Mopoautot teiltä historiaan 1.1.2019 – Nopeudeltaan rajoitetut henkilöautot nuorten käyttöön

Blogi, torstaina 25.01.2018

Nyt se etenee ja siitä tulee totta! 1.1.2019 mopoautot korvataan oikeilla autoilla!

Mopoautot eli mautot poistuvat siis teiltä ja niiden tilalle saadaan oikeita turvatyynyin, lukkiutumattomien jarruin yms. turvavarustein varustettuja nopeudeltaan rajoitettuja autoja. Tätä aikanaan esitin ja hienoa, että nyt liikenneministeri Anne Bernerin johdolla tämä tavoite etenee.

Trafi yhteistyössä liikenne- ja viestintäministeriön kanssa teki selvityksen nopeusrajoitettujen henkilöautojen käyttöstä ja niiden mahdollistamisesta Suomessa. Tässä selvityksessä nopeusrajoitettujen henkilöautojen sallimisesta nuorten käyttöön käydään asiaa läpi sekä ajoneuvoluokan, ajokortti- ja kelpoisuusvaatimusten, rekisteri- ja lakimuutosten sekä rajoittamistekniikan ja liikenneturvallisuuden näkökulmista. Selvitys on julkaistu kokonaisuudessaan Trafin julkaisut-sivuilla.

Tämän myötä Liikenneministeriö pystyi kertomaan eilen julki tiedon, että se käynnistää hankkeen nopeusrajoitetuista henkilöautoista. Lakimuutoksella mahdollisestaan nuorten ajaminen nopeusrajoitetuilla henkilöautoilla eli tarkoitus on tarjota mopoautoille vankempi vaihtoehto. Tämä on yksi mahdollisuus lisätä nuorten, alle 18-vuotiaitten kuljettajien turvallisuutta. Yhä useammat nuoret joutuvat liikkumaan mm. koulun ja opiskelun, mutta myös harrastusten takia pidempiäkin matkoja ja on hyvä, että esimerkiksi lätkätreeneihin tai vastaaviin voi jatkossa mennä turvallisemmilla kulkuvälineillä kuin mopoautoilla.

Asia on tarkoitus ratkaista muokkaamalla henkilöautot traktorin ajoneuvoluokkaan T1. Samalla määritellään nopeudeltaan rajoitettujen henkilöautojen maksiminopeus sekä tarkemmat ajoneuvoja ja nopeudenrajoittimia koskevat tekniset vaatimukset. Samoin tarkastellaan sovellettavia ajokorttivaatimuksia. Muutoksia tarvitaan ainakin ajoneuvolakiin ja ajokorttilakiin. Muutoksia tehtäneen samalla myös asetuksiin ja Trafin määräyksiin. Mopoautoja ei olla kuitenkaan kieltämässä lailla.

Itse uskon, että mopoautot siirtyvät tämän myötä historiaan kun tarjolla on oikeita turvallisempia autoja nuorille. Mutta alleviivataan nyt vielä, että mopoautojen kielto ei esitykseen sisälly.

Autoissa tämä tapahtuu jälkiasenteisella sähköisellä  rajoitinlaitteella mikä on rakennettu niin, että virran poistaminen estää autolla liikkumisen. Autontuojien mukaan liittimien ja laitteen sinetöinti tekevät myös ohitusyritysten valvonnasta tieliikenteessä ja vuosikatsastuksissa helppoa ja mikäli nopeudenrajoitin on tehdasasenteinen, suojatun moottoriohjausyksikön ohittaminen kotikonstein on mahdotonta. Sähköisen nopeudenrajoittimen asentaminen onnistuu lähes mihin tahansa sähköisellä kaasupolkimella varustettuun henkilöautoon ja pelkän laitteen hinta on noin 300 euroa ja asennustöineen hinnaksi tulee noin 400 euroa. Ei paha ja auton voi sitten muuttaa ”oikeaksi autoksi”, kun nuori täyttää 18 vuotta ja saa oikean ajokortin.

Nyt uudistusta aletaan valmistella ministeri Bernerin johdolla liikenne- ja viestintäministeriössä ja kuulemistilaisuus järjestetään helmikuun lopussa. Uudistus on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2019.

Nyt kello 19.16 ja laskeuduttu Rovaniemelle. Lopella tänään ensin päivä vielä töitä niin kotikunnan kuin hienan Hämeen maakunnankin ja sitten illansuun Finnairilla tänne. Kiitos runsaasta palautteesta ja kiitoksista tuohon mopoautojuttuun liittyen. Välitän ja jaan niistä osan muutamille muillekin jotk tätä caseä kanssani maaliin ovat alusta asti olleet vääntämässä.

Nyt hetki hotellilla ja illalla vieraaksi Arctic Lapland Rallyn isännistön illalliselle ja huomenna sitten penkalle kun rallikausi alkaa. Ja lauantaina täällä myös Niinistö Cafen loppukiritilaisuus missä olen myös mukana.

 

Kommentit