Motorsport näkyy kiireisessä vuodessakin Kansanedustaja Timo Heinonen jälleen mukaan Riihimäki-ralliin

Uutiset, maanantaina 24.12.2007

Moottoriurheilutoimittaja ja –selostaja, nykyisin kansanedustajana toimiva Timo Heinonen osallistuu jälleen Riihimäki Ralliin. Viime vuoden tapaan Lopen UA:ta edustava Heinonen istuu Ari Laivolan kartturiksi ja kilpailu on samalla Heinoselle jo kolmas perättäinen Riihimäellä. Kilpailullisista tavoitteista ei kaksikko halua puhua, mutta muita tavoiteita mukaanlähdöllä on sitäkin enemmän.

– Aikanaan hyvä ystäväni Jarno Hatakka houkutteli minut mukaan ralliin. Olimme tehneet vuosia yhdessä Hannulan Jussin ja Jarnon kanssa moottoriurheilun selostajan ja juontajan töitä ja siinä mukaanlähtö kypsyi. Halusin kokea sen mitä ralli on kilpailijan näkökulmasta ja saada näin selostajan ja tv-työhönkin uudellaista perspektiiviä, kertoi Timo Heinonen ensimmäisestä rallistaan Ford Escort RS2000:lla. Kilpailu päättyi tuolloin medialuokan ylivoimaiseen voittoon.

Heinonen myöntää, että kilpailuun osallistuminen oli täydellinen oppimisenpaikka ja samalla hän päättikin vuosittain pitää ammattitaitoaan yllä myös kartturina ja kokeilemalla mahdollisuuksien mukaan erilaisia pelejä ja vehkeitä. Viime vuonna Heinonen istui janakkalalaisen Ari Laivolan kakkosena ja tuloksena oli yleiskilpailun kakkostila ja luokkavoitto isossa N-ryhmässä.

– Ariin olen tutustunut motorsportpiireissä ja yhteistyötä on tehty niin radalla, ralleissa kuin ratojen ulkopuolellakin. Arin ja hänen teaminsä kanssa on aina ollut mukava tehdä töitä. Todella innolla lähden mukaan.

Kansanedustajantyö kiireinen työ vie tänään Heinosen ajasta valtaosan, mutta moottoriurheiluakaan ei mies kuitenkaan ole kokonaan jättänyt.

– Niin ennen tämä motorsportti oli minulle työtä ja viimeisen puolitoista vuotta päätyöni. Nyt se on rakas harrastus. Haluan olla mukana kilpailuissa katsoja, mutta myös tekijänä. Ensi vuonnakin lomilla ehdin mm. juontamaan ja selostamaan Vanajanlinnarallin (12.1.), Tunturirallin ja myös kesäksi on sovittu muutamia juttuja mm. rallicrossin EM-kandidaattikilpailu. Tehdään sen verran että tuntuma pysyy päällä, nauraa Heinonen.

Heinosen media-alan yritys Oy TeeHoo Ltd. ei sekään ole kokonaan telakalla. Yrityksen kautta mm. Jussi Hannula ja Jarno Hatakka tekevät edelleen töitä moottoriurheilu- ja muihinkin tapahtumiin ja yritys tuottaa myös enduron MM-sarjan tv-ohjelmaa.

– Antaahan tämä työ harrastuksen ja vastapainon lisäksi myös kansanedustajan työhön uutta näkökulmaa. Motorsportväki oli vahvasti mukana kampanjassamme ja koko vuoden on yhteydenpito pelannut hyvin. Ideoita ja kysymyksiä on tullut ja myös hyviä vinkkejä.

Edunvalvojana ja tarkkailijana

Heinonen myöntää, että ei kansanedustaja paljoa yhden urheilulajin eteen voi tehdä vaikka itse istuukin lisäksi myös Valtion Liikuntaneuvostossa. Heinonen näkeekin tilanteen mieluumminkin edunvalvojana ja kentän kuuntelijana.

– On hyvä, että eri harrastuksilla ja urheilulajeilla on eduskunnassa puolestapuhujia ja edunvalvojia. On tärkeää, että voimme yhdessä valvoa mm. sitä ettei joku aivan toiseenasiaan tähtäävä laki tekisi yhteisestä lajistamme mahdotonta tai olisi kohtuuton, toteaa Heinonen ja mainitsee esimerkkinä uuden järjestyksenvalvontalain jonka valmistelun aikaa olisi tällaiselle edunvalvonnalle ollut tarvetta.

– Minusta on kohtuutonta, että laajalla alueella tapahtuvaa ralliin sovelletaan laajasti järjestyksenvalvontalakia. Ymmärrän sen, että huolto- ja vastaavilla alueilla tarvitaan kortillisia järkkäreitä, mutta tarvitaanko erikoiskokeille tällaista määrää ja tällaisella byrokratialla. Järjestelmä maksoi esimerkiksi viime vuonna Riihimäen UA:lle tätä rallian koskien noin 2000 euroa. Ehkä lakiin olisi voinut jotain kirjata toisin. Tämä on esimerkki mikä tapahtui jo ennen kansanedustajakseni tuloa, mutta yksi hyvä tai huono sellainen. Samanlaisia on paljon. Mutta esimerkiksi uuteen autojenromutuslainsäädäntöön saimme jokkiksen ja sprintin kannalta hyvän lisäyksen.

– Näytti nimittäin pitkään niin, että autoa ei saa pois rekisteristä ilman romutustodistusta. Nyt malliin tuli kilpa- ja myös harrasteautojen kannalta järkevä ratkaisu, jossa väliaikainen poisto onnistuu. Romutusvelvoite jää elämään, mutta ilman maksuja, kertoi Heinonen ja toivoi jatkossakin moottoriurheiluväen kääntyvän puoleensa niin urheilu, liikenne ja autoilu kuin muissakin asioissa.

Kommentit