Marinin hallituksen toimin bensa kallistuu loppukesästä jopa 1,75 euroon litralta – Vaikea uskoa, että Keskusta tämän on hyväksynyt?

Kynästä, lauantaina 25.01.2020

Viime viikolla Ilta-Sanomat uutisoi kuinka vuodenvaihteessa bensanhinta kallistui noin 1,37 eurosta yli 1,60 euroon litralta. Polttoaineiden hinnat nousivat jopa 17 senttiä litralta. Perusdiesel maksaa nyt kalliimmillaan jo yli 1,6 euroa litralta ja 95e bensiini lähes 1,7 euroa. Korotukset eivät kuitenkaan ole jäämässä tähän. Sanna Marinin (sd.) hallituksen ensimmäisenä toimintavuonna lisäkorotuksia on tulossa mm. siitä, että biosekoitevelvollisuutta tiukennetaan. Biosekoitusvelvoitteen kiristäminen 20 prosenttiin lisää polttoaineiden kalliimpia osia entisestään ja näin korottaa myös polttoaineiden hintoja.

Tämäkään ei vielä Marinin hallitukselle riitä. Hallitus päätti joulukuussa, että elokuussa 2020 polttoaineveroa kiristetään bensan osalta noin 6,3 senttiä litralta ja dieselin ja muiden sitä korvaavien polttoaineiden osalta vieläkin enemmän eli 6,9 senttiä litralta. Nykyhintoihin lisättynä diesel maksaisi ilman muita muutoksia näin elokuussa 1,68 euroa litralta ja bensa 1,75 euroa litralta. Muutokset hinnassa voivat olla vieläkin suurempia, sillä myös Lähi-idän tapahtumat voivat nostaa hintoja edelleen.

Mutta katsomatta ja välittämättä siitä mitä reaalimaailmassa tapahtuu, niin Marinin hallitus SDP:n johdolla ja Keskustan siunaamana päätti jo nyt yli puolivuotta ennen, että tapahtui mitä tahansa niin sen päälle laitetaan vielä yhdessä yössä hintaa lisää tuo vajaa 7 senttiä polttoainelitralta.

Hallitus on yrittänyt perustella korotuksia sillä, että hinnankorotuksella saataisiin liikenteen päästöjä vähenemään. Tätä tavoitetta ei tue ainakaan tutkimukset, sillä Tarficomin mukaan yksityisautoilu alkaisi vähentyä vasta kun polttoaine maksaisi 2,26 euroa litralta tai enemmän. Herra varjele, jos Vihreät tämän kolumnin tai tuon Traficomin tutkimuksen lukevat.

Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan Marinin hallitus linjaa tulevaa seuraavan kerran helmikuussa. Pitääkö silloin kukaan henkilöautoa pakosta tarvitsevien puolta? Tai perheiden puolta pitkien etäisyyksien maassa? Kysymys kuuluukin onko keskusta silloin heräillään? Vai kuittaako keskusta polttoaideiden korotukset, tiemaksut ja muut julkisuudessa olleet suunnitelmat? Ja tämän kaiken lisäksi myös työnverotuksen annetaan isolla osaa suomalaisista edelleen kiristyä. Polttoaineen verotuksen kiristymistä ei siis enää Marinin hallituksen aikana kompensoida ansiotuloverotusta keventämällä vaan nyt kaikki verot kiristyvät.

Muunlaisiakin ratkaisuja kepin ja raipan sijaan liikenteen päästöjen vähentämiseksi on olemassa. Valtaosa nyt teillämme vastaan tulevista autoista liikkuu siellä nimittäin vielä vähintään seuraavan kymmenen vuoden ajan. Tähän automassaan pitäisikin siis kohdentaan myös toimia sillä sähköautot eivät näiden autojen päästöjä laske gramman grammaa.

Tällöin kysymykseen tulevat nämä biopohjaiset polttoaineet mukaan lukien Nesteen MyDiesel, mutta myös biokaasu ja bensa-autojen muuntaminen esimerkiksi pirkkalaisyrityksen StepOne Techin kehittämällä tekniikalla jätteistä tehtävällä etanolilla kulkeviksi. eFlexFuel-muutoksella (alle 400e) parikymmentävuotta vanhan Citroenin yli 200 gramman hiilidioksipäästöt saadaan painettua alle 40 gramman. Etanoliahan tehdään esimerkiksi Hämeenlinnassa St1:n toimesta jo kotitalouksien biojätteestä ja tehdäänhän sitä myös sahanpurustakin.

Liikenteemme tarvitsee nyt maalaisjärjen ja tolkun politiikkaa, missä kuuluu myös maaseudun ja omaa autoa tarvitsevien ääni.

Timo Heinonen
Kansanedustaja (kok)

Valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston jäsen

Kommentit