Tänään aamulla niin aikainen lähtö päivää, että palailen tuohon EU-keskusteluun vasta myöhemmin. Tänään nimittäin aamulla jo ennen valiokuntia on edessä jo liikenneministeri Anu Vehviläisen aamun info joukkoliikennelain uudistamisesta. Päivälle siis sellainen kiitettävän aikainen alku. Valiokunnat ja täysistunto normikaavalla ja sitten iltapäivä ja illansuu puolueen asioiden parissa. Ensin puoluehallitus ja sitten EU-vaalilinjauksemme vahvistava puoluevaltuusto.
….
Juuri hetki sitten saimme julkaistua puolueemme virallisen EU-vaaliohjelman. Sisältö käsiteltiin hetki sitten lopullisesti puoluehallituksessa ja sitten puoluevaltuusto vahvisti kokonaisuuden. Ensi viikolla ulkoasussa sitten täyteen levitykseen. Jatkamme tuttuun malliin niin, että emme tee irtonaisua ohjelmia vaan isompaa kokonaisuuteen nivoutuvia osia. Tiivis, ymmärrettävä ja konkreettinen osa puolueemme yhteistä päämäärää. EU:ssa siihen kuuluu luonnollisesti vastuullinen markkinatalous, sosiaalinen Eurooppa työnteon kautta, järkivihreys Suomesta muuallekin niin ilmasto- kuin energiapolitiikassakin, kansalaisten turvallisuus, eurooppalaiset arvot sekä kokoomuksen ja nimenomaan Stubbin aikanaan EU:ssa vahvaan rooliin nostama Itämeri jonka parissa haluamme jatkossa toimia niin Suomessa kuin Euroopassakin. Tässä lyhyesti sitä mitä me haluamme Euroopalta ja mitä tulemme tekemään.
Mutta päivän ehdoton kova juttu oli Kuntaliiton hallituspaikkojen lopullinen ratkaisu. Vielä aamulla näytti siltä, että saamme Hämeeseen vain varajäsenen paikan. Päivän aikana pakettia saatii sellaiseksi, että Raution Sari nousee yhdelle kovimmista paikoistamme hallituksen eturiviin. Neuvotteluissa hyvin ratkaisevaa oli luonnollisesti Sari henkilönä, mutta myös se työ mitä Hämeenlinnassa on tehty ennakkoluulottomasti kuntarakenteen ja palveluiden uudistamiseksi. Halusimme tällaisen paketin yhden sorvaajan myös Kuntaliiton päätöksenteon keskiöön ja olen todella iloinen, että tässä onnistuimme. Uskon, että tällä Hämeenlinna-casella ja Sarin osaamisella on todellakin käyttöä tuon pöydän ympärillä ja toivon, että voimme ottaa Hämeenlinnan mallista oppia ja mallia kun asiat ympäri Suomen etenevät. Ehkä myös oppia sitä mitä ei kannata tehdä, mutta ennen muuta sitä ennakkoluulottomuutta ja rohkeutta astua eturiviin mitä Hämeenlinna ja sen naapurikunnat osoittivat. Vielä kun saamme kuntaliiton valtuustossa lopullisesti palaset kohdalleen niin sitten tämäkin urakka valmis.
Nyt siis viikko jälleen eduskunnassa takana. Aamulla erittäin hyvä ja perusteellinen tilaisuus yhdessä liikenneministerin ja liikenneministeriön väen kanssa liittyen joukkoliikennelain uudistamiseen uuden EU-direktiivin myötä. Asia on todella vaikea ja haasteellinen on täytyy vielä todellakin selvittää miten asiassa pitää edetä. Uusi direktiivi tulee tänä vuonna joka tapauksessa voimaan ja sen kanssa joudumme elämää, mutta nyt on todellakin tärkeää käydä läpi kansallinen lainsäädäntö ja siirtymäajat niin, että emme tuon direktiivin myötä enää entisestään heikennä lähinnä seututason julkistaliikennettä ja myös haja-asutusalueiden julkistaliikennettä. On myös olemassa pelko, että uusi tilanne tuo markkinoille kerman poimijoita myös kaupunkien parhaille linjoille ja ajoille ja silloin ehkä hiljaisempien aikojen vuorot ovat vaarassa. Tätä ei saa päästä tapahtumaan. Työtä siis riittää ja tärkeintä on että voimme turvata ennen muuta kansalaisten peruspalvelut myös uuden direktiivin voimaantulon jälkeen.
Lakivaliokunta, sivistysvaliokunta ja täysistunto myös jo takana ja yksi lounastapaaminenkin mm. hyväntekeväisyysasioiden ympärillä. Katsotaan mitä siellä saamme aikaan. Nyt kuitenkin jo jälleen takaisin kotona. Vapaa ilta ja se menee serkun vaimon syntymäpäivillä. Huomenna Lopella paljon tapahtumia ja juttuja aamulla mm. Loppijärven Lintutornin käyttöönotto ja Erälopen Lintupönttötalkoot sopivasti Toivotalkoo päivänä. Iltapäivällä sitten puhe talousseminaarissa Riihimäellä.