.”
Kyseessä on siis aina mainos, kun vaikuttaja on saanut mainostajalta rahallisen tai muun palkkion. Tämä pitää jo nykyisten sääntöjen mukaan kertoa näkyvästi heti otsikon jälkeen: ”Mainos yrityksen x kanssa” tai ”Kaupallinen yhteistyö yrityksen x kanssa”.
Nämä säännöt muuten koskevat myös ministereitäkin. Esimerkiksi ilman yhteistyösopimustakin ilmaiseksi vastaanotetuista tuotteista tai palveluista, joita kyseinen henkilö käyttää on kerrottava seuraajille ja lukijoille, että ”saanut tuotteen ilmaiseksi” tai ”lainaan yritykseltä x”. Näyttää tämä muuten unohtuneen myös pääministeriltämme ja myös lukuisilta kansanedustajiltakin esimerkiksi Linnanjuhlien kohdalla.
Tässä esimerkiksi yksi aivan selvä ja yksiselitteinen ohjeistus sosiaalisen median kanavien merkintöjä varten: NÄIN MERKITSET KAUPALLISET YHTEISTYÖT.
Emme siis tarvitse mitään uusia ohjeita. Nämä ohjeet koskevat niin Hussia, Backia, Marinia, Diarraa kuin Heinostakin. Oma juttunsa on sitten se, että voiko ministeri tai esimerkiksi puoluejohtoon kuuluva tai edes kansanedustaja vastaanottaa mekkoja, pukuja tai muita tuotteita ilmaiseksi. Kysymys kuuluukin, että…
Onko ilmaisia mekkoja olemassakaan?
Mutta summa summarum. Itse jatkan jatkossakin hyviä asiakaskokemusten kertomista somessakin. Olin tyytäväinen kirvesmies Raimo Kilpisen ja Riihimäen Lasipalvelun tekemään mökkimme terassiin. En tyytyväisyyttäni jättänyt vakanalle vaan kerroin sen avoimesti somessa. Kuvien yhteydessä ei ollut merkintää kaupallinen yhteistyö, koska se ei ollut sellainen. Se oli normaalisti tilattu ja ostettu terassin lasitus, johon asiakas oli enemmän kuin tyytyväinen. Suosittelen siis tässäkin Riihimäen Lasipalvelua, jos mielitte saada hyvän ja tyylikkään terassilasituksen ja myös Rakennus Raimo Kilpistä, kun haluatte tehdä sen vieläpä puusta ja vanhaankin mökkiin tai muuhun taloon tyylikkäästi istuvaksi.
Tulen kehumaan myös jatkossakin hyvien ravintoloiden ruokia ja mielenkiintoisia kohteita. Kerron kyllä jatkossakin avoimesti jos kyse olisi kaupallisesta markkinoinnista. Silloinhan tekin osaisitte laittaa kehut uuteen arvioon. Tuliko kehut siis vain siksi, että tuotteen sai ilmaiseksi? Oleellinen kysymys ja pohdinta aina, kun näkee somessa merkinnän kaupallisesta yhteistyöstä.
Aito, tyytyväisen asiakkaan, kiitos ja kehu onkin sitten aivan eri luokkaa.
Eli kiitetään ja kehutaan, kun siihen on aihetta. Suomalainen yrittäjä ja yritys on usein kiitoksensa ansainnut. Ja miksi ei hyvää kokemusta tai tuotetta voisi myös kaverillekin suositella. Kyllä voi ja minusta oikeastaan pitääkin.
Mitäs muuta voisin tänään kehua. Taidan kehua uuden Riihimäellä sijaitsevan Lounasravintola Kaisan -lounasruuan. Perjantaina kävin siellä kaverini kanssa syömässä ja oli kyllä aivan sairaan hyvää ruokaa ja monipuolinen kattaus. Piipahtakaapa ihmeessä sielläkin. Tyytyväinen asiakas suosittelee.
….
Lopen kunnanhallitus esittää uutta liikuntahallia jo vuodelle 2021
Tänään päivään mahtui kokouksia ja myös pieni työlounas. Sielläkin esillä kotikunnan asiat, mutta myös hieman tulevat kuntavaalitkin.
Mutta päivän isompana asiana oli sitten illan kunnanhallituksen kokous. Tänään kunnanhallitus käsitteli tällä vaalikaudella valmisteltua toista liikuntahallia. Kunnanhallitus päätti tänään esittää yksimielisesti Lopen kunnanvaltuustolle, että hallin rakentamiseen varataan määräraha jo vuodelle 2021. Rakentaminen kuitenkin edellyttää, että enintään 2,5 miljoonan euron budjettiin mahdutettava liikunta/palloiluhalli saa täyden 30% valtion liikuntapaikkarakentamisen tuen. Maksimi tuki on siis enintään 30% hankkeen kustannusarviosta kuitenkin enintään 750 000 euroa. Tämän päätöksen jälkeen Lopen kunnanvaltuusto tekee sitten lopullisen rakentamispäätöksen. Käytännössä, jos kaikki menisi nyt aivan nappiin niin hanke voisi saada tuen tulevan kevään huhtikuun jaossa ja näin rakentamispäätös voitaisiin tehdä ehkä jo kevätkauden valtuustoissa. Näin rakentaminen ajoittuisi sitten loppuvuoteen ja osaltaan vuodelle 2022.
Näin siis jos kaikki menisi niin kuin Strömössä. Mutta täysin mahdollista on sekin, että valtiontuki tulisi vasta vuodelle 2021 tai ehkä jopa vuodelle 2022. Ilmassa myös valtion näkökulmasta kysymysmerkkejä sillä rakentamisrahat ovat vähenemässä merkittävästi nyt kun Veikkaus-voittovarat on leikkaantumassa jopa 30 prosentilla. Mutta mahdollista on sekin, että Marinin hallitus kuittaa leikkauksen pois velkarahalla ja ehkä lisääkin liikuntapaikkarakentamisen tukia osana korona-elvytystä. Monia avoimia kysymysmerkkejä ja mahdollisuuksia siis vielä.
Mutta erittäin tyytyväinen, että kunnanhallitus teki päätöksen yksimielisesti. Kunnanhallituksen pöydän ympärillä 11 kunnahallituksen jäsentä ja myös meitä valtuustonpuheenjohtajia kolme eli 14 valtuutettua kaiken kaikkiaan. Katsotaan nyt sitten vielä mitä valtuusto syyskuun lopussa päättää, mutta ainakin nyt hyvä ja yhtenäinen urheiluhenki päällä. Olen iloinen ja tyytyväinen.
Kunnanhallitus käsitteli tänään myös lausuntoamme valtion sote-ratkaisuun. Alleviivasimme yksissä tuumin, että soten toteutuksen ehtona tulee olla lääkäritasoisten palveluiden varmistaminen kaikkiin kuntiin ja myös sote-kiinteistöt tulee maakunnallisen soten vuokrata jatkossakin käyttöön. Tosin itse edelleen toivon ja uskon, että tämä maakuntasote-viristys vielä kaatuu perustuslakiin, kalleuteen ja myös omaan mahdottomuuteensa.
Kokouksessa käsiteltiin myös kotikunnan taloustilannetta tältä vuodelta ja myös hieman tulevaakin. Kuntataloudessa kaiken kaikkiaan edessä erittäin vaikeat ajat. Onneksi me olemme Lopella hoitaneet kuntatalouttamme hyvin ja vastuullisesti ja emme ole nytkään lomautuksia tai muita säästötoimia hahmottelemassa vaan ainakin toistaiseksi pystymme katsomaan varsin luottavaisesti myös ensi vuoteen. Mutta totta, että isoja kysymysmerkkejä on ilmassa tässäkin ja saa nähdä mitä vielä tapahtuu.
Huomenna eduskunnassa jatkamme näidenkin asioiden parissa. Vaikka vasemmistohallituksella tuntuu olevan valtion tasolla taikaseinä mistä rahaa otetaan mielin määrin niin kunnissa ja kaupungeissa ei tällaista Otto-automaattia ole. Moni kunta tulee olemaan vielä liemessä tämän ja ensi vuoden osalta. Ja pahaa pelkään, että myös tulemme näkemään ympäri Suomen hurjia veronkorotuksiakin ja myös kunta-alan lomautuksia ja irtisanomisiakin. Hallituksen pitäisi tässä nyt herätä pian.