Miksi Mauri Pekkarinen tyrmäsi Ranskan telakkaesityksen?

Blogi, sunnuntaina 13.01.2013

Miksi Mauri Pekkarinen tyrmäsi Ranskan telakkaesityksen?

Kirjoitin joku päivä sitten, että jälkiviisaus on se viisauden muoto jossa ihminen on parhaimmillaan. Sorrun siihen tänään itsekin. Lähinnä sen takia pohtien, että entinen elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen on ottanut varsin kovan ja aktiivisen kannan Suomen telakkateollisuuteen ja STX-kysymykseen nyt. Kysymykseni siis kuuluu, että miksi Mauri Pekkarinen ei ministerinä ollessaan tehnyt asialle mitään? Ja vielä vakavammaksi kysymykseni tekee se, että joitain päiviä sitten entinen pääministeri Matti Vanhanen kertoi aiheen olleen hänen ja Pekkarisen pöydällä viime hallituskaudella.

Vanhanen kertoi, Ranskan pääministerin tehneen hänelle ehdotuksen Ranskan ja Suomen välisestä yhteistyöstä ja jopa yhteisestä valtiollisesta telakasta viime kaudella. Vanhanen kertoi itse suhtautuneensa asiaan hyvin vakasti ja asiaa pohtineensa Pekkarisen kanssa ja Pekkarisen myös lähettäneen virkamiehiä neuvottelemaan asiasta tarkemmin. Vanhasen kertomuksen mukaan keskustelujen jälkeen asiaa ei enää harkittu? Nyt on syytä kysyä, että miksi ei?

Olisiko maamme tilanne nyt toinen jos olisimme mukana telakkayhtiössä myös valtion kautta? Ranskahan on mukana omassa telekassaan ja tämä todennäköisesti myös avasi sellaisia laillisia tukimahdollisuuksia Ranskan telekalla jotka lopulta ratkaisivat jättiristeilijän tilauksen Ranskaan. Suomessa nyt tehdyt toimenpiteet eivät riittäneet tässä epäterveessä kilpailussa. Ei siis vaikka tässä tehtiin enemmän kuin kertaakaan aiemmin yhdenkään risteilijätilauksen kanssa ja pöytään laitettiin kaikki käytössä olevat lailliset tukimuodot ja maksimitukimäärät.

Enempään ei maamme hallituksella ollut laillisia mahdollisuuksia ja hallitus yksimielisesti niin SDP:n kuin Vasemmistoliitonkin tuella kuten myös kokoomuksen, vihreiden, RKP:n ja KD:n puheenjohtajien toimesta tekivät ratkaisun, että lakia ei voida rikkoa. Kaikki mahdollinen tehtiin, mutta laittomuuksiin ei demarit ja vasemistokaan halunneet lähteä. Lopputulema se, että Ranskan osaomistama telakka vei tuhansien työpaikkojen tilauksen itselleen. Tuhannet miestyövuodet valuivat Ranskaan.

Jälkiviisauden helppona kysymyksenä minusta nyt on ihan aiheellista kysyä ex-ministeri Mauri Pekkariselta, että oliko tilanteemme ollut toisenlainen jos hän olisi edennyt Ranskan yhteistyöavauksessa? Kysyä myös sitä, että olisi tuo malli avannut meillekin lailliset mahdollisuudet pelastaa STX:n laivatilaus ja jatkaa huippuristeilijöiden rakentamista Suomessa? Uskoisin, että olisi. Pekkariselta voisi hyvin kysyä siis tässäkin telakkacasessa, että onko hän todellakin ensimmäisen kiven heittäjä kaiken tekemänsä tai tekemättä jättämisensä jälkeen?

Mutta niin kuin totesin jälkiviisaus on viisauden muodoista helpoin ja siksi itse mieluummin katsonkin eteenpäin. Peruuttamalla ei pääse nimittäin eteenpäin.

EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies onkin ottanut asiassa oikean tulevaisuusorientoituneen katsantakannan. Häkämies haluaa pitää vaikeuksissa nyt olevan telakkateollisuuden ja sen korkean osaamisen Suomessa. Tämä on oikea tavoite ja sen eteen pitää nyt tehdä kaikki mahdollinen. Häkämies pohti, että mahdollisuuksia maallamme on pärjätä korkeassa osaamisessa mm. jäänmurtajatekniikan ja energiakuljetusten saralla. Häkämies totesi Ylen Ykkösaamussa jos oikein jäi mieleeni, että yksin Venäjä tarvitsee puolensataa jäänmurtajaa Jäämeren alueelle. Tässä varmasti yksi paikka missä meidän kannattaa olla maailman parhaita.

Olen Häkämiehen kanssa samaa mieltä myös siitä, että luksusristeilijäosaamistakaan ei pidä eikä saa päästää maastamme pois. Olen vakuuttunut, että osaamisellemme on tälläkin alueella jatkossakin käyttöä. Voisiko ratkaisuja löytyä konkurssikypsän STX:n tytäryhtiöistä? Vaikka emme lähtisikään mukaan STX:n telakkaan valtiona niin minusta meidän pitää olla valmiita olemaan mukana omistajanakin ja mahdollistajana tällaisessa korkean erikoisosaamisen turvaamisessa. Yhtenä esimerkkinä on julkisuudessa mainittu esimerkiksi STX:n tytäryhtiö Aker Arctic Technology, joka on maailman johtaja tekijä juuri jäälaboratorioissa. Kannattaisiko tällaisen osaaminen turvata valtionkin omistuksella. Kannattaisi.

Katse tulevaisuuteen. Se on meidän tehtävä.

Kello 20.51 ja pyhäpäivä takana. Tänään vielä hieman kävimme läpi luottamuspaikkajakoa niin Lopen kuin seutukunnankin osalta ja vielä näyttää hieman jumpattavaa olevan. Katsotaan niitä tässä vielä.

Mutta muuten päivä mukavasti vapaapäivänä. Huomenna sitten taas tiukka paluu arkeen.

 

Kommentit