Kuljetusala on ennätyksellisen vaikeassa ahdingossa. Jo ennen Putinin Ukrainan sotaa polttoaineen hinnat lähentelivät ennätyslukemia ja nyt sodan myötä hinnat ovat räjähtäneet. Vajaassa vuodessa polttoaineen hinta on noussut kuljetusalallekin noin 70 senttiä litralta. Tämän päivän uusi moderni iso haketta kuljettava auto kuluttaa noin 48 litraa 100 kilometrillä ja joka päivä auto liikkuu sellaiset noin 1200 kilometriä. Siitä voi jokainen helposti laskea minkälainen lisäkulu polttoaineen hinnannousu yksin on ollut.
Joka ikinen päivä polttoaineeseen menee siis yli 400 euroa enemmän rahaa ja jos auto ei paljoa, kuten ei tämän hintaluokan kaluston kuulukaan, seiso niin lasku on joka tapauksessa yli 100 000 lisää. Yli 100 000 euron lisälaskuun jokaista isoa kuljetusrekkaa kohden päästään jo sillä, että auto on ajossa vain viitenä päivänä viikossa ja lähes 130 000 euroon kuuden päivän ajolla ja noin 150 000 euroon, jos autoa käytetään ympäri vuoden. Ja siitä, kun laskee kustannuksen vaikkapa 20 tai 30 auton kuljetusfirmalle, niin lasku on sairaanmoinen.
Viikonloppunakin sain useampia yhteydenottoja kuljetusalalta niin takseilta kuin yhden auton jakelufirmoilta isojen kuljetusyritysten lisäksi, että emme enää tästä selviä. Myös bussifirmat ja koulukuljetuksia tekevät yritykset ovat tukalassa paikassa. Kela-taksien saanti maaseudulle on ollut aiemminkin vaikeaa ja nyt on se on monen kohdalla mahdotonta. Ja lomautuslappuja ovat saaneet monet. Yritykset eivät yksinkertaisesti vain enää tästä selviä.
Ja nyt ongelmaksi on muodostunut se, että pääministeri Sanna Marinin (sd.) hallitus riitelee avunantamisesta kuljetusalalle. Veroista ja rahoista vastuussa oleva valtiovarainministeri Annika Saarikko (kesk.) on linjannut, että kuljetusalalle tehtävät ”helpotukset eivät saa vaarantaa fossiilisesta energiasta irrottautumista”. Hallitus ei olekaan päässyt minkäänlaisiin ratkaisuihin polttoaineen suhteen.
Itse olen esittänyt, että nyt pitäisi ottaa käyttöön ammattidiesel kuljetusalalla laajennettuna koskien myös pakettiautoja ja takseja. Näin on jo toiminut EU-maista Belgia eli malli on EU:n näkökulmasta mahdollinen ja laillinen. Tarvittaisiin vain hallituksen päätös, että ammattidiesel otetaan nyt käyttöön. Ja tällä tavalla saataisiin käyttöön myös ulkomaalaisen kaluston tiemaksut eli ns. vinjettimaksut eli nämäkin rekat osaltaan maksamaan meidän teittemme käyttämisestä ja kuluttamisesta. Tästäkin puuttuu enää vain Marinin hallituksen päätös.
Polttoaineveron vähintäänkin väliaikainen kevennys olisi toinen toimi ja tehokas ja nopea. Näin on toimittu mm. EU-maa Italiassa eli toimen voi tehdä ja enää puuttuu vain Marinin hallituksen linjaus ja päätös. Olen myös itse esittänyt, että diesel-verostakin voitaisiin jo luopua, kun dieselin hinta on noussut bensan kanssa samaan ja osin myös ylikin. Perusteet dieselin käyttäjien lisäverottamiselle on siis hukkunut.
Ja kolmantena pitäisi vähintäänkin väliaikaisesti vuodeksi tai kahdeksi luopua ns. sekoitevelvoitteesta. Se myös avittaisi nopeasti kuljetusalaa ja myös liikennettä laajemmin, kuten myös tuo polttoaineveron kevennyskin. Tästäkin puuttuu enää vain Marinin hallituksen päätös.
Ratkaisuja on siis olemassa ja nyt on vain kyse siitä, että haluaako keskusta ja Marinin hallitus aidosti ja oikeasti auttaa kuljetusalaa vai halutaanko ala ajaa entistä suurempaan ahdinkoon, konkursseihin ja työntekijät työttömyyteen?
Olen myös esittänyt, että väliaikaisesti sallittaisiin ottaa pois käytöstä AdBlue -järjestelmät. Aineesta on pula ja ilman tätä lisäainetta rekat pysähtyvät kokonaan. Mutta autot voisi huolloissa tietokoneella ohjelmoida niin, että järjestelmää ei väliaikaisesti käytettäisi vaan sallittaisiin hetkeksi rekkojen liikkeellä pitämiseksi se, että päästöt hieman nousisivat. Tästäkin puuttuu enää vain Marinin hallituksen päätös.
Toimia on siis esitetty ja vaadittu. Ja niitä on myös olemassa ja ratkaisutkin tehtävissä. Nyt vain tarvittaisiin Marinin hallitukselta keskustan ja SDP:n johdolla halua puuttua tilanteeseen ja auttaa kuljetusalaa.
Ja kannattaa muuten huomata sekin, että esimerkiksi vuodessa yksin bensiinin hinta on maassamme noussut lähes 30 prosenttia. Ja tästä kuluttajahinnasta on siis veroja lähes 60%. Bensalitrassa on siis valmisteveroa peräti 75,96 senttiä. Tämän päälle tulee vielä tästäkin maksettava 24% arvonlisävero. Tilannetta kuvaa hyvin se, että vaikka huoltoasema saisi bensa ilmaiseksi ja myisi sen ulos ilman katetta, niin kassalla siitä joutuisi kuitenkin maksamaan verojen takia 94 senttiä litralta. Tämä valmisteverokokonaisuus kerää valtion kassaan vuosittain noin 2,5 miljardia euroa. Päälle siis vielä alvit. 94 sentin verojen päälle tulee sitten polttoaineen varsinainen hinta ja se muodostuu sitten raakaöljyn hinnasta, uusiutuvien jakeluvelvoitteesta, öljy-yhtiöiden katteesta, rahdeista ja huoltoaseman piskuisesta katteesta. Kyllä täälläkin on toimia tehtävissä, jos vain on halua.
Henkilöautoa käyttävätkin siis tarvitsevat apuja. Polttoaineveron kevennys auttaisi tännekin, mutta myös esimerkiksi työmatkavähennyksen korottaminen, kilometrikorvauksen korottaminen ja oman auton käytöstä maksettavan korvauksen korottaminen. Moni nimittäin arvon hallitus ja keskusta tarvitsee tässä pitkien etäisyyksien maassa omaa autoa niin työmatkoihin kuin myös esimerkiksi harrastamiseen yms.
Alkava viikko tulee olemaan kuljetusalalle ja autoa tarvitseville jo varmasti monen kohdalla kohtalokas. Vetoankin uuden viikon alkajaisiksi Marinin hallitukseen ja keskustaan, että sopikaa sisäiset riitanne ja auttakaa kuljetusalaa ja autoa tarvitsevia.
…
Kello 20.06 ja kotona jälleen. Kokouksia tänään aamusta ja iltaan ja mukava päätös olikin saada allekirjoittaa kunnanhallituksen puheenjohtajana päättyneen vuotemme tilinpäätös. Lähes 2,3 miljoonaa ylijäämää on kova tulos näinä aikoina ja se nimenomaan erityisen hyvin kertyneiden verotulojen ansiota. Mutta on meillä muutenkin asioita tehty hyvin ja myös ennakoiden ja erityisen tyytyväinen olen siihen, että tämä työ alkaa nyt tuottaa tulosta. Palailen aiheeseen hieman laajemmin huomenna, kun pidämme tilinpäätösinfon aamusta. Nyt taidan mennä saunaan ja pestä viiden kokouksen pölyt pois.