Automaailmasta saamme nyt myös harvasepäivä uusia mielenkiintoisia uutisia. Myös yhteydenottoja tulee valtavasti mm. erilaisista vaihtoehtoisista polttoaineiden ympärillä. Nytkin virittymässä parikin mielenkiintoista juttua ensi vuodelle. Mutta tuo tuorein uutinen kertoi Dodgen Viperista jotka aika hyvin tunnetaan suurina polttoainerosvoina. Nyt Chrysler LLC on kehittänyt 2010 myyntiin tulevan sähköllä toimivan täysin päästöttömän auton. Koekäytön pitäisi alkaa jo ensi vuonna. Yksi erittäin edistyksellinen juttu tässä autossa jo kovaa vauhtia kasvava toimintasädekin. Jos Cehvrolet ilmoitti tällä viikolla että heidän auto kulkee 60 km säteellä niin nyt julkistettu Viper toimii jopa yli 300 kilometrin säteellä. Ja sellainen hyvin perinteinen ennakkoluulo näissä on aina autojen suorituskyvyn kovakin epäily ja aliarviointi, mutta nyt kerrotun Dodge Viper EV:n 200 kilowatin sähkömoottori on suorituskyvyltään kyllä äärimmäisen mielenkiintoinen ja hyvä. Se tuottaa 650 newtonmetrin väännön.
Jos tämä uutinen oli automaailmalle aikakova yllätys bensarohmulta niin kova oli myös tieto saman tehtaan hybridi Chrysler Grand Voyagerin myyntiin tulo. Mielenkiintoinen tämäkin sillä akkuja ladataan tässä autossa tehokkaasti pienellä litran bensamoottorilla. Näin saadaan yhdistettyä sähköauton puhtaus, mutta ilman kompromissejä suorituskyvyssä ja toimintasäteessä. Tässä kiitos tuolle piskuiselle latausmoottorille. Kovia uutisia – kiitos niistä. Tänään itseasiassa teen myös hieman toimenpiteitä aiheiden ympärillä eduskunnassakin. Palataan niihin myöhemmin tänään.
Nyt kuitenkin eduskuntaan. Aamusta lakivaliokunta ja yksi tapaaminen kuljetusalan ympärillä ja sitten sivistysvaliokunta jne.
….
Tänään jätimme nipun talousarvioaloitteita. Itseasiassa kaikenkaikkiaan 13 aloitetta ajankohtaisista oman maakuntamme asioista. Itse olin ensimmäisenä allekirjoittajan valtatie 2:n peruskorjausta koskevassa aloitteessa. Toivon todella, että tämä aloite saataisiin vielä mahtumaan ensi vuoden budjettiin sillä tienkorjaamisella on kiire ja nyt homman jättäminen sikseen olisi vähintäänkin … typerää. Olen aiheesta puhunut jo moneen suuntaan ja myös Satakuntaan ja toivotaan, että yhteistyöllä saamme asiaa eteenpäin.
13 aloitteemme joukossa on myös aloite valtatie 10 ja 12:sta parantamiseksi Lahden ja Hämeenlinnan välillä ja myös esitys lisämäärärahasta Hämeenlinnan vanhan linnan korjaukseen sekä Ahveniston maauimalan saneeraukseen. Itseasiassa viime vuonna nostin tuo linnojen heikon kunnon ja peruskorjaus/saneeraustarpeen esille kirjallisella kysymyksellä ja aiheelle saatiikin rahaa tälle vuodelle. Ensi vuodelle tarvittaisiin lisää myös. Tässä
tuo viime vuotinen kysymykseni aiheesta.
Erittäin merkittävät tarpeet on myös pääradan parantamiseksi. Olemme tehneet kovasti töitä Riihimäen asemana asemalaiturien korjaamiseksi ja myös koko pääradan välityskyvyn parantamiseksi. En usko, että ensi vuodeksi näitä rahoja löydämme, mutta pidämme aiheet esillä. Ja toivon, että tuon asemalaituriremontin alkurahan ainakin voisimme löytää. Myös MTT:n hevostutkimus ja Hämeen ammattikorkeakoulun tutkimus ja kehittämistoiminta esillä aloitteissamme. Katsotaan miten saamme niitä nyt eteenpäin. Tämä aloitetyöhän on uudistunut nyt nykyhallituksen aikana aika radikaalisti. Aloitteista osa saadaan hallituspuolueiden yhteispalaverissä läpi niin kuin viime vuonna tuo linnojen korjausraha ja myös yliopistokeskusten rahoitus, mutta suurin osa aloitteista jää pöydälle merkkinä tarpeista. Eli olemme luopuneet tuosta varsin turhasta äänestysrumbasta ennen joulua vaan ennen muuta pyrimme hoitamaan näitä maakuntiemme asioita yhdessä rakentavasti eteenpäin. Nollaäänestyksillä ei ole ennenkään ollut mitään merkitystä. Näennäistä puuhastelua vain. Todelliset mahdollisuudet näiden eteenpäin viemiseksi on hallituspuolueiden pöydässä. Sinne siis suuntaamme nytkin voimia ja neuvotteluja. Toivon, että muutaman jutun saamme nytkin vielä syksyn aikana mukaan.
Tuo aamuinen vinkkini autoiluun liittyvästä työstä jäi vielä odottamaan alkuviikkoa. Pari faktaa vaatii vielä varmistusta ja tänään aamun SKAL:nkin tapaamisessa sai näihinkin hyvää lisätietoa. Palaamme siis aiheisiin alkuviikosta. Parillakin eri jutulla. Aamuinen SKAL:n tapaaminen antoi muutenkin paljon hyvää lisäinfoa kuljetusalan nykytilasta ja itseasiassa sain muutaman hyvän viestinkin välitettyä alantoimijoilta suoraan pääkallopaikalle. Niitäkin selvitellään ja selviteltiin jo tänäänkin.
Eduskuntaviikon jälkeen työt jatkuivat vielä Lopella kuntamme asioilla. Jatkoimme kunnanjohtajamme valintaprosessia ja jossa nyt edetään haastatteluihin. Palaan aiheeseen myöhemmin laajemmin. Aihetta todella on. Mutta siitä lisää ensi viikolla.
Mutta huomenna sitten tiukka viikonloppupäivä. Aamusta ensin Lopen torille perinteisille Maalaismarkkinoille. Lopen kokoomus on tavanmukaan vahvasti mukana torilla ja markkinoilla tälläkin kertaa ja paikalla upea joukko kunnallisvaaliehdokkaitamme ja tietenkin karvainen ystävämme Rolle Lehtosen Heikin kanssa. Niin ja kiitos muuten runsaasta määrästä kysymyksiä liittyen Perunankukkakorusarjaamme. Koruja on jälleen saatavan huomenna markkinoiltamme. Markkinoiden jälkeen sitten Vaahteramäen Ratsastuskoulun syksyn koulukisat ja illalla RSS Laaka avaa salibandykautensa Riihimäen uudistuneella Urheilutalolla. Täytyy myöntää, että viime vuoden evakon ja nyt pitkän kesätauon jälkeen odotan uusia pelejä jo innolla. Viidestoista kausi Laakalla ja aika monta tullut niistä itsekin lähes läpiseurattua ja kuulutettuakin. Ehkä tänäkin vuonna ehdin mikinkin varteen. Haluaisin.