Täytyy olla tyytyväinen, että meillä on edelleen tällainen yritys kuin Patria on!
Joskus hieman huolestuneena seurasin yrityksen tulevaisuutta ja varsinkin sen Landin tulevaisuutta, kun teollisuuskonserni Kongsberg Defence & Aerospace tuli Patrian osaomistajaksi. Onneksi kaikki on mennyt hyvin ja nyt kiinnostus yrityksen tuotantoon – myös kumipyörätuotantoon Patia 6×6 ja Patria AMV:hen on huipussaan. Ja yritys palkkaa koko ajan lisää
henkilökuntaa Hämeenlinnaankin ja tarvitsee niin hitsareita kuin insinöörejäkin päivä päivältä enemmän. Rauta on nyt todellakin kuumaa.
Tänään olin siis jälleen vierailulla Patrialla. Vuosittain useamman kerran tulee yrityksessä käytyä sillä se on keskeinen osa meidän puolustusmateriaalituotantoamme ja myös meille Hämeeseen todella tärkeä työllistäjä. Patria tulee käytyä niin puolustusvaliokunnan myötä kuin myös Hämeenkin eri juttujen myötä ja osana. Voisi sanoa, että yksi todellinen lippulaivayrityksemme Hämeessä.
Patria on siis puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualaan keskittyvä julkinen osakeyhtiö, minkä on vuodesta 2016 eteenpäin 49,9 prosenttisesti omistanut norjalainen Kongsberg ja 50,1 prosenttisesti Suomen valtio. Viime vuonna yritys teki vajaan 550 miljoonan euron liikevaihdon ja työntekijöitä oli muutamaa vaille 3100. Muutamassa vuodessa liikevaihdon odotetaan jopa tuplaantuvan ja tulosta syntyy. Viime vuonna 1997 perustettu Esa Rutalingon johtaman yritys tahkosi tulosta reilut 61 miljoonaa. Mielenkiintoista nähdä mihin se tulevina vuosina nousee, kun 6×6 kaupat saadaan tuotantoon täydessä laajuudessa ja myös AMV ja muutkin palaset napsahtelemaan kohdalleen. Patrian kokonaisuuteenhan kuuluu tänä päivänä myös tytäryhtiöt Millog ja Nammo. Patrialla on toimipisteitä Suomen lisäksi mm. Belgiassa, Ruotsissa, Norjassa, Alankomaissa, Virossa ja Espanjassa.
Patria merkitys on viime aikoina siis vain korostunut. Heinäkuussa esimeriksi EU myönsi 95 miljoonaa euroa Patrian johtamalle 18 eurooppalaisen yrityksen puolustusteollisuuden FAMOUS-konsortiolle. FAMOUS kehittää panssaroitujen ajoneuvojen teknologioita ja suorituskykyjä parantaen erityisesti niiden maataisteluvalmiuksia. Mielenkiintoinen hanke ja hienoa, että siinä vetovastuu Hämeenlinnassa. Patrian panssaroidut ajoneuvot kiinnostavatkin jälleen yhä useampia Euroopankin maita sillä uskottelu siitä, että perinteisen sodan uhka olisi Euroopasta lopullisesti kadonnut haihtui viimeistään helmikuun 24. päivänä 2022 pois.
Meillä itsellämme esimerkiksi nyt korvataan XA-Pasien suorituskykyä Patrian uusilla 6×6-panssariajoneuvoilla. Puolustusvoimat on hankkimassa 160 6×6-panssarikuljetusvaunua ja esimerkiksi Latvia tilasi jo myös 200 6×6 yhteensä 200 miljoonan kauppahintaan. Yksin tämä meidän oman PV:n tilaus toisi töitä vuosiksi Hämeenlinnaan. Ja kiinnostus 6×6 kohtaan on ollutkin suurta ja siitä on syntynyt nopeasti menestystarina aiemman kahdeksanpyöräisen 8×8 rinnalle. 6×6 tarjoaa nimittäin itseasiassa peräti kuusi erilaista versiota erilaisten tarpeiden mukaan ambulansseista komentokeskuksiksi. 6×6:n maasto-ominaisuudet ovat kiiteltyjä osittain kuuden vetävän pyörän, mutta myös erillisjousituksen takia. Tänään pääsin näitä vähän koeajolla kokeilemaankin.
Voin todeta, että toimii! Laulaa korkealla ja kovaa! Mörisee ja menee!
Vaunu pystyy esimerkiksi kiipeämään jopa 31 asteista rinnettä ylös ja toisaalta liikkumaan yli 100 km/h nopeudella esimerkiksi joukkojen siirtelytehtävissä. Kymmentä sotilasta kuljettaja 6×6 pystyy operoimaan tankillisella noin 700 km matkan ja kuljettaja, joukonjohtajan ja 10 sotilaan varustus ja muonat mahtuvat mukaan kolmenkin vuorokauden tehtävänantoja silmälläpitäen. Asejärjestelmiä voidaan kauko-ohjata sisältä ja 6×6:sta on saatavana myös uintikykyisiä versioita. Voisia sanoa, että 2020-luvun ”Pasista” on moneksi.
Patrian 6×6:sta onkin tulossa maamme suurin puolustusmateriaalin vientimenestys. Jo tehtyjen sopimusten lisäksi Saksa on esittänyt kiinnostuksen 6×6 kohtaan ja moni muukin. Vastaavaa ei nimittäin ole muilta saatavissa ja tässäkin Suomessa ollaan oltu Venäjän naapurissa ja metkut tuntien kaukaa viisaita. Myös Patrian AMV herättää jälleen hyvää kiinnostusta ja toivottavasti senkin osalta saadaan pian kauppoja maaliin.
Iso kiitos Lauri Siukolalle ja Jari Lemmeetyiselle hienosta päivästä! Paljon tietoa ja hyvä päivitys Patrian tähän hetkeen! Ja olihan se kiva päästä vähän koeajollekin! Ja mähän annoin mennä 🙂














