Näillä bensan ja dieselin hinnoilla ei kohta liiku enää mikään – Ei myöskään työntekijät töihin

Blogi, maanantaina 13.06.2022

”Ei tässä enää ole varaa mennä edes töihin.”

”Olisi joskus kiva ajella katsomaan lapsenlapsiakin”, ”Lapsia ei ole enää varaa viedä harrastuksiin”, ”Firmamme ei enää pysty hoitamaan omia kuljetuksia”, ”Peltoja ei enää paljon kannata näillä hinnoilla hoitaa” jne.

Tässä muutamia lainauksia saamistani viesteistä ja soitoista liittyen ennätyskorkeisiin polttoaineen hintoihin. Osa viesteistä on liittynyt myös siihen, että kotipaikkaa on pitänyt vaihtaa tai ainakin yrittää vaihtaa lähemmäksi työpaikkaa, kun työmatkat ovat kallistuneet hurjasti. Ja myös tonttikauppa ja muuttoliike kehyskuntiin on ottanut taka-askelia. Helposti useita satoja euroja kuukaudessa nousseet matkakustannukset vaikuttavat ihmisten asuinpaikan valintoihin ja moneen muuhunkin.

Polttoaineen hintaan vaikuttaa rajusti nyt maailmanmarkkinahintojen nousu erityisesti Putinin sodan myötä. Ja kun pääministeri Sanna Marinin hallitus ei ole valtiovarainministeri Annika Saarikon (kesk.) johdolla halunnut tehdä polttoaineiden verotukseen tällä kaudella kuin korotuspäätöksiniä, niin kaikki hintoja nostavat toimet ovat tulleet aina ns. till. Hallitushan teki esimerkiksi elokuussa 2020 koko 2000-luvun suurimman polttoaineveron korotuksen ja perusteli sitä silloin, että öljyn maailmanmarkkinahinnat olivat poikkeuksellisen alhaisella tasolla. No, nyt maailmanmarkkinahinnat ovat ennätyksellisen korkealla, mutta ei näytä sekään vasemmistohallitukselle kelpaavan perusteeksi vastaavasti laskea polttoaineveroa?

Samaan aikaan kuitenkin lukuisat muut Euroopan ja EU:n maat ovat laskeneet polttoaineen verotusta. Kohtuuttomiksi nousseita polttoaineen hintoja on veroratkaisuin lähteneet taklaamaan mm. Ruotsi, mutta myös Italia ja Saksakin.

Tänään Iltalehti 13.6.2022 kirjoittikin Saksan parlamentin toukokuussa tekemästä ratkaisusta laskea polttoaineiden verotusta tilapäisesti. IL kertoim että Saksassa ”bensiinin hintaan luvattiin laskua 35,20 senttiä litralta ja dieselin hintaan veronalennuksen oli määrä vaikuttaa 16,7 senttiä litralta”. Osa epäili kuitenkin verotuksen valuvan öljyjättien pusseihin ja, että hinnat eivät bensapumpuilla juurikaan laskisi. No, muutos veroihin tuli voimaan 1.6.2022 ja nyt lehdessä kerrottiin tuloksista: ”Toukokuun viimeisen ja kesäkuun kuudennen päivän välillä tavallisen 95-oktaanisen bensiinin keskihinta oli Saksassa laskenut 2,154 eurosta 1,948 euroon, eli keskihinta oli pudonnut 20,6 senttiä litralta.”

Iltalehden toimittaja Arttu Toivonen kirjoitti uutisessaan jatkoksi, että ”samaan aikaan polttoaineveron alennuksista pidättäytyneissä maissa kuten Ranskassa litrahinta oli noussut 1,976 eurosta 2,116 euroon ja Tanskassa 2,455 eurosta 2,549 euroon. Suomessa bensiinin keskihinta on www.globalpetrolprices.com -sivuston mukaan 2,501 euroa litralta.”

Ero siis Saksan ja meidän polttoaineiden hintojen välillä on jo yli 55 senttiä litralta. Se on muuten tankillisessa aikamoisen suuri summa ja vielä suurempi kuukausitasolla ja puhumattakaan vuositasolla.

Ja iskeehän tämä poikkeuksellisen rajusti myös kuljetusalaa tai erityisen rajusti sinne. Nyt vetoankin vielä Marinin hallitukseen ja erityisesti keskustan Annika Saarikkoon valtiovarainministerinä, että ottakaa mallia Saksasta ja Ruotsista ja tehkää edes väliaikainen polttoaineveron kevennys Suomeenkin. Pidetään Suomi liikkeessä.

Tänään uusi viikko lähti liikkeelle Hämeenlinnasta Hämeenliiton hallituksen kokouksella. Iltapäivällä sitten mielenkiintoinen vierailu Etelä-Hämeen Tanssiopistolle ennen Lopen kunnan puheenjohtajistoa ja illan kunnanhallitusta.

KH:n listalla tänään kotikunnassa mm. ensi vuoden talouden raamiesitys ja edelleen näyttää siltä, että Lopen talous pysyy hyvässä vireessä. Täytyy kuitenkin vielä seurata mitä vaikutuksia mahdollisesti sote-uudistuksen myötä kuntatalouteen tulee. Ainakin nyt näyttää siltä, että Lopella talous kestää myös tämän myllerryksen.

Ja kokouksessa Eeva Pyhälammi teki myös esityksen, että Lopen kunnanhallituksesta valittavan viisihenkisen työryhmän ja viranhaltijoiden kanssa laaditaan syksyn ja loppuvuoden aikana Lopelle hyvinvointisuunnitelma. Samalla työryhmä tekee myös esityksen miten tämän hyvinvoinnin edistämisen hallinto yms. järjestetään Lopella vuoden 2023 alusta lähtien, kun uusi aluehallinto ottaa vastuulleen sosiaali- ja terveystoimen. Eevan aloite sai kh:ssa hyvän vastaanoton ja kunnanjohtaja sanoi, että työ aloitetaan heti elokuun hallituksen kokouksesta.

 

Kommentit