Moottoriurheilun juhlaa Jyväskylässä – Kenestä vuoden 2014 Vuoden Moottoriurheilija?

Blogi, lauantaina 10.01.2015

Tänään on jälleen se päivä kun kokoonnumme moottoriurheiluväen kanssa yhteen. Tai useinhan me kokoonnumme, mutta yleensä ajohaalarit päällä ja bensankatkua ilmassa. Mutta tällä kertaa jälleen smokit päällä ja rusetit kaulassa. Jyväskylän Paviljongissa tänään AKK-Motorsportin Mestareidenilta.

Motorsportissa on yleensä ollut helppo löytää palkittava. Tai oikeastaan vaikeakin siinä mielessä, että maailmanmestareita on yleensä ollut useita ja hopeilla ja pronsseilla ei näissä ralleissa ole pärjätty. Viime vuosikin oli moottoriurheilun saralla kyllä hyvä, mutta ei historian valossa ihan erinomainen sentään. Rallissa eikä Formula Ykkösissäkään MM-kultaa tällä kertaa päästy juhlimaan vaikka F1:ten puolella Valtteri Bottas tekisin vahvan kauden ja astui mestarijonossa odotushuoneeseen. Rallissakin Jari-Matti Latvala ajoi vahvasti ja jossain vaiheessa mestaruutta jopa tarjottiinkin miehelle. Epäonni kuitenkin sen jälleen vei ja Ranskassa juhlittiin jälleen suomalaislajin maailmanmestaruutta.

Myös Rallicrossin uudesta MM-sarjasta odotettiin MM-kultaa, mutta viime vuoden Vuoden Moottoriurheilijaksi valittu Toomas Heikkinen joutui tyytymään MM-hopeaan. Se voi olla kovaa valuuttaa tämän vuoden parhaan-kisassa. Heikkisen lajikaveri Fordin 21-vuotias Joni Wiman voi tässä ajaa ohi. Mies voitti edelleen lajin kuninkuuluokkana pidetyn Amerikan Global Rallycross (GRC) –sarjan mestariksi ollen samalla sarjan historian nuorin mestari. Ja pitää muistaa, että rallin MM-sarjassa Latvala kuitenkin ajoi myös MM-hopealle ja ainakin toistaiseksi taitaa olla niin, että ralli vielä tässä rallicrossin päihittää. Siitä en sitten olekaan lainkaan varma kuinka kauan. Rallicross nimittäin kasvaa huikeaa vauhtia ja on yleisöystävällinen ja vauhtia ja tilanteita koko ajan tarjoava laji. Ja laji toimii myös TV:ssä. Voi hyvin olla, että rallicross jossain vaiheessa menee ohi monellakin mittarilla mitattuna. Sydämissä kuitenkin ralli vielä Suomessa sykkiin ykkösenä aina monella. Minullakin. Ja rallista myös EM-kultaa viime vuonnakin Esapekka Lapin tuomana.

Eli listaa löytyy päättyneeltäkin vuodelta. Rallin MM-sarja MM hopeaa Latvala/Anttila, WRC2-luokan MM-hopeaa Ketomaa/Lindström. Rata-ajon Maailmanmestari WEC 1. Toni Vilander. Rallicross MM 2. Toomas Heikkinen ja Global Serie 1. Joni Wiman. Pienoisautoilun ura-autojen MM-kulta Matti Fyhr/Justus Pohjasniemi ja 2. Juha Yli-Sippola. Junioden EM1 samassa lajissa Joona Haatainen ja EM2 Juha Yli-Sipola. Eli maailmanmestaruuskin jälleen motorsportin puolelta löytyy. Mutta ykkösen kisassa pienoisautojen mestaruudella ei pärjätä, mutta kypärän nostamme ilmaa.

Moottoriurheilussa maamme kunniataulukko on kovaa luettavaa ja siksi meillä ei ole totuttu pärjäämään Vuoden paras –kisassakaan himmeämmillä mitaleilla. Meikäläiset ovat saavuttaneet rallin ja Formula 1:n MM-historian aikana yhteensä 17 maailmanmestaruutta, joista 13 rallissa ja neljä F1:ssä. Kisa kovimmasta motorsportmaasta onkin hallussamme tasatuloksena brittien kanssa. Briteillä 2 rallin 15 formulaykkösten maailmanmestaruutta.

Maailmanmestaruuksista on autourheilun kuninkuusluokassa eli Formula 1:ssä ajettu vuodesta 1951 lähtien. Ykkönen tässä kunniataulukossa on Michael Schumacher seitsemällä maailmanmestaruudellaan. Meidän kuskit ovat saavuttaneet maailmanmestaruuden F1:ssä neljästi. Ensimmäisenä Keke Rosberg 1981 ja sitten Mika Häkkinen 1998 ja 1999. Toistaiseksi viimeinen suomalainen F1-maailmanmestari on Kimi Räikkönen. Räikkönen ajoi formuloiden maailmanmestariksi Ferrarilla vuonna 2007.

Rallin puolella MM-historia on sitten paljon lyhyempi kuin formuloissa. Ensimmäinen maailmanmestari rallissa kruunattiin vuonna 1979. Mestaruuksia on kahminut rallipoluilta eniten ranskalainen Sebastién Loeb on saavuttanut peräti yhdeksän mestaruutta peräkkäisinä vuosina 2004-2012. Meidän kuskeilla maailmanmestaruuksia on 13. Niistä Juha Kankkunen ja Tommi Mäkinen ovat molemmat ajaneet neljä. Kankkunen juhli mestaruuksiaan 1986-87, 1991 ja 1993 ja sitten Tommi Mäkinen 1996-1999. Toistaiseksi viimeisin suomalainen rallin maailmanmestari on Marcus Grönholm. Bosselle mestarinpytty ojennettiin kahdesti eli vuosina 2000 ja 2002.

Itse olen varma, että nämä listat vielä kasvavat. Jari-Matti Latvala rallin MM-sarjassa janoaa mestaruuttaan ja F1:ssä Valtteri Bottas ja olen varma, että Kimi Räikkönenkin vielä mielii takaisin korkeimmalle korokkeelle. Mutta kisa on kovaa ja uusiakin miehiä tarvitaan ja niitäkin meiltä koko ajan tulee. Rallissa toivon edelleen Juho Hänniselle kunnollista näytönpaikkaa MM-sarjaan ja sitten Esapekka Lappi on jonossa seuraavana. Menee pian ohikin jos ei Juholle täyttä ohjelmaa saada. Lappi muuten tältä kaudelta kirjasi itselleen rallin EM-sarjan mestaruuden. Sillä ei kuitenkaan Vuoden parhaan –kisassa ainakaan minusta mennä Latvalan MM-hopean ohi eikä rallicrossimiestenkään menestyksen ohi. Mutta kunniamaininnan ansaitsee.

Mutta nyt junassa kohti Jyväskylää. Paviljongissa vuoden menestyneimmät autourheilijat palkitaan illalla AKK-Motorsportin palkintojenjakotilaisuudessa Mestareiden Illassa. Samalla julkistetaan myös siis tämä Vuoden Autourheilija 2014 ja jaetaan SM-mitalit sekä Cup ja Trophy -palkinnot. Näiden lisäksi jaetaan erinäisiä kierto- ja tunnustuspalkintoja. Gaalaan tulee yli tuhat vierasta ja illan aikana jaetaan peräti 270 palkintoa AKK-Motorsport ry:n vuotuisessa tilaisuudessa.

Kohta siis Jyväskylässä sain kustun myös Mestareiden Illan virallisille ”etkoille”. Sieltä aloitetaan yhdessä mm. Markus Grönholmin, Tommi Mäkisen, Mikko Hirvosen, Esapekka Lapin, Mika Salon ja Valtteri Bottaksen kanssa. Ja monen muu.

Hanaa!

Ai pitäisi itsekin kertoa kuka sen pystin ottaa. MM-hopealla sen ojentaisin kuitenkin tässä tilanteessa Jari-Matti Latvalalle! Vaikka hän sen tittelin vielä joskus maailmanmestarinakin saa, mutta näin sen itse nyt arvostaisin 2014 saavutuksista.

 

Kommentit